Bro lukkes og Langå skæres over i to: - Det er katastrofalt
Beboere risikerer at skulle køre en omvej på 20 kilometer
Strækningen mellem Aarhus og Hobro er ifølge Banedanmark utidssvarende og skal derfor igennem en opgradering i form af en elektrificering af jernbanen. Det vil dele Langå i to og få store konsekvenser for indbyggerne.
Når Banedanmark vælger at lukke viadukten, skal beboerne undvære byens livsnerve i seks til otte måneder.
En af de indbyggere, der frygter følgerne af lukningen af broen og Væthvej, er Morten Laursen. Han arbejder i den lokale idrætsforening Langå Idrætsklub, der ligger i den østlige del af Langå.
- Lige nu taler man om to ting i Langå. For det første at byen snart for et nyt idrætsklubhus, og for det andet hvordan man skal kunne komme dertil, hvis broen bliver lukket, siger næstformand i Langå Idrætsklub Morten Laursen til TV2 ØSTJYLLAND.
Morten Laursen bor i Digterparken i byens vestlige del, og det at køre til og fra klubhuset, som før tog et sted mellem to til tre minutter, kommer nu til at tage over en halv time, da man skal køre en 20 kilometer lang omvej udenom byen for at komme på den anden side af jernbanen.
- Min egen søn går til fodbold to-tre gange om ugen, hvor jeg kører ham til klubben. Det kommer jeg simpelthen ikke til at have tid til, hvis det skal tage over en halv time hver vej. Andre familier kommer nok i samme udfordringer, så ja generelt er vi bange for, at lukningen af broen får konsekvenser i form af et dalende fremmøde, siger Morten Laursen.
Katastrofalt for byen
Langå Idrætsklub har omkring 500 medlemmer, og omkring trefjerdedele bor i den vestlige del. Klubben bliver beriget med nye lokaler i slutningen af 2018, og foreningen havde egentlig forventet, at det ville betyde at flere meldte sig ind, nu er de bange for, at folk bliver væk.
- Det er klart, at man først og fremmest komme til at tænke på, hvor lang tid det kommer til at tage at køre frem og tilbage, og hvor mange penge man skal til at bruge på den ekstra benzin. Men det værste ved det her er i virkeligheden de konsekvenser, det vil få for butikkerne i byen, hvis folk kører til Randers for at handle. Vi værner alle sammen om Bredgades butikker, men hvis butikkerne mister 20 procent eller mere, så er det katastrofalt, siger Morten Laursen.
Læs også:
En række lokalpolitikere er nu gået ind i sagen og tager sagen om med transportministeren.
Banedanmark har endnu ikke sat et konkret tidspunkt for, hvornår arbejdet med jernbanen begynder, og broen dermed lukker. De forventer at opføre en gangbro for fodgængere.
Der er godt 2.870 indbyggere i Langå.