Hackere på rov: Højsæson for direktørsvindel
Hvis du er ansat i en østjysk virksomhed og har nogen form for ansvar for økonomien, er det med at passe på i den kommende tid
Vi hører om det hele tiden – hacking. Det er oftest udenlandske net-svindlere, der tiltvinger sig adgang til din konto og overfører penge til sig selv.
Men nu vinder en ny og farlig fremgangsmåde frem, og den rammer virksomheder.
Metoden hedder direktørsvindel og gør i sin enkelhed ud på, at svindlere får adgang til en direktør i et firmas mail, og herfra sendes så beskeder ud til den økonomiansvarlige om at overføre penge fra firmaet til hackerens konto.
- Det er noget, der måske hører med til at drive et internationalt firma. Så er det et spørgsmål om at have sine systemer, der advarer dig, på plads, siger adm. direktør i det Aarhus-baserede DAFA, Bo Ankerfelt, til TV2 ØSTJYLLAND.
Sidste efterår var hans firma ude for netop direktørsvindel. En hacker skrev en meget overbevisende mail fra direktøren til den økonomiansvarlige i firmaet, og bad denne om at overføre penge til en bestemt konto.
- Hos os har vi et system, der gør, at ikke kun en person kan udbetale penge. Det skal ind over flere som en godkendelsesprocedure, forklarer Bo Ankerfelt.
Derfor lykkedes det da heller ikke hackeren at få held med sit ærinde. Men det er der mange andre, der har.
- Det er ret omfattende. I de sidste tal snakker vi om, at det koster 200 mio. kr. om året herhjemme den her form for svindel, siger ekspert i cybersikkerhed og vært på Radio24Syv-programmet Aflyttet, Anders Kjærulff, til TV2 ØSTJYLLAND.
Især i ferieperioderne er denne svindelform udbredt, og det var også, hvad DAFA oplevede sidste efterår, hvor direktøren var bortrejst.
- Jeg var i Kina og fik en opringning, om det virkelig kunne passe med udbetalingen. Svindlerne er gode til at finde ud af, om vi er i huset. Jeg ved ikke, om de laver kontrolopringninger, men forsøgene sker typisk, når jeg eller andre ledende er ude af huset, fortæller Bo Ankerfelt.
Ifølge cybereksperten tjekker hackerne medarbejderne ud på de sociale medier.
- De går efter at finde de svage led i kæden ved at tjekke medarbejderprofiler ud på de sociale medier. Hvis en person deler mange links, kan det være tegn på, at man er villig til at klikke på mange ting, siger Anders Kjærulff.
Du kan se hele indslaget om direktørsvindel øverst i artiklen.