Gammel færge sejlede ind i ny - nu er årsagen fundet

Ifølge færgedirektøren hos Samsø Rederi var det ikke en teknisk fejl, der var skyld i ulykken.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Den gamle samsøfærge, der sejler mellem Sælvig og Hou, ramte fredag den nye hurtigfærge Lilleøre i venstre hjørne, og både fortøjninger og gelænderet langs den nye færge blev beskadiget. Foto: David Leth William

Solen skinnede og vinden var god, da samsøfærgen Prinsesse Isabella fredag eftermiddag sejlede ind i Sælvig Havn på Samsø.

Men den sejlede ind fra en anden vinkel, end den plejede. Og så skete ulykken.

Færgen sejlede ind i den nye hurtigfærge Lilleøre, som lå i havnen.

Nu har færgeselskabet fået et overblik over, hvad der skete.

- Der var ikke noget teknisk galt med skibet overhovedet. Det har vi fået tjekket. Det svarede til, at den sejlede ind i den forkerte havn. Vi har en til hurtigfærgen og en til Isabella, siger færgedirektør Carsten Kruse fra Samsø Rederi til TV2 ØSTJYLLAND.

Det var altså en menneskelig fejl, der var skyld i, at de to færger kolliderede. Og på Facebook har mange spekuleret i, hvordan det kunne ske, og folk spørger blandt andet, om skipperen var fuld eller kiggede på sin telefon.

- Den vil jeg ikke kommentere på, men det er ikke det indtryk, jeg har af, hvad der er sket, siger færgedirektøren.

Artiklen fortsætter under billedet.

Lilleøre har blandt andet fået nogle ridser. Foto: David Leth Williams

0,0 procent promille

Færgedirektøren vil gerne fortælle, at politiet i forbindelse med ulykken tog en alkotest på skipperen, og den viste 0,0 procent. Skipperen var altså ikke beruset, som var tilfældet, da et skib i 2005 sejlede ind i Storebæltsbroen.

Får sagen nogle personalemæssige konsekvenser?

- Det vil jeg ikke sige noget om. Det holder vi internt, siger færgedirektør Carsten Kruse.

Under ulykken pådrog den nye færge sig nogle skader, som har udskudt dens første sejltur med passagerer.

Den skulle have sejlet mellem Dokk1 i Aarhus og Sælvig på Samsø fra og med den 26. april. Men på nuværende tidspunkt ligger den på værft i Frederikshavn, hvor den bliver repareret.

- Der er ikke sket nogen skader på tekniske ting. Det er ren og skær aluminium, og det er meget fint. Værftet er nu ved at finde ud af, hvor lang leveringstid der er på de forskellige dele, og når vi ved, hvornår den kommer tilbage, så melder vi mere ud, siger Carsten Kruse.

Den nye samsøfærge skal sejle mellem Dokk1 i Aarhus og Sælvig på Samsø. Foto: Samsø Rederi

Indtil videre er planen, at den begynder at sejle med passagerer den 21. maj, men datoen afhænger af, hvor hurtigt færgen kommer tilbage til Samsø.

Ingen kom til skade

Færgedirektøren kaldte fredag ulykken for møgærgerlig, men glædede sig samtidig over, at ingen kom til skade.

Samsø Kommune har spyttet 41 millioner kroner i den spritnye hurtigfærge, Lilleøre. Derfor ærgrer det også borgmesteren i Samsø Kommune, at den nye hurtigfærge er blevet beskadiget, inden den overhovedet er taget i brug.

- Det er supertræls. Corona har forsinket driften af hurtigfærgen med et helt år. Nu forsinkes den igen, sagde borgmester Marcel Meijer (S) fredag til TV2 ØSTJYLLAND.

Fem facts om hurtigfærgen

1) 296 passagerer og 75 cykler

Hurtigfærgen har plads til 296 passagerer, 75 cykler og så er der 42 ekstra siddepladser på soldækket. Man kan ikke have sin bil eller motorcykel med på hurtigfærgen. Hvis man vil have et køretøj med motor med sig, må man tage med den etablerede færge, Prinsesse Isabella, som sejler mellem Hou og Sælvig. 

2) Fra Dokk1 til Sælvig på en time

Hurtigfærgen skal sejle mellem Sælvig på Samsø og Dokk1 i Aarhus hele året rundt. Færgen sejler normalt 25 knob, hvilket svarer til 46 km/t. Det betyder, at turen tager en time hver vej. Med en almindelig færge ville det tage dobbelt så lang tid. Topfarten for hurtigfærgen er 30 knob, hvilket svarer til 55 km/t. 

3) Prisen varierer 

Det koster fra 66 kroner til 142 kroner at sejle med færgen. Prisen varierer alt efter om man er barn, voksen eller pensionist, og om det er høj- eller lavsæson. Få overblikket over priserne her. 

4) Et kinesisk touch

Færgen er bygget i Kina, men størstedelen af interiøret kommer fra Europa. Færgen har dog fået et tydeligt kinesisk touch. Hurtigfærger er ofte udsmykket, og derfor besluttede Samsø Rederi, at Midgårdsormen skulle sno sig langs færgen, fordi vikingerne både holdt til på Samsø og i Aarhus. Men Midgårdsormen er endt med at ligne en kinesisk drage en smule. 

5) Derfor hedder den Lilleøre

Issehoved. Det var navnet på den hurtigfærge, som sejlede mellem Aarhus og Samsø fra 2016-2018, og det var et navn, som fik flere til at fnise. Derfor besluttede politikerne på Samsø sammen med Samsø Rederi, at den nye hurtigfærge skulle have et mere diskret navn. Valget faldt på 'Lilleøre', som er et sted på Samsø, hvor vikingerne beskyttede Aarhus i gamle dage.


Kilde: Samsø Rederi

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her