Arbejdsmiljøet er elendigt: Leder vender øjne og overfuser medarbejdere

Syddjurs Kommune anerkender problemerne og arbejder på at løse det. Nu har de fået en deadline.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
"Der angives eksempler på overfusning af centerleder at blive råbt ad, at centerleder vender øjne, bliver vred, latterliggør og nedgør," står der påbuddet fra Arbejdstilsynet. Foto: Illustration/TV2 Østjylland

Overfusninger, skæld ud, latterliggørelse og mistænkeliggørelse.

Arbejdsmiljøet på en specifik afdeling på jobcenteret i Syddjurs Kommune er så dårligt, at kommunen nu har fået påbud om at forbedre det. Arbejdstilsynet er arbejdsmiljøet til fare for medarbejdernes fysiske eller psykiske sundhed.

33 ud af 36 interviewede ansatte og ledere svarer, at nogle ansatte i afdelingen er blevet udsat for krænkende handlinger siden januar 2023.

Derfor forsøger Syddjurs Kommune nu at rette op på problemerne.

- Det kan være svært at pege præcis på, hvad årsagen er til, at arbejdsmiljøet kommer under pres i en afdeling. I den konkrete afdeling er der både tale om, at nogle personlige relationer er gået skævt, samtidig med, at flere arbejdsgange har skullet omlægges. Det har desværre givet et presset arbejdsmiljø, lyder det i et skriftligt svar fra Tina Kjærgaard Mogensen, leder af afdelingen for beskæftigelse i Syddjurs Kommune.

Eksempler på krænkende adfærd

  • Sårende bemærkninger, skældud, latterliggørelse, bagtalelse, rygtedannelse, udelukkelse fra det sociale og faglige fællesskab, klikedannelser, fjendtlighed eller tavshed på spørgsmål

  • Nedvurdering pga. erfaring, køn og religion

  • Overfusning af centerleder, at blive råbt ad, at centerleder vender øjne, bliver vred, latterliggør og nedgør, at centerleder taler nedladende om andre kollegaers kompetencer, handlinger og sygdom til andre kollegaer

  • At kollegaer bagtaler centerlederen,

  • At leder gisner om årsagen til tidligere kollegas besvimelser (religion og helbredsmæssige)

I forhold til udøvere af krænkende handlinger angiver 9 ansatte, at det er leder, der udøver krænkende handlinger, og 12 angiver, at det både er ansatte og ledere, der udøver krænkende handlinger.

Kilde: Afgørelse fra Arbejdstilsynet

Problemer med én særlig leder

Afdelingen på jobcenteret har på grund af problemerne fået et påbud fra Arbejdstilsynet om at forbedre arbejdsmiljøet inden den 15. februar næste år.

En del af problemet skyldes en leders adfærd på afdelingen, men også ansatte skulle være en del af problemet, står der i afgørelsen fra Arbejdstilsynet.

- Der angives eksempler på overfusning af centerleder at blive råbt af, at centerleder vender øjne, bliver vred, latterliggør og nedgør, at centerleder taler nedladende om andre kollegaers kompetencer, handlinger og sygdom til andre kollegaer, at kollegaer bagtaler centerlederen, at leder gisner om årsagen til tidligere kollegas besvimelser (religion og helbredsmæssige forhold), står der i påbuddet fra Arbejdstilsynet.

Arbejdstilsynet lægger i sin vurdering særlig vægt på, at krænkende handlinger fra en leder ofte opleves som ekstra belastende. Det skyldes den magt, lederen har, og at det sjældent er muligt at få lederens hjælp, når det er lederen selv, der står bag de krænkende handlinger.

Læs hele svaret fra Tina Kjærgaard Mogensen

Hvordan kan det komme derud i en kommunal afdeling?
Det kan være svært at pege præcis på, hvad årsagen er til at arbejdsmiljøet kommer under pres i en afdeling. I den konkrete afdeling er der både tale om, at nogle personlige relationer er gået skævt, samtidig med, at flere arbejdsgange har skullet omlægges. Det har desværre givet et presset arbejdsmiljø. 

Vi blev opmærksom på udfordringerne i starten af maj måned i år, og vi har siden arbejdet tæt sammen med kommunens HR-afdeling og de lokale arbejdsmiljørepræsentanter for at løsne op for situationen. Det er noget som tager tid, men vi oplever, at afdelingen er i en positiv udvikling. 

Hvordan kan lederen blive i sit job?
Der er ikke tale om, at lederen entydigt har ansvaret for de problemer, som der har været med arbejdsmiljøet i afdelingen. Rapporten, som vi har sendt til Arbejdstilsynet, dokumenterer at medarbejderne har oplevet krænkelser både fra hinanden og fra leder, og hvor lederen også krænkes. Der er således ikke tale om entydigt billede. 

I undersøgelsen fremgår det også at ”størstedelen af de interviewede tilkendegiver, at der er tydelige strukturer, arbejdsgange og forventninger, og at leders indsats med at skabe ensretning i afdelingen er positivt og værdsat.”

Det er klart, at lederen har et særligt ansvar, og derfor har vi også udarbejdet en handleplan som adresserer adfærden hos både leder og medarbejdere. Processen følges af en arbejdsgruppe med både medarbejderrepræsentanter, tillidsfolk og HR. Desuden har vi involveret Human House som en ekstern part til sikre et godt forløb fremad. 

Det er min oplevelser i det daglige, at afdelingen er i en god udvikling, hvor konflikterne løbende bliver løst. Med de aktuelle tiltag har jeg derfor tillid til, at lederen sammen med medarbejderne kan udvikle afdelingen i en positiv retning – og også inden den 15. februar.


Hvad er sat i værk?
Siden vi blev opmærksomme på problemerne tilbage i maj, har vi nedsat en arbejdsgruppe bestående af arbejdsmiljørepræsentanten, tillidsrepræsentanter, HR-afdelingen og den lokale ledelse. Der er blevet afholdt en lang række omsorgs- og statussamtaler med medarbejdere med deltagelse af arbejdsmiljørepræsentanten og tillidsrepræsentanter. Der er desuden afviklet et udviklingsforløb for den lokale ledelse i samarbejde med HR-afdelingen.

Vores tiltag er blevet justeret i takt med, at vi er blevet klogere og har fået input fra medarbejderne. Arbejdstilsynet gav os et påbud om at udarbejde en rapport om forholdene i juli måned. Den rapport har vi brugt som en anledning til at få drøftet udfordringerne til bunds. Det blev gjort på en temadag i september, og vi har brugt medarbejdernes input fra den dag til at justere vores tiltag. Samtidig har vi hyret Human House, som udarbejdede rapporten, til at bistå os i den fortsatte proces med at sikre arbejdsmiljøet.

Nu har vi jo modtaget påbuddet om at få løst udfordringerne inden den 15. februar 2024. Det tager vi naturligvis til efterretning, og vi vil justere vores nuværende handleplaner, som allerede ligger godt i tråd med påbuddet.

Fra Syddjurs Kommune afviser man, at lederen entydigt er roden til problemet.

- Det er klart, at lederen har et særligt ansvar, og derfor har vi også udarbejdet en handleplan som adresserer adfærden hos både leder og medarbejdere. Processen følges af en arbejdsgruppe med både medarbejderrepræsentanter, tillidsfolk og HR. Desuden har vi involveret Human House som en ekstern part til sikre et godt forløb fremad. Det er min oplevelse i det daglige, at afdelingen er i en god udvikling, hvor konflikterne løbende bliver løst. Med de aktuelle tiltag har jeg derfor tillid til, at lederen sammen med medarbejderne kan udvikle afdelingen i en positiv retning – og også inden den 15. februar, skriver Tina Kjærgaard Mogensen.

Deadline

Arbejdstilsynet har været på flere kontrolbesøg på afdelingen i løbet af 2023, og på trods af, at jobcenteret har iværksat flere tiltag for at komme problemerne til livs, så vurderer Arbejdstilsynet, at det ikke har været nok. Derfor har Arbejdstilsynet givet Syddjurs Kommune et påbud og en deadline for at rette op på problemerne.

- Vores tiltag er blevet justeret i takt med, at vi er blevet klogere og har fået input fra medarbejderne. Arbejdstilsynet gav os et påbud om at udarbejde en rapport om forholdene i juli måned. Den rapport har vi brugt som en anledning til at få drøftet udfordringerne til bunds. Det blev gjort på en temadag i september, og vi har brugt medarbejdernes input fra den dag til at justere vores tiltag. Samtidig har vi hyret Human House, som udarbejdede rapporten, til at bistå os i den fortsatte proces med at sikre arbejdsmiljøet, lyder det i et skriftligt svar fra Tina Kjærgaard Mogensen.

Ifølge hende blev kommunen opmærksom på problemet i maj, og herefter iværksatte den bl.a. en arbejdsgruppe, omsorgs- og statussamtaler og et udviklingsforløb af den lokale ledelse.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her