Katte i blender skal skade Aros: - Don't do it!

Aros har ihærdigt forsøgt at undgå shitstorm om dyremishandling. Der er ikke stor grobund for fake news i Danmark, mener forsker.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Vi lever i en tid, hvor folk danner sig en mening uden at tjekke baggrund, lyder det fra museumsdirektør for Aros Erlend Høyersten.

"Killinger? Blendere? Forfærdet over den mulige nye udstilling på Aros museum angiveligt kaldet Killing".

"Jeg kan ikke forstå, at ingen reagerer på den kommende Aros-udstilling. En kat? I en blender? Det er vanvid".

Sådan lyder to af en række tweets om, at en kommende udstilling på kunstmuseet Aros i Aarhus byder på katte i en blender.

Problemet er bare, at det er løgn og latin, hvilket man ved selvsyn kan konstatere ved at læse i det program, museet offentliggør hvert år.

Der er med andre ord tale om 'fake news' med det formål at sætte Aros i et dårligt lys - eller at skabe en shitstorm, som det hedder på nydansk.

VIDEO: 100 tweets bliver hurtigt til 1000 tweets. Det kan blive til en tsunami, lyder det fra museumsdirektør Erlend Høyersten. Se interview her. 

Folk læser kun overskrift

Aros har blandt andet reageret ved at svare på flere af de tweets, der handler om katte i blendere.

- Vi ved, hvordan sociale medier fungerer i dag, så det handlede bare om at få lukket den diskussion, inden den eskalerer, siger direktør for Aros Erlend Høyersten til TV2 ØSTJYLLAND.

Beskyldningerne mod Aros kommer fra Twitter-profiler, der alle oprettet i januar i 2019. Det tyder kraftigt på, at der er tale om et koordineret angrebet af såkaldte 'trolls' - folk der bevidst forsøger at provokere folk og fremkalde en hidsig diskussion på nettet.

Det er pisse ulækkert og ikke særligt originalt, siger ARoS-gæst Julie Sadolin om den falske nyhed, der er blevet forsøgt spredt om kunstmuseet. 

Aros har været nødt til at forholde sig trolde-angrebet, lyder det fra Erlend Høyersten.

- Vi lever i en tid, hvor folk primært læser overskriften og danner sig en mening ud fra den uden nødvendigvis at tjekke baggrund og fordybe sig, siger han til TV2 ØSTJYLLAND og fortsætter:

- 20 tweets kan hurtigt blive 100 tweets og 100 tweets bliver hurtigt til 1000 tweets. Det kan blive til en tsunami.

Flere og flere fake news

Det er uvist, hvem der står bag forsøget på at skabe en shitstorm om det aarhusianske kunstmuseum.

- Man kan spekulere, og man kan have konspirationer, men det bliver rene spekulationer. Vi kan konstatere, at nogen har gjort noget for at skade Aros, siger Erlend Høyersten til TV2 ØSTJYLLAND.

Forskerdefinitionen for 'fake news' er bevidst fordrejede nyheder, der er lavet bevidst for at manipulere eller fordreje sandheden.

Vi har et stærkt fokus på dyrevelfærd, og vi ville aldrig tillade at gøre sådan noget. 
Erlend Høyersten, direktør, Aros 

- Som organisation er vi mere optaget af hvilke mekanismer og virkemidler, der bliver brugt, fordi det sker mere og mere, men det handler om at sørge for, at debatten er levende, og at vi har et åbent samfund, siger Erlend Høyersten til TV2 ØSTJYLLAND.

Aros har selv brugt sociale medier i et forsøg på at nedkæmpe den falske nyhed.

Absurd og uoriginalt

Selvom Aros netop har været udsat for fake news, er omfanget af de falske nyheder overdrevet i medierne. Det mener chefforsker i sociale medier ved DMJX, Jakob Linaa Jensen.

- Der er ikke stor grobund for fake news i Danmark, fordi danskerne er mere veluddannede og demokratisk kompetente end andre steder i verden, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.

En af fredagens gæster på Aros, Julie Sadolin, har da heller ikke meget til overs for den falske nyhed om kunstmuseet.

- Det er absurd. Det er en mærkelig idé at skulle sprede lige præcis de rygter. Det er ikke særlig originalt, og der er ikke noget gods i det. Jeg føler, det er for absurd til at være ægte i Danmark, siger hun til TV2 ØSTJYLLAND.

Det ville dog skabe et negativt syn på Aros og også Danmark som land, hvis det fandt sted, siger Julie Sadolin, der dermed indirekte problematiserer begrebet fake news.

Boy ser ud til at undre sig over den falske nyhed om sit hjem. Den næsten fem meter høje skulptur har været fast inventar på Aros siden 2004.

Don't do it

Ifølge museumsdirektør Erlend Høyersten er det meget vigtigt, at der er en kerne af sandhed, når museet indgår i en offentlig diskussion. Af samme grund er det nok vigtigt at slå en ting fast om Aros' tilgang til at blende en kat.

- Vi har et stærkt fokus på dyrevelfærd, og vi ville aldrig tillade at gøre sådan noget.

Adspurgt om, hvad han gerne vil sige om fake news, lyder svaret fra museumsdirektør Erlend Høyersten:

- Don't do it!

Aros har rapporteret indholdet af de enkelte tweets som falske til Twitter, men kunstmuseet har ikke politianmeldt de falske nyheder.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google