Historisk båd kommer med på den grønne bølge
Den historiske rutebåd Tranen er nu klar til at komme i vandet igen, efter at dieselmotoren er blevet skiftet ud med en elmotor.
Rutebåden Tranen vil fra nu af sejle lydløst på Silkeborgsøerne. Den historiske båd har gennemgået en grøn forvandling, og dieselmotoren er nu skiftet ud med en elmotor.
- Vi er ikke i tvivl om, at det nok skal blive godt, siger Tommy Gubi Duelund, der er direktør for Hjejleselskabet.
Han glæder sig over, at den første af Hjejlebådene nu er kommet med på den grønne bølge.
- Indtil videre er det et pilotprojekt. Nu prøver vi det af, og så vil vi efterfølgende overveje, om de andre både skal på el, siger Tommy Gubi Duelund.
Han fortæller, at de ikke vil skifte til elmotor i de andre både, før de har gjort sig flere erfaringer med Tranen og for eksempel ved, hvor langt den kan sejle.
- Vi er ikke i tvivl om, at det bliver godt, siger han.
Han fortæller også, at det har kostet tæt på tre millioner kroner at renovere en båd som Tranen.
- Det er ikke nogen billig omgang, så vi holder os til den første og ser, hvad det giver, siger Tommy Gubi Duelund.
Den historiske båd har været gennem en omfattende renovation og er også blevet bygget om indvendigt, så den kan bruges til selskabssejladser.
Tidligere var Tranen indrettet som en bus, hvor alle sæderne vendte den samme vej.
- Nu kan den bruges til receptioner, selskaber og møder, hvilket også bliver en anden oplevelse, når den er lydløs, siger Tommy Gubi Duelund.
Læs også
Når nu I vælger at skifte til en elmotor, går der så ikke noget af oplevelsen ved at sejle med en gammel, historisk båd?
- Jeg synes ikke at oplevelsen bliver ringere. Jeg tænker, at folk vil opleve det som en opdatering, hvor de får mere ro ude på vandet. Jeg er ikke i tvivl om, at den bliver eftertragtet, siger han.
Tommy Gubi Duelund fortæller også, at man får mulighed for en anden oplevelse, og at man stadig har mulighed for at vælge en af de andre både.
I december 2020 fortalte den tidligere direktør for Hjejleselskabet til TV2 ØSTJYLLAND, at de ville skifte til elmotor i seks af de andre både. Siden er Tommy Gubi Duelund i januar 2022 trådt til som ny direktør, og Hjejleselskabet vælger nu at tage udviklingen en båd ad gangen.