Her koster det penge at køre i byen - og det virker
Aarhus Kommune vil gerne bruge roadpricing for at opnå CO2-neutralitet i 2030. De kan kigge mod Sverige for at få inspiration.
Gøteborg er pakket ind i overvågningskameraer ved byens indfaldsveje.
Her bliver alle biler, der kører ind og ud af byen registreret, og hver måned kommer der så en regning. En regning, hvis størrelse defineres af, hvor mange gange og hvornår, man er kørt under kameraerne.
De kalder det nemlig ikke en vejafgift, men trængselsskat. En skat, der som udgangspunkt er lavet for at undgå for meget stillestående trafik i myldretiden. Derfor koster det mere at køre ind i byen klokken 8 om morgenen, end det koster at køre ind klokken 11 om formiddagen.
Hvad er trængselsskat?
Trængselsskat betales på bestemte tidspunkter, når der køres ind og ud af de centrale dele i Gøteborg. Trængselsskat anvendes for at mindske trængsel på vejene og for at finansierer investeringer på infrastrukturen i Gøteborg.
Der betales ikke trængelsskat i weekender, på helligdage, dagen før en helligdag eller i juli måned.
I 2023 blev der i alt kørt 1,7 milliarder svenske kroner ind via trængselsskat. Det svarer til 1,1 milliarder danske kroner.
Kilde: Transportsstyrelsen, Sverige
Og tiltaget har virket, siden det blev indført i Gøteborg 1. januar 2013.
- De første måneder faldt biltrafikken med cirka 20 procent. Senere er antallet steget igen til et fald på omkring 10 procent, og der har den ligget længe, siger Anders Roth, der er mobilitetsekspert hos det svenske miljøinstitut.
Anders Roth understreger samtidigt, at et fald på 10 procent er mere end godkendt.
- Det er en rigtig god effekt. Man kunne forstille sig, hvis antallet af bilister steg med 10 procent igen her i Gøteborg. Det ville virkelig kunne mærkes.
Lægger ikke mærke til det længere
Selvom effekterne af trængselsskatten kan måles, så er det ikke umiddelbart noget, der fylder for de gøteborgske borgere, som vi møder på gaden.
Ifølge dem så tænker de slet ikke over det længere.
- I begyndelsen var jeg ganske negativ omkring det, fordi man gider jo ikke bruge pengene på det. Men nu er der gået en del år, så nu har man vænnet sig til det, og jeg tænker faktisk ikke rigtig på det, fortæller Ingela Lorentzon, der bor i Gøteborg.
Hvad koster det at køre ind og ud af Gøteborg?
Tider (klockan) | Skattebelopp (kronor) |
---|---|
06:00–06:29 | 9 kr |
06:30–06:59 | 16 kr |
07:00–07:59 | 22 kr |
08:00–08:29 | 16 kr |
08:30–14:59 | 9 kr |
15:00–15:29 | 16 kr |
15:30–16:59 | 22 kr |
17:00–17:59 | 16 kr |
18:00–18:29 | 9 kr |
18:30–05:59 | 0 kr |
Kilde: Transportsstyrelsen, Sverige
- Nej, jeg tænker ikke så meget på trængselsskatten, når jeg kører bil. Selvom det da er lidt irriterende, at man skal betale, siger Andreas Duchen, der også er bosiddende i den svenske havneby.
Men trængselsskatten virker altså, selvom borgerne måske ikke bevidst tænker over det. Ifølge Anders Roth handler det om, at borgerne i Gøteborg har ændret deres vaner siden trængselsskatten blev indført, og nu tænker de ikke over længere, at de rent faktisk har fundet en ny måde at agere på i trafikken i hverdagen.
- Man er for eksempel begyndt at ordne to ærinder på én tur. Og mange, der har lavet de her effektiviseringer, ved ikke, at de gør det, længere, så man har bare lavet nogle nye vaner, men man tænker ikke på det mere, forklarer Anders Roth.
Folkeafstemning og enorm modstand
Da trængselsskatten blev indført i Gøteborg i 2013, var borgerne i byen bestemt ikke lige så ligeglade, som de er i dag.
- Borgerne var delt næsten 50/50. Og de, der var imod, mente, at det var uretfærdigt. Fordi man betaler jo skat, som skal betale veje, tog, tunneller, så hvorfor skulle dem, der køre bil betale ekstra skat? fortæller Anton Svendsen, der er redaktionschef på SVT i Gøteborg og har arbejdet med lokalnyheder i Gøteborg i 20 år.
Hvordan adskiller trængselsskat sig fra roadpricing?
Trængselsskat er ligesom en betalingsring, der ligger rundt om Gøteborg. Her betaler du, hver gang du kører ind eller ud af ringen.
Ved roadpricing derimod er der ikke en ring eller grænse, du skal køre indenfor for at komme til at betale. Her vil 100 % af din kørsel blive målt, og så vil du betale en afgift baseret på hvor, hvornår og hvor meget, du præcist kører. Det er endnu uvist om roadpricing vil basere sig på antallet af kilometer kørt eller antallet af minutter kørslen varer.
Selvom systemener ikke er ens, har vi alligevel valgt at sammenligne de to, fordi man i begge systemer får en afgift alt efter hvor og hvornår, man kører.
Efter trængselsskatten havde været indført i mere end et år, blev der faktisk afholdt en folkeafstemning om, hvorvidt man skulle beholde ordningen, fordi modstanden stadig var enorm.
I Gøteborg kan man nemlig få en folkeafstemning, hvis man samler 50.000 underskrifter.
56,8 procent af vælgerne sagde i afstemningen nej til trængselsskatten. Men i Sverige er den type folkeafstemninger kun vejledende, og derfor valgte politikerne alligevel at beholde trængselsskatten.
- Man havde allerede haft trængselsskat i et år, og politikerne sagde, vi er nødt til at have skatten, fordi den skal finansiere en række andre store infrastruktursatsninger. Men mange blev sure, og man mente ikke, at politikerne lyttede til borgerne, forklarer Anton Svendsen.