Efter kritik af forhold: SOS International laver flere tilsyn med lyntest-centre
SOS International har måttet stå skoleret for Region Midtjylland, efter at regionen har modtaget klager over manglende overholdelse af retningslinjerne på virksomhedens teststeder.
Der var ikke plads til, at borgere, der skulle testet for Covid 19, kunne holde afstand, personalet manglede værnemidler og der var problemer med hygiejnen.
Det er nogle af de klagepunkter, som Region Midtjylland har fået over nogle af de nye lyntest-centre i regionen, som drives af SOS International. Klagerne er kommet fra både borgere og ansatte i testcentrene.
Det fortæller vicedirektør for indkøb og medicoteknik i Region Midtjylland, Dorte Christensen, til TV2 ØSTJYLLAND.
Regionen tager klagerne meget alvorligt:
- Man må ikke blive bange for at blive smittet, når man går ned og bliver testet, siger Dorte Christensen.
Tilsyn skærpes
SOS International var fra mandag i denne uge den eneste aktør, der leverer lyntest-kapacitet til Region Midtjylland og har derfor oprettet flere nye lyntest-centre.
SOS International oplyser i en pressemeddelelse torsdag, at selskabet vil skærpe sit tilsyn med teststederne efter kritik:
- På baggrund af kritik fra Region Midtjylland, skærper vi nu vores tilsyn med teststeder og medarbejdere, siger Niels Krag Printz, administrerende direktør, SOS International i meddelelsen.
Dorte Christensen fortæller, at hun har haft et møde onsdag med SOS International på baggrund af klagerne og endnu et møde følger torsdag:
- Vi er i en opstartsfase, men hygiejnen skal være i orden, ellers kan smittecentrer jo blive smittespredersteder, siger Dorte Christensen, der understreger, at forholdene for de ansatte også skal være i orden.
Udfordret af tidspres
SOS International skriver, at 'en sikker og tryg testoplevelse' har højeste prioritet for SOS International:
- Alle medarbejdere på hurtigteststeder har gennemgået et uddannelsesforløb, hvor de er undervist i arbejdsprocesser og hygiejne. Disse er også beskrevet i skriftlige instrukser, som er udleveret til medarbejdere, skriver SOS International.
Både Region Midtjylland og SOS International henviser til, at forløbet hvor SOS International har overtaget opgaven med lyntest har været præget af en meget stram tidsplan, hvor kontrakten mellem regionen og selskabet blev underskrevet lørdag, som at selskabet skulle stå klar med nye testcentre mandag.