Politianmeldt: Butik fik advarsel - kort efter brød de loven igen
Secondfootballshirts er politianmeldt af Forbrugerombudsmanden.
Fodboldstrøjevirksomheden Secondfootballshirts i Aarhus er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden, da de har overtrådt markedsføringslovens spamforbud.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden, at virksomheden, der sælger genbrugsfodboldtrøjer, har afholdt tre konkurrencer, hvor deltagerne skulle 'tagge' andre brugere.
Det er i strid med markedsføringslovens spamforbud.
Ejeren siger til TV2 Østjylland, at reglerne er en jungle at finde rundt i. Han beklager dog, at han har brudt reglerne. Han forklarer at han blandt andet overså en advarsel, da han skulle til at holde bryllup.
Begik fejl igen
Forbrugerombudsmanden kritik går på den måde, Secondfootballshirts har lavet konkurrencer på de sociale medier TikTok og Instagram.
Dem, der ville være med i den ene konkurrence, skulle 'tagge' to brugere i kommentarfeltet af opslaget.
I to andre konkurrencer skulle deltagerne "fortælle" deres venner om konkurrencen i kommentarfeltet på opslaget for at deltage. Det kan ifølge Forbrugerombudsmanden sidestilles med at "tagge".
Første gang Forbrugerombudsmanden modtog en klage, var den 6. marts 2024. Denne vedrørte et opslag på TikTok, hvor man skulle "tagge" to venner for at deltage i konkurrencen.
Samtidig kørte en konkurrence på Instagram, hvor kravet for deltagelse var, at man skulle 'fortælle' to venner om konkurrencen i kommentarfeltet.
Klagen medførte, at Forbrugerombudsmanden kontaktede virksomheden og orienterede dem om reglerne for konkurrencer på de sociale medier.
17 dage senere oprettede Secondfootballshirts dog en ny konkurrence på Instagram på trods af henvendelsen fra Forbrugerombudsmanden.
Meldt til politiet
Vilkårene for deltagelse var denne gang igen, at man skulle 'fortælle' sine venner.
Denne gang var det dog ikke blot to venner, men fire. Forbrugerombudsmanden valgte derfor at politianmelde virksomheden.
Forbrugerombudsmanden Torben Jensen siger:
- Virksomheder må ikke belønne brugere af et socialt medie for at foretage en handling, virksomheden ikke selv lovligt kan foretage, fx at tagge andre brugere. I modsat fald bliver virksomheden ansvarlig for brugernes handlinger.
I de tre tilfælde er der brugte udtrykkene 'tagge' og 'fortælle' sine venner om konkurrencerne.
Ifølge Forbrugerombudsmanden er dog ingen forskel på de to typer af markedsføring, da det ikke er muligt at 'fortælle' andre om en given konkurrence i et kommentarfelt på sociale medier uden at anvende tag-funktionen, hvilket er i strid med spamforbuddet, fremgår det af pressemeddelelsen.
Erkender fejl
Joakim Mogensen, ejer af Secondfootballshirts, siger, at de fejl, der er begået, er menneskelige.
- Vi er oprigtigt ærgerlige over, at vi kom til at bruge ordet 'tagge' i vores ene TikTok-video. Det var en fejl, og det erkender vi og lægger os fladt ned. Det var ikke for at være på tværs, siger Joakim Mogensen til TV2 Østjylland.
Ifølge Joakim Mogensen troede han, at man kunne bruge ordet 'fortæl' i sine konkurrencer.
- Det er en jungle at finde rundt i, og det var i god tro, vi brugte ordet 'fortæl', siger Joakim Mogensen.
Den første anmeldelse fra Forbrugerombudsmanden ser Joakim Mogensen ikke, før han laver den næste konkurrence på Instagram.
- Jeg ser ikke anmeldelsen fra dem. Det er en menneskelig fejl. Den kom i e-Boks lige op til mit bryllup, og jeg havde ikke notifikationer på min e-Boks, hvilket også er en fejl. Men så snart jeg så det, begyndte jeg at handle på det med det samme, siger Joakim Mogensen.
Indehaveren af virksomheden vil følge reglerne nøjagtigt fremadrettet.
- Jeg har nørdet reglerne, fordi de er så kringlede. Vi begår ikke en fejl igen, så må man gøre sit bedste og komme videre og håbe, at andre kan lære af det.