17-årige Rasmus har to timer til skole: Håber på kørekort tidligere
Rasmus Smedegaard Jensen har to timers transport til skole - han håber, han i fremtiden kan køre dertil i bil.
17-årige Rasmus Smedegaard Jensen blinker og drejer ud på vejen. Lige nu sidder der en kørelærer ved siden af ham i bilen, men sådan vil det ikke nødvendigvis være i fremtiden for 17-årige.
Regeringen præsenterede torsdag sit landdistriktsudspil, hvor et af forslagene er, at 17-årige skal have lov til at køre bil uden en ledsager.
Det glæder Rasmus Smedegaard Jensen.
- Jeg synes, det er et rigtig godt forslag. Det giver mere frihed som ung. Jeg har selv mange problemer med at komme i skole, siger han.
- Meget nemmere
17-årige har siden 2017 haft lov til at køre med en erfaren ledsager, men fremover vil regeringen altså give mulighed for, at 17-årige kan gøre det alene.
Rasmus Smedegaard Jensen bor i Silkeborg, når han er ved sin far, i Kolind, når han er ved sin mor, og så går han på handelsgymnasium i Rønde.
Det betyder, at han har cirka to timers transport til skole, når han er ved sin far.
- Det er rigtig lang tid. Hvis det her forslag bliver gyldigt, så kan jeg tage bil, og så vil det tage cirka en time, så det vil være meget nemmere, siger han.
Han er også helt klar til, at loven går igennem. Ved at gå med aviser har han sparet 100.000 kroner op, så han kan købe en bil, så snart kørekortet er i hus.
Rasmus Smedegaard Jensen er ikke bekymret for sikkerheden ved, at 17-årige kan komme alene ud på de danske veje.
- Jeg tænker ikke, der er særlig stor forskel på, om man er 17 eller 18 år, siger han.
Frygter mistede liv
Det mener Rådet for Sikker Trafik dog, der er. Rådet udtaler, de mener, forslaget vil føre til flere dræbte.
- Vi kan se allerede på forhånd, at det vil have en konsekvens i forhold til dræbte og kvæstede. Det er en meget høj pris for at sikre, at unge nemmere kan komme på uddannelse, når vi ved, at vi kommer til at ofre 17-åriges liv og lemmer, siger Karina Petersen, vicedirektør, til TV2.
Vejdirektoratet har lavet en teknisk fremskrivning, der viser, at forslaget vil resultere i 3,8 dræbte og 33 alvorligt tilskadekomne årligt.
Her medregner Vejdirektoratet dog ikke, at regeringen vil indføre en nultolerance for alkohol de første tre år, efter man har fået kørekort.
Man ved, det er mere sikkert, at man først får lov til at køre bil, når man er 18 år. Hvad tænker du om det?
- Det med, at det kun er i et bestemt tidsrum, man vil kunne køre i, og at der ikke er nogen tolerance med alkohol, det tænker jeg, gør meget ved den sag, siger Rasmus Smedegaard Jensen.
Kørelæreren er ambivalent
Ved Rasmus Smedegaard Jensens side sidder Mads Straube Saavedra Caballero Høyberg. Han er kørelærer i Cityone Køreskole i Grenå og Kolind.
Umiddelbart er han ambivalent ved forslaget.
- Jeg er lidt 'både og'. Der er ikke den vilde forskel på eleverne på 17 år og 18 år, når jeg møder dem. Faktisk kan de 17-årige være hurtigere til at lære at køre bil. Men jeg synes, det er en rigtig god idé, at de 17-årige skal ud at køre med deres forældre. Det, tror jeg, forbedrer sikkerheden, siger han.
Han ville dog ikke have noget imod at se sine 17-årige elever køre afsted på egen hånd - hvis det er sådan, det bliver.
- Det vil jeg umiddelbart have det fint med, hvis det er sådan, reglerne er. På landet har mange af dem altså også kørt før. De har enten traktorkørekort, knallertkørekort, ellers har de været ude på en lille grusvej at køre, siger han.
Han fortæller, at mange af eleverne bor steder, hvor der ikke er gode muligheder for offentlig transport.
Derfor oplever han, at de unge bruger meget tid på at komme frem og tilbage - på den måde kan kørelæreren godt se en fordel i, at 17-årige selv kan køre bil.
- Det kunne være smart. Men hvis loven kommer, så gælder den for alle. Det vil sige, så gælder den også i Aarhus og København og de andre større byer, hvor der er mere trafik og drøn på, end der er ude i vores landområder, påpeger han omvendt.
Mads Straube Saavedra Caballero Høyberg understreger, at hvis ordningen viser, der kommer flere færdselsulykker, så er han imod den.