Forsøg: Vil 9. klasse lykkes med at lægge sociale medier fra sig?

Hvad sker der med en folkeskoleklasse, når eleverne laver regler for hvor meget - og til hvad - de må bruge deres mobiltelefoner?

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Eleverne i niende klasse på Lisbjergskolen føler sig afhængige af Facebook, Snapchat, Instagram og Youtube. Derfor er de gået med til at deltage i et socialt eksperiment, hvor de laver regler for brugen af deres mobiltelefoner.

Når de møder ind på skolen, er det noget nær en katastrofe, hvis de har glemt deres mobiltelefoner. I frikvartererne bruger de mere tid på at kigge på telefonen end at kigge på hinanden. Og om aftenen kan trangen til at tjekke beskeder fra vennerne virke større end behovet for søvn.

Vi har mødt eleverne i niende klasse på Lisbjergskolen. De føler sig afhængige af at tjekke henholdsvis Snapchat, Instagram, Facebook og Youtube, og derfor er de gået med til at deltage i et socialt eksperiment.

Jeg håber, at vi får et bedre sammenhold, og at vi kommer til at snakke mere med hinanden, for det er vi ikke de bedste til i klassen, som det er nu.
Jasmin Bidstrup, 9.X, Lisbjergskolen

- Man kan ikke lægge telefonen fra sig, og man føler sig utryg, hvis man ikke har den ved siden af sig. Hvis den er væk, så går man en smule i panik, siger Andreas Glavind Fischer Jacobsen, der går i niende klasse på Lisbjergskolen, til TV2 ØSTJYLLAND.

Det sociale eksperiment går ud på, at eleverne laver deres helt egne retningslinjer for brugen af mobiltelefoner både i og udenfor skoletiden. Reglerne har seks elever lavet mandag, og dem skal de overbevise resten af 9.X og 9.Y om at følge hele ugen.

Her kan du læse om de fem retningslinjer, de seks elever fra niende klasse på Lisbjergskolen har fundet på. 

- Jeg håber, at vi får et bedre sammenhold, og at vi kommer til at snakke mere med hinanden, for det er vi ikke de bedste til i klassen, som det er nu, siger Jasmin Bidstrup fra 9.X.

Der er nogle, der virkelig ikke kan slippe de sociale medier, og jeg tror også, der er nogen, der ikke kommer til at følge retningslinjerne.
Andreas Glavind Fischer Jacobsen, 9.X, Lisbjergskolen

De fem elever skal tirsdag fremlægge deres retningslinjer for resten af klassen. Reglerne går blandt andet ud på, at de skal undvære deres telefoner på specifikke tidspunkter på dagen, at de skal logge ud af Snapchat, når de går i seng, og at de ikke må lave opslag på sociale medier hele ugen.

Fredag slutter eksperimentet, og vi undersøger, hvordan retningslinjerne har påvirket eleverne og sammenholdet i klassen.

En af reglerne går ud på, at man skal logge af Snapchat, når man går i seng. I videoen her kan du høre, hvorfor eleverne synes, det er en god idé. 

- Jeg tror, de andre bliver meget utilfredse til at starte med. Især nogle af dem bliver virkelig utilfredse. Der er nogle, der virkelig ikke kan slippe de sociale medier, og jeg tror også, der er nogen, der ikke kommer til at følge retningslinjerne, siger Andreas Glavind Fischer Jacobsen.

Eksperimentet kører hele uge 8. Du kan følge med her eller på Instagram, @tv2østjylland, og Snapchat, @tv2oj.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her