Ny alvorlig kritik af kommune: Krænkede medarbejdere har angst, stress og mareridt
Der er stadig alvorlige problemer med arbejdsmiljøet på en afdeling i Syddjurs Kommunes Jobcenter. Nu har kommunen fået et strakspåbud om at rette op på problemerne med det samme.
Påbud, påbud og nu et strakspåbud fra Arbejdstilsynet. Det er status for Center for Job og Fastholdelse i Syddjurs Kommunes Jobcenter.
Problemerne mellem en konkret leder og en stor andel af afdelingens medarbejdere har været beskrevet af flere omgange siden sommeren 2023. Senest i december. Men det dårlige arbejdsmiljø er der fortsat, selvom det har været et kendt problem for ledelsen i mere end ti måneder.
I strakspåbuddet, som kommunen har fået onsdag i denne uge, kan man læse, at nogle medarbejdere fortsat oplever, at en leder udsætter dem for 'latterliggørelse, overfusninger, bagtalelse, ignorering, nedladende tale, nedvurdering mv.'
I et skriftligt svar fra Syddjurs Kommune påpeger ledelsen, at problemerne i afdelingen er komplekse, men at de har forsøgt at rette op på de alvorlige problemener med arbejdsmiljøet, som de blev gjort opmærksom på i maj 2023.
I en såkaldt temperaturmåling, som kommunen har foretaget blandt de ansatte, svarer 41 procent, at de oplever krænkende handlinger på arbejdspladsen.
Alvorlige symptomer
På trods af indsatsen oplever ansatte stadig store konsekvenser for deres psykiske og fysiske sundhed.
Syddjurs Kommune havde fået en frist til 15. februar til at opfylde en række kriterier i et påbud fra Arbejdstilsynet. Men det er de ikke lykkedes med. I stedet har Syddjurs Kommune nu altså fået et strakspåbud, der betyder, at kommunen med det samme skal sikre, 'at arbejdet planlægges, tilrettelægges og udføres, så krænkende handlinger ikke forringer ansattes sikkerhed eller sundhed på kort eller lang sigt.'
I strakspåbuddet skriver Arbejdstilsynet, at ansatte blandt andet oplever symptomer på stress som ængstelighed, vedvarende søvnbesvær, søvnløshed, mareridt og grådlabilitet. Der er også eksempler blandt medarbejderne på forhøjet blodtryk, angst og hjertebanken.
Eksempler på krænkende adfærd
TV2 Østjylland beskrev også problemerne med arbejdsmiljøet i december. I påbuddet kunne man læse om konkrete eksempler på krænkende adfærd - blandt andet fra en specifik leder.
Sårende bemærkninger, skældud, latterliggørelse, bagtalelse, rygtedannelse, udelukkelse fra det sociale og faglige fællesskab, klikedannelser, fjendtlighed eller tavshed på spørgsmål
Nedvurdering pga. erfaring, køn og religion
Overfusning af centerleder, at blive råbt ad, at centerleder vender øjne, bliver vred, latterliggør og nedgør, at centerleder taler nedladende om andre kollegaers kompetencer, handlinger og sygdom til andre kollegaer
At kollegaer bagtaler centerlederen,
At leder gisner om årsagen til tidligere kollegas besvimelser (religion og helbredsmæssige)
I forhold til udøvere af krænkende handlinger angiver 9 ansatte, at det er leder, der udøver krænkende handlinger, og 12 angiver, at det både er ansatte og ledere, der udøver krænkende handlinger.
TV2 Østjylland har stillet en række spørgsmål til Syddjurs Kommune, som de har svaret på skriftligt. Her svarer direktør for Job og Velfærd Katrine Axél blandt andet, at kommunen selv har foretaget en måling af arbejdsmiljøet i februar, som viser fremgang.
Alvorlig sag
Hun anerkender, at de ikke er i mål med at sikre en tryg arbejdsplads i Center for Job og Fastholdelse i Syddjurs Kommunes Jobcenter.
- Det tager vi naturligvis alvorligt. Det varslede strakspåbud viser, at vi ikke er helt i mål med at sikre et godt arbejdsmiljø, selvom vores måling af arbejdsmiljøet fra februar viser tydelig fremgang siden efteråret.
- Vi har, så snart vi modtog Arbejdstilsynets besøgsrapport og det varslede strakspåbud, skrevet til alle medarbejdere i afdelingen for at sikre, at alle er bekendt med de kontaktpersoner, som man skal tage fat i, hvis man oplever krænkelser, så vi med det samme kan iværksætte en indsats for dem, f.eks. i form af psykologhjælp, hvis der er behov for det, skriver hun.
Leder også krænket
Katrine Axél siger, at der er afholdt møder med tillids- og arbejdsmiljørepræsentanterne, og der bliver tilbudt hjælp til de medarbejdere, der har behov for det.
De ansatte oplyser, at deres leder udsætter dem for latterliggørelse, overfusninger mv. Hvad er jeres reaktion på, at medarbejdere oplever den slags opførsel fra en leder?
- Der er ikke tale om, at lederen entydigt har ansvaret for de problemer, som der har været med arbejdsmiljøet i afdelingen. Det materiale, vi har sendt til Arbejdstilsynet, dokumenterer, at medarbejderne har oplevet krænkelser både fra hinanden og fra lederen, og hvor lederen også krænkes. Der er således ikke tale om et entydigt billede.
- Vi har i februar foretaget en måling af det psykiske arbejdsmiljø, ligesom HR har udarbejdet en opsamling på individuelle samtaler med medarbejderne. De viser tydelig fremgang, selvom der fortsat er udfordringer. Vi må erkende, at udfordringerne med arbejdsmiljøet er komplekse, og at det tager tid at arbejde med dem.
I fik også et påbud i slutningen af 2023. Problemerne er der fortsat. Har I som arbejdsgiver gjort det godt nok, når disse problemer kan fortsætte?
- Vi erkender, at vi ikke er helt i mål endnu, selvom der i tallene er fremgang. Der er tale om en afdeling, som i perioden op til de her problemer opstod, har haft mange skiftende ledere. Det er sket samtidig med, at afdelingen har oplevet nye faglige krav, som skulle implementeres under en ny leder. Vi må erkende, at enkelte medarbejdere har oplevet det som udfordrende.
Har Arbejdstilsynets påbud haft ansættelsesretlige konsekvenser for ansatte i kommunen?
- Da der er tale om personalemæssige forhold, er det ikke noget, vi kan udtale os om. Vi vil naturligvis stræbe efter, at afdelingen sammen med lederen kommer videre med den bedst mulige opbakning, lyder det fra Katrine Axél.