Medicinen roder på plejehjem – og det kan blive farligt for beboerne

Centerlederen beklager, at medicinen ikke er håndteret korrekt. - Det har været for rodet i medicinskabene, og det har vi fået hjælp til nu, siger Lena Engberg.

Udgivet Opdateret
Der er ikke styr på medicinhåndteringen på Ældrecenter Åbakken, konstaterer Styrelsen for Patientsikkerhed. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Når en beboer på Ældrecenter Åbakken i Øster Tørslev ved Randers får sin medicin, er der fare for, at medicinen er for gammel eller slet og ret den forkerte type.

Det konkluderer Styrelsen for Patientsikkerhed, efter de i februar var på besøg på ældrecentret og kiggede i beboernes medicinskabe.

Her fandt de løse tabletter, for gammel medicin, uoverensstemmelser mellem det fundne og nedskrevne medicin samt medicin, der hverken var mærket med navn eller cpr-nummer på patienten.

Det gør alt sammen, at Styrelsen for Patientsikkerhed vurderer, at der er større problemer af betydning for patientsikkerheden på plejehjemmet.

- Det er vi rigtig kede af. Det er ikke den service, vi gerne vil levere til vores borgere. Længere er den ikke. Det er megabeklageligt, lyder det fra Lena Engberg, der er centerleder på Åbakken.

Fået hjælp til nye systemer

Tilsynsbesøget var som nævnt i februar, og efterfølgende har Åbakken haft mulighed for at komme med indvendinger i en høringsperiode, men det har de ikke gjort.

Er der stadig en risiko for beboerne?

- Det mener jeg ikke. Ikke med den systematik, vi har arbejdet med, siden Styrelsen for Patientsikkerhed var på besøg, siger Lena Engberg.

Det har været for rodet i medicinskabene, og det har vi fået hjælp til nu
Lena Engberg, Centerleder, Ældrecenter Åbakken

Den systematik er blandt andet sikret ved, at ældrecentret har fået assistance fra en farmakonom, der ad flere omgange har været med til at justere retningslinjerne.

- Det har virkelig gjort en forskel. Hun (farmakonomen, red.) var god til at hjælpe og få os til at se, hvad vi kan gøre anderledes og få indarbejdet systemer, som alle finder overskuelige. Der er kommet meget mere styr på det, siger Lena Engberg.

Fulgte ikke retningslinjerne

Under besøget gennemgik tilsynet medicin for tre patienter, og i alle tilfælde var der problemer med håndteringen.

Det er, selvom Åbakken faktisk havde en fyldestgørende instruks for medicinhåndtering, som dog ikke blev fulgt af personalet.

Tilsynet påpeger, at der var løse tabletter, medicin, der var for gammelt og at det var ikke markeret med patientens navn. Er det ikke ret basale ting at have styr på?

- Jo. Enig, svarer Lena Engberg.

Hvorfor har I så ikke haft styr på det?

- Det er svært at svare på. Meget af det handler om, at vi ikke har haft implementeret ordentlige arbejdsgange. Det har været for rodet i medicinskabene, og det har vi fået hjælp til nu.

Tilsynet kommer på et nyt besøg på ældrecenteret i løbet af juni. 

SÅDAN ER REGLERNE FOR MEDICIN PÅ PLEJEHJEM

  • På plejehjem, i hjemmesygeplejen, i hjemmeplejen eller på bostederne har ledelsen og personalet hver sine rolle i forhold til medicinhåndtering.

  • Ledelsen har blandt andet ansvaret for at sikre instrukser, mens både autoriseret og ikke-autoriseret sundhedspersonale samt andre medarbejdere har et selvstændigt ansvar for at udføre opgaven efter den instruktion, den ordinerende læge har givet.

  • I sidste uge kunne TV2 Østjylland alligevel dokumentere, hvordan der i mindst 38 kommuner er forsvundet medicin i løbet af 2022, og at det i de fleste af sagerne er stærk medicin som for eksempel morfin og sovepiller.

Kilde: Styrelsen for Patientsikkerhed.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her