Buslivet håbløst efter letbanens ankomst: - Vi holder konstant i kø
Det er igen blevet nærmest umuligt at køre bus og undgå forsinkelser i den aarhusianske myldretrafik. Det kan chauffør Carsten Jensen skrive under på
Buschaufføren Carsten Jensen hilser letbanen i Aarhus velkommen, men han mener ikke, at man har taget højde for, at der også stadig skal køre busser i Danmarks andenstørste by.
For de busbaner, der for år tilbage blev oprettet for at lette trængslen for de tungere blå og gule køretøjer, blev med letbanens ankomst sløjfet igen.
- Da vi havde busbanerne, kunne vi køre lige igennem uden de store forsinkelser. I dag er det en hel anden snak. Op ad Randersvej holder vi konstant i kø, siger chaufføren til TV2 ØSTJYLLAND.
Udover de sløjfede busbaner fortæller han også om store udfordringer med vejarbejde, der indsnævrer vejen.
- Der har jo nærmest været vejarbejde på Randersvej de seneste 13 år. Det er der nok ikke mange, som tænker over. Eksempelvis tager det en evighed at komme forbi Nørreport, fortæller Carsten Jensen.
Svært at gøre vejen bredere
Chaufføren beretter også om til tider kaotiske tilstande langs havnen ved Navitas og Dokk1, og generelt er livet som chauffør og i sidste ende så altså også buspassager blevet stærkt forringet.
- Mange chauffører i Aarhus føler sig ikke hørt og gider ikke mere, så de finder nyt job. Vi føler langt fra altid, at vi bliver taget med på råd, lyder det fra ham.
Midttrafik bekræfter, at chaufføren Carsten Jensen langt fra er alene med sine oplevelser.
- Der er nogle udfordringer især fra rutebilstationen langs Kystvejen og op igennem Nørreport-krydset. Det er især de regionale blå busser, der bliver forsinket her, siger leder af planafdelingen hos Midttrafik, Ole Sørensen, til TV2 ØSTJYLLAND.
I visse tilfælde har selskabet måtte indsætte ekstra busser og chauffører. Det gør sig gældende for blandt andet rute 100, og hele tiden er man opmærksom på problemerne.
Ændrede køreplaner kan komme i spil
- En af de største udfordringer for os er, at trængslen og køerne varierer meget henover dagen og ugen. Det hjælper heller ikke, hvis busserne er nødt til at holde stille for at overholde køreplanen, siger Ole Sørensen.
Netop køreplanen kan komme i spil og blive ændret, hvis udfordringerne fortsætter.
- Men vi ved, at der arbejdes på forskellige løsninger, og først når vi har en stabil situation, vil vi kigge på køreplanerne, lyder det fra lederen hos Midttrafik.
Det er Aarhus Kommune, der står for vejføringen, og her har det hele tiden været planen at nedlægge busbanerne og leve med de konsekvenser, som det ville have.
- Vi skabte i sin tid bedre fremkommelighed for busserne i den periode, hvor man ommøblerede til letbanen. I dag kører der ikke så mange busser på strækningen, og vi vil gerne have folk over i letbanen, så derfor er der ingen busbaner, siger chefkonsulent i mobilitetsafdelingen hos Aarhus Kommune, Rigmor Korsgaard, til TV2 ØSTJYLLAND og fortsætter:
- Og det er svært at gøre vejen bredere, så man skal ikke forvente, at de kommer igen.
Ikke alt virker gennemtænkt
I stedet arbejder kommunen med to løsninger for at gøre det lettere at få busser gennem den tætte trafik i Aarhus.
- Vi forsøger at påvirke bilisternes adfærd, som dem, der ikke har et ærinde i midtbyen, heller ikke køre igennem her. Og så kigges der på signalføringen i de mange kryds, siger Rigmor Korsgaard.
Nogle af de kryds, der giver udfordringer i forhold til netop signalføring, er Nørreportkrydset og krydset ved Mejlgade. Her er det i øjeblikket cyklisterne, der må vente op til tre minutter, for at busserne og letbanen kommer hurtigt igennem.
Det til trods mener buschaufføren Carsten Jensen stadig, at der ikke kan undgås busforsinkelser til gene for passagerne.
- Det er ikke alt, der virker helt gennemtænkt, slår han fast.
Er du passager på busserne, der kører ad Randersvej, så vil vi rigtig gerne høre din mening. Skriv gerne en kommentar på vores Facebook-side.