Brian anklaget for fusk efter 'pølse-tilbud'- fik uanmeldt besøg
Et godt tilbud på 'all you can eat pølser' fik en borger til anonymt at spørge ind til købmand, der kun har hovedrysten til overs for den metode.
Der var lagt op til en hyggelig eftermiddag med pølser på grillen, da Brian Mossalski fra Min Købmand i Øster Bjerregrav ved Randers inviterede kunderne til 'all you can eat pølser' 16. august.
Men efterspillet blev knap så hyggeligt.
For i mandags fik købmanden uanmeldt besøg fra Fødevarestyrelsen, der havde modtaget en anonym forespørgsel om, hvorvidt det nu kunne lade sig gøre for købmanden at sælge pølser ad libitum til kun 25 kroner?
Der måtte være noget lusk bag, når det var så billigt, mente den anonyme borger tilsyneladende.
- Selvfølgelig serverede jeg ikke dårlige pølser, og nej jeg tjente ikke på salget. Vi er i et lille lokalsamfund, hvor jeg gerne vil have, at købmanden er et mødested. Derfor holder jeg sådan noget af og til, siger Brian Mossalski til TV2 Østjylland.
- Prisen skal være, så alle kan være med, og så kan man sige, at jeg sår for at høste senere. Jeg gør noget, for at kunderne bliver ved med at handle hos mig, siger han.
Styr på alting
Fødevarekontrollanten kunne ifølge købmanden hurtigt konstatere, at der ikke var noget i vejen med de pølser, som købmanden havde solgt.
Og der var også helt styr på servering, håndvask og alt det andet, der skal være på plads.
Brian Mossalski mener, at alt besværet kunne være undgået.
- Jeg tror, at det er en, der har ondt et vist sted. Hvis det er noget personfnidder og en, der har set sig sur på mig, så er det da helt galt at bruge samfundets ressourcer på det, siger han.
Købmanden er ret sikker på, at der ikke kan være tale om en lokal, som har angivet stedet.
Han bakkes da også op på købmandsbutikkens Facebook-side.
Opbakning fra kunderne
Her giver kunderne et klart indtryk af, at de er overbeviste om, at der er styr på tingene i butikken.
- Mennesker er mærkelige i dagens Danmark, den person kunne da bare have spurgt dig, skriver en følger.
- Som slagter og daglig bruger af jeres skønne biks, er jeg slet ikke i tvivl om, at alt er, som det skal være, supplerer en anden.
Mennesker er mærkelige i dagens Danmark, den person kunne da bare have spurgt dig.
På siden opfordrer Brian Mossalski til, at folk tager fat i ham, hvis de har spørgsmål i stedet for anonymt at gå til myndighederne.
- Jeg er her 50 timer om ugen, og de er velkomne til at tage fat i mig. Men jeg gider ikke svare på alt muligt på nettet eller over telefonen. Det er for nemt at gemme sig. Her brugte man så myndighedernes tid også.
Er blevet vendt til noget positivt
For Brian Mossalski er det vigtigt at slå fast, at han intet problem har med Fødevarestyrelsen. Kontrollanten har blot passet sit job, forklarer han.
I stedet for at ærgre sig og være irriteret kigger den lokale købmand nu fremad.
Han føler sågar, at hele sagen kan vendes til noget godt.
- Jeg har fået mange positive reaktioner fra forskellige steder. Jeg har fået folks holdning til sagen, og de bakker mig op. Det viser, at vi gør det rigtige hver dag.
Fødevarestyrelsen: Derfor rykker vi ud
TV2 Østjylland har spurgt Fødevarestyrelsen ind til, hvorfor man laver kontrolbesøg efter anonyme henvendelser, og hvordan praksis er for det.
Herunder er svaret fra myndigheden:
'Fødevarestyrelsen udfører som udgangspunkt kontrolbesøg, når forbrugere klager over forhold i en fødevarevirksomhed. Informationer fra forbrugerklager er værdifuld viden for Fødevarestyrelsen om, at der kan være udfordringer i den pågældende virksomhed og dermed et kontrolbehov. Forbrugerklager indsendes hovedsageligt via Fødevarestyrelsens kontaktformular. I formularen kan forbrugeren vælge at være anonym eller kendt. Fødevarestyrelsens håndtering af forbrugerklager er ens, uanset om forbrugeren vælger at være anonym eller kendt.
Formålet med kontrol efter anmeldelse er, at vi bruger observationer fra forbrugere og andre til at styrke kontrollen. Forbrugeranmeldelser følges altid op med en drøftelse med anmelder, hvis anmelderen er kendt. Hvis anmelder benytter muligheden i kontaktformularen for at henvende sig anonymt, er det ikke muligt at orientere forbrugeren om sagens udfald.'