Fup-mail hærger på nettet - 72-årig mister flere tusinde kroner

Man skal aldrig udlevere personlige oplysninger til nogen, man ikke kender, lyder det atter fra Østjyllands Politi

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Foto: Mads Nissen - Scanpix

Det er blevet sagt mange før, men det kan tilsyneladende ikke siges ofte nok. Lad være med at oplyse dine kontooplysninger til et firma, hvis 'firmaet' henvender sig til dig via mail.

Den sandhed har en 72-årig mand fra Ebeltoft netop lært på den hårde måde. Han har mistet flere tusinde kroner i forbindelse med, at han modtog en mail fra nogen, som udgav sig for at være fra Nets.

Mailen florerer i stor udstrækning på nettet for tiden. Min kollega ved siden af mig har lige modtaget den, siger han.
Peter Hunniche, ØStjyllands Politi

'Nets' bad ham bekræfte sine kontooplysninger på et ark, der var vedhæftet i mailen. Det gjorde den 72-årige, som umiddelbart ikke fattede mistanke til, at der kunne være tale om fup.

Han modtog efterfølgende en sms med en engangskode fra fupmagerne, der udgav sig for at være Nets.

Tusinder har modtaget mailen

Den 72-årige mand fra Ebeltoft er blot en blandt tusinder af danskere, der har modtaget mailen fra 'Nets'.

- Mailen florerer i stor udstrækning på nettet for tiden. Min kollega ved siden af mig har lige modtaget den, siger han. Men vi er ikke allesammen lige erfarne, når det gælder sådan noget her, siger Peter Hunniche, der er vagtchef hos Østjyllands Politi, til TV2 ØSTJYLLAND.

Østjyllands Politi anbefaler, at man aldrig udleverer personlige oplysninger til nogen, man ikke kender.

- Man skal aldrig nogensinde sende noget, der kan koste en penge, til nogen, man ikke ved hvem er, siger Peter Hunniche og tilføjer:

- Jeg har aldrig hørt om, at NETS har bedt nogen om at bekræfte noget som helst via mail.

Nets, virksomheder og offentlige myndigheder vil aldrig bede borgere bekræfte de oplysninger, de må forventes at have i forvejen, lyder det fra Østjyllands Politi.

- Hvis man har den mindste tvivl om, at det kan være fup, så lad være. Hvis det viser sig, at det er en henvendelse, der er god nok, så skal firmaet nok henvende sig igen, siger vagtchef Michael Hunniche.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her