Alarmerende højt fravær: Terapi skal få børn tilbage i klassen
Gitte Skovfogeds datter, Emma, var ikke i skole i et halvt år. Nu har de fået hjælp gennem forskningsprojektet Back2School
Skrig, skrål og korslagte arme er noget, mange forældre har prøvet at tackle, når vækkeuret for længst har ringet og klokken nærmer sig skoletid.
Men for Gitte Skovfogeds datter, Emma, fra Mårslet og mange andre børn bliver pjækkeriet dog så omfattende, at det kræver mere end blot en forælders viljestyrke at få junior ud ad døren.
- Det var med skrig og skrål og tårerne sprøjtende ud af øjnene. Det var med en hånd i nakken og ud til bilen. På en eller anden måde gør man jo vold på sit barn, men jeg havde bare givet op, siger Gitte Skovfoged til TV2 ØSTJYLLAND.
Noget andet på spil
Gitte Skovfoged er ellers uddannet pædagog og er til daglig støttekontakt for mødre i Aarhus Kommune.
Alligevel vidste hun ikke, hvordan hun skulle håndtere sin egen datter, når hun ikke ville i skole.
- Her er jeg jo mor. Der er noget helt andet på spil end i mit faglige liv. Emma havde behov for at høre det fra nogle andre end sin mor, og det gjorde hun i Back2School, siger hun.
Gitte og Emma var med i et Back2School-pilotprojektet med 24 børn.
På sigt skal i alt 160 børn med såkaldt ’opmærksomhedskrævende fravær’ være en del af projektet.
Ud af dem skal 80 igennem ti sessioner med professionelle psykologer fra Angstklinikken på Aarhus Universitet, forklarer leder og professor på Psykologisk Institut, Mikael Thastum.
- Vi vil gerne sammenligne kommunens eksisterende indsats med vores mere systematiske tilgang. Der er ikke ret meget viden om, hvad der virker, når børn ikke vil i skole. Hverken i udlandet eller i Danmark. Så halvdelen får den eksisterende og den anden halvdel får vores psykologiske intervention, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.
Vigtigt at komme højt fravær til livs
I dag består indsatsen for at få børn med meget højt fravær tilbage på skolebænken blandt andet af en sms-besked til henholdsvis forældrene og barnet.
- Kommunen har mange forskellige typer indsatser, nogle er gode, andre er mindre gode, siger Mikael Thastum.
Men med den viden, forskerne får med Back2School, er det altså også muligt at se, om den eksisterende type hjælp virker.
De resultater ligger endnu ikke helt klar, men for de børn, der har fået den nye, mere systematiske indsats, er der i alle tilfælde sket en fremgang.
- Vi kan se, at børnene kommer væsentligt mere i skole, og vi kan også se, at både børn og forældre har mere tiltro til, at de kan klare det at komme i skole, og det ser vi som et meget vigtigt resultat, siger Mikael Thastum.
For Gitte Skovfoged og Emma har projektet i hvert fald også været en succes.
Fra ikke at have været i skole i cirka seks måneder, er Emma efter sommerferien begyndt igen.
Og det giver også mor lidt mere ro i maven.
- Jeg tænker ikke på, hvordan hun har det i skolen i dag. Fordi jeg ved, hun har det godt. Og det er jo en kæmpe forskel, siger Gitte Skovfoged.
Og der er god grund til at undersøge, hvad der virker, når børn ikke vil i skole.
For hvis fraværet bliver for højt, kan det have store konsekvenser for et barns videre skolegang og fremtid. Kun ti procents fravær er lig med et helt års tabt skolegang, når 9. klasse er overstået.
Se mere i tv-indslaget øverst i artiklen.