Børneboom i Aarhus: Der mangler 1.000 personer som Mads og Charlotte
Aarhus Kommune kigger ind i en fremtid, hvor de skal finde 1.000 ekstra medarbejdere med en pædagogisk uddannelse til daginstitutionerne.
Mads Skov og Charlotte Cassøe er i usædvanlig høj kurs på jobmarkedet i Aarhus. Begge er de forholdsvis nyuddannede pædagoger, og den slags er yderst eftertragtet.
Allerede nu mangler byens institutioner nemlig ansøgere, når de slår nye stillinger op.
- Der var ret mange opslag og muligheder for at søge job. Jeg var så heldig, at de manglede en hos mit gamle praktiksted, og så blev jeg ansat der, fortæller Mads Skov.
Charlotte Cassøe har fået job i en integreret institution i Viby, og den tjans var allerede sikret, inden hun fik det endelige bevis på sin uddannelse.
- Der var masser at vælge mellem, og man kan næsten vælge og vrage, som man har lyst til. Det er rart at vide, at der er muligheder, og det gør nok også, at man er hurtigere til at skifte job, hvis man ikke er glad, siger hun.
Når man omregner det til fuldtidsstillinger, har Aarhus kommune lige nu 2121 stillinger med uddannet pædagogisk personale – det vil sige, at det ikke kun er pædagoger, men også pædagogiske assistenter.
Fremtidsudsigterne peger dog på, at de får brug for mange flere. Grundet en børnevækst frem mod 2030, der nærmer sig de 25 procent og de nye regler om minimumsnormeringer, skal kommunen ud at finde 1.000 ekstra fuldtidsstillinger. Altså en stigning på rundt regnet 50 procent.
- Vi skal lykkes med det. Men vi siger også meget klart, at der er brug for ligeløn, en national rekrutteringsstrategi og hjælp fra Folketingets side til at løse opgaven, siger Thomas Medom (SF), der er rådmand for Børn og Unge i Aarhus Kommune.
0 ansøgere
At det allerede nu kan være svært at finde uddannet personale, kender de alt for godt hos Skjoldhøj Dagtilbud. Særligt har mulighederne for at finde nye medarbejdere ændret sig i løbet af det seneste år.
- For et år siden havde vi otte-12 ansøgere til en stilling, men nu er vi nede på seks-otte stykker. Det gør, at vi kan have svært ved at finde de fire-fem kandidater, vi gerne vil have til en samtale, siger Johnny Krämer Christensen, der er leder af Skjoldhøj Dagtilbud.
Forældreorganisationen Århus har også bidt mærke i, at institutionerne allerede nu har svært ved at finde personale.
- Det er trist og ærgerligt, at der skal findes så mange. Særligt når vi også kender de aktuelle vilkår, siger formand Anne Grøndal.
Hos dagtilbuddene i Skjoldhøj har man netop haft slået tre stillinger op til henholdsvis Vuggestuen Solsikken og DII Legehuset. Her fik man lige præcis nul ansøgere.
Kigger man på Jobindex, vil man også se, at mange af opslagene i Aarhus kommune er genopslag, da institutionerne ikke er lykkedes med at finde den rette kandidat.
- Hvis vi skal have stillinger i genopslag, og det oplever vi, at vi skal for tiden, så går der tid, inden vi får kvalificeret arbejdskraft. Det er en udfordring for personalet, men også for børnene, siger Johnny Krämer Christensen.
Hos BUPL har de længe forsøgt at råbe politikerne op, og nu ser det endelig ud til at være lykkedes. Derfor har de i Aarhus også indgået et samarbejde med kommunen, hvor de tilbyder kurser til nyuddannede pædagoger som Mads Skov og Charlotte Cassøe.
- Vi kan se, at der er nogen, som får det første job og derefter stopper ret hurtigt i faget igen. Der vil vi med den her indsats gerne se, at det er noget, vi kan forandre, siger Helle Ebsen, der er næstformand i BUPL Aarhus.
Flere veje at gå
Det er den slags samarbejder, der også gør, at rådmand Thomas Medom er fortrøstningsfuld, når det kommer til opgaven med at finde pædagoger til 1.000 ekstra fuldtidsstillinger i 2030.
- Vi skal løse den opgave. Vores børn er det vigtigste, vi har, og vi skal ikke hen til en situation, hvor forældrene begynder at hjemmepasse i stedet for.
At man skal løse opgaven, betyder vel ikke, at man kan løse den?
- Selvfølgelig kan vi løse en vigtig samfundsopgave. Det har vi gjort mange gange før, og lige nu lykkes vi også med at få besat stillingerne, siger Thomas Medom.
På tværs at det politiske spektrum er der bred enighed om, at det er en stor opgave, man har foran sig. Hos Liberal Alliance vil Jacob Rixen gerne sikre, at de uddannede pædagoger får mere tid med børnene frem for på kontoret ved at give de enkelte børnehuse mere selvbestemmelse.
Derudover vil han i højere grad gøre brug af pædagogmedhjælpere uden uddannelse.
- Man skal passe på, at man ikke alt for stringent kigger efter uddannede pædagoger. I Aarhus er vi begunstiget med en stor studieby, hvor vi også kan trække på unge fra andre uddannelser, der måske vil kunne arbejde en dag i ugen ved siden af studiet, siger Jacob Rixen (LA).
Har du noget belæg for, at de overhovedet har lyst til det?
- Det er et relativt vellønnet arbejde i forhold til at være tjener ved åen, men nej, jeg har ikke konkrete tal, der underbygger det. Jeg tror dog på, at det holder vand.
Forældreorganisationen Århus påpeger, at det også er nødvendigt at tale uddannelsen og arbejdet op, hvis man skal lykkes med at få flere til at uddanne sig.
Det er formanden for Børn- og Ungeudvalget, Eva Borchorst Mejnertz (S), enig i. Samtidig vil hun sørge for, at flere bliver uddannet gennem en kortere merituddannelse – og så skal man sikre en større fastholdelse af de nuværende.
- Der er forholdsvis mange, som finder noget andet at lave på et tidspunkt – for eksempel på grund af stress. Jeg kunne godt ønske mig, at vi bliver bedre til at modvirke det store frafald – og bedre til at hjælpe folk tilbage i faget, selvom de har lavet noget andet de seneste 10 år, siger hun.
I skal finde 50 procent ekstra. Tror du på, I kan løse det med mindre frafald og hente gamle tilbage?
- Der skal spilles på alle tangenter, så det kan ikke stå alene. Vi er nødt til at få uddannet nogen – og gerne hurtigt. Og så skal vi også have fokus på de pædagogiske assistenter, lyder det fra udvalgsformanden.
Selvom det for Mads Skov og Charlotte Cassøe giver masser af muligheder, at situationen er, som den er, ser Mads Skov gerne, at han få lidt flere konkurrenter.
- Det er også lidt skræmmende, for det vidner om, at der mangler hænder og viden til børnene, som er vores fremtid.
VIDEO: Se et tv-indslag om manglen på pædagoger: