Historiske både foran stor forandring
Til foråret kan Hjejleselskabet forhåbentlig byde passagerer velkommen på den første eldrevne rutebåd i Silkeborg.
Hjejleselskabets rutebåde hopper nu med på den grønne bølge og laver den første udskiftning af dieselmotor til elmotor. Det er rutebåden Tranen, der i øjeblikket gennemgår en grøn makeover hos Hvide Sande Shipyard.
- Ombygningen og renoveringen sker med den største respekt for det historiske ved bådene. Det er jo nogle gamle damer, og dem skal vi passe på, fortæller Tommy Gubi Duelund, der er direktør i Hjejleselskabet.
Fremtiden på Silkeborgsøerne er grøn
Flåden i Silkeborg består i dag af syv historiske skibe og så det mere moderne skib, Mågen, der kom til i 1996. På sigt er drømmen, at alle rutebådene kommer til at sejle på el i stedet for diesel, fortæller Tommy Gubi Duelund.
- Vi skal passe på moderjord, og når man har en flåde, der i over 100 år har kørt på diesel, så giver det god mening at se på, hvordan vi kan gøre det bedre, og der er el vejen frem.
Renoveringen skal give en bedre oplevelse
Hos Hvide Sande Shipyard er de i fuld gang med at renovere Tranen og arbejdet har stået på siden september sidste år. Udover den helt store motorudskiftning får salonen og sæderne også en finpudsning.
- Vi har lavet nye møbler, og den får nye hynder, som gerne skulle give en levetidsforlængelse for båden, fortæller Carl Erik Kristensen, der er direktør hos Hvide Sande Shipyard.
Dieselmotoren er blevet skiftet ud med en elmotor med batteribank, og der er blevet monteret en propel, der passer til den nye motor. Det betyder, at passagerer fremover vil få en langt mere lydløs oplevelse.
- Jeg tror helt bestemt, at det kommer til at give en bedre oplevelse, at der ikke er røg og støj. Så vil man i stedet kunne høre naturen, fortæller direktør hos Hvide Sande Shipyard Carl Erik Kristensen.
Forhåbentlig eldreven sejlads til foråret
Når Tranen engang er tilbage i Silkeborgsøerne, er det dog ikke fordi, at makeoveren vil være tydelig.
- Du vil reelt set ikke kunne se det på båden, andet end at den er blevet nymalet. De er blevet renoveret med stor tanke på, at sjælen skal bevares på de her skibe, fortæller Tommy Gubi Duelund fra Hjejleselskabet.
Indtil videre er det planen, at Tranen skal prøvesejles først i marts, og hvis alt går vel, vil man kunne få sig en eldrevet sejloplevelse på Silkeborgsøerne til maj.