Her koster det penge at køre i byen - og det virker

Aarhus Kommune vil gerne bruge roadpricing for at opnå CO2-neutralitet i 2030. De kan kigge mod Sverige for at få inspiration.

Anton Svendsen er redaktionschef på SVT i Gøteborg, og han har fulgt indførslen af trængselsskat tæt.

Gøteborg er pakket ind i overvågningskameraer ved byens indfaldsveje.

Her bliver alle biler, der kører ind og ud af byen registreret, og hver måned kommer der så en regning. En regning, hvis størrelse defineres af, hvor mange gange og hvornår, man er kørt under kameraerne.

 De kalder det nemlig ikke en vejafgift, men trængselsskat. En skat, der som udgangspunkt er lavet for at undgå for meget stillestående trafik i myldretiden. Derfor koster det mere at køre ind i byen klokken 8 om morgenen, end det koster at køre ind klokken 11 om formiddagen.

Hvad er trængselsskat?

Trængselsskat betales på bestemte tidspunkter, når der køres ind og ud af de centrale dele i Gøteborg. Trængselsskat anvendes for at mindske trængsel på vejene og for at finansierer investeringer på infrastrukturen i Gøteborg.

Der betales ikke trængelsskat i weekender, på helligdage, dagen før en helligdag eller i juli måned.

I 2023 blev der i alt kørt 1,7 milliarder svenske kroner ind via trængselsskat. Det svarer til 1,1 milliarder danske kroner.

Kilde: Transportsstyrelsen, Sverige

 Og tiltaget har virket, siden det blev indført i Gøteborg 1. januar 2013.

- De første måneder faldt biltrafikken med cirka 20 procent. Senere er antallet steget igen til et fald på omkring 10 procent, og der har den ligget længe, siger Anders Roth, der er mobilitetsekspert hos det svenske miljøinstitut. 

Anders Roth understreger samtidigt, at et fald på 10 procent er mere end godkendt. 

- Det er en rigtig god effekt. Man kunne forstille sig, hvis antallet af bilister steg med 10 procent igen her i Gøteborg. Det ville virkelig kunne mærkes.

Lægger ikke mærke til det længere

Selvom effekterne af trængselsskatten kan måles, så er det ikke umiddelbart noget, der fylder for de gøteborgske borgere, som vi møder på gaden.

Ifølge dem så tænker de slet ikke over det længere.

- I begyndelsen var jeg ganske negativ omkring det, fordi man gider jo ikke bruge pengene på det. Men nu er der gået en del år, så nu har man vænnet sig til det, og jeg tænker faktisk ikke rigtig på det, fortæller Ingela Lorentzon, der bor i Gøteborg.

Hvad koster det at køre ind og ud af Gøteborg?

Tider (klockan)

Skattebelopp (kronor)

06:00–06:29

9 kr

06:30–06:59

16 kr

07:00–07:59

22 kr

08:00–08:29

16 kr

08:30–14:59

9 kr

15:00–15:29

16 kr

15:30–16:59

22 kr

17:00–17:59

16 kr

18:00–18:29

9 kr

18:30–05:59

0 kr

Kilde: Transportsstyrelsen, Sverige

 - Nej, jeg tænker ikke så meget på trængselsskatten, når jeg kører bil. Selvom det da er lidt irriterende, at man skal betale, siger Andreas Duchen, der også er bosiddende i den svenske havneby.

Men trængselsskatten virker altså, selvom borgerne måske ikke bevidst tænker over det. Ifølge Anders Roth handler det om, at borgerne i Gøteborg har ændret deres vaner siden trængselsskatten blev indført, og nu tænker de ikke over længere, at de rent faktisk har fundet en ny måde at agere på i trafikken i hverdagen.

 - Man er for eksempel begyndt at ordne to ærinder på én tur. Og mange, der har lavet de her effektiviseringer, ved ikke, at de gør det, længere, så man har bare lavet nogle nye vaner, men man tænker ikke på det mere, forklarer Anders Roth.

Folkeafstemning og enorm modstand

Da trængselsskatten blev indført i Gøteborg i 2013, var borgerne i byen bestemt ikke lige så ligeglade, som de er i dag.

- Borgerne var delt næsten 50/50. Og de, der var imod, mente, at det var uretfærdigt. Fordi man betaler jo skat, som skal betale veje, tog, tunneller, så hvorfor skulle dem, der køre bil betale ekstra skat? fortæller Anton Svendsen, der er redaktionschef på SVT i Gøteborg og har arbejdet med lokalnyheder i Gøteborg i 20 år.

Hvordan adskiller trængselsskat sig fra roadpricing?

Trængselsskat er ligesom en betalingsring, der ligger rundt om Gøteborg. Her betaler du, hver gang du kører ind eller ud af ringen.

Ved roadpricing derimod er der ikke en ring eller grænse, du skal køre indenfor for at komme til at betale. Her vil 100 % af din kørsel blive målt, og så vil du betale en afgift baseret på hvor, hvornår og hvor meget, du præcist kører. Det er endnu uvist om roadpricing vil basere sig på antallet af kilometer kørt eller antallet af minutter kørslen varer.

Selvom systemener ikke er ens, har vi alligevel valgt at sammenligne de to, fordi man i begge systemer får en afgift alt efter hvor og hvornår, man kører.

Efter trængselsskatten havde været indført i mere end et år, blev der faktisk afholdt en folkeafstemning om, hvorvidt man skulle beholde ordningen, fordi modstanden stadig var enorm.

 I Gøteborg kan man nemlig få en folkeafstemning, hvis man samler 50.000 underskrifter.

 56,8 procent af vælgerne sagde i afstemningen nej til trængselsskatten. Men i Sverige er den type folkeafstemninger kun vejledende, og derfor valgte politikerne alligevel at beholde trængselsskatten.

- Man havde allerede haft trængselsskat i et år, og politikerne sagde, vi er nødt til at have skatten, fordi den skal finansiere en række andre store infrastruktursatsninger. Men mange blev sure, og man mente ikke, at politikerne lyttede til borgerne, forklarer Anton Svendsen.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google