SoMe-shopping hjælper trængte virksomheder: Vin-banko og fremvisning af tøj hitter

Arrangementer på sociale medier som Facebook kan holde gang i salget i ellers nedlukkede forretninger. Fænomenet er kommet for at blive, mener brancheorganisation.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Vinbutikken Bare Vin arrangerer 'vin-banko' på Facebook for at holde gang i salget under nedlukningen, fortæller indehaver Brita Vejrup Richter.

I en tid, hvor mange butikker skal holde lukket på grund af corona, er et nyt fænomen blomstret frem. 

På sociale medier er virksomheder begyndt at sælge varer live - for eksempel på Facebook - og holde arrangementer for både gamle og nye kunder. 

Èn af virksomhederne er Bare Vin, der fredag aften afholder vin-banko via Facebook:

- Vi gør det af to årsager. Dels fordi at vi i vores vinbutik plejer at lave mange events, hvor vi mødes omkring vinen. Og så er det også fordi, at vi ligesom mange andre mindre erhvervsdrivende bare kæmper for at holde gang i butikken lige nu, siger Brita Vejrup Richter til TV2 ØSTJYLLAND.

Bare Vin forventer omkring 350 deltagere til deres 'vin-banko', og én af dem er Maria Fredborg fra Hylke, der skal spille med sammen med sin kæreste og sine forældre:

- Sidste gang var vi med, og vi var så heldige at vinde, og vi synes, det var et super arrangement. vi vil gerne støtte op om det, og være med igen.

- Vi har bankopladerne klar, og så skal vi nok også åbne en flaske vin, siger Marie Fredborg til TV2 ØSTJYLLAND.

Her kan du hele indslaget med Bare Vin, der fortæller om salg på de sociale medier.

Og shopping via de sociale medier er et succesfuldt fænomen, der er kommet for at blive, vurderer direktøren i brancheorganisationen Dansk Detail:

- Det er nogen, der får solgt for mange tusinde kroner i løbet af ganske kort tid, og næsten inden for alle brancher byder den her mulighed sig til.

- Jeg er helt sikker på, at SoMe-shopping og køb via Facebook og Instagram er et bud på fremtiden og en del af fremtiden. Det er noget af det, man tager med sig, for man kan også bruge det til at drive sin forretning på den anden side, når coronaen er overstået.

Dresslab i Silkeborg er en anden virksomhed, der benytter sig af salg over de sociale medier. Her kan du høre indehaver Helle Luplau fortælle hvorfor.

En anden virksomhed, der benytter sig af some-shopping er Dresslab i Silkeborg, der fremviser tøj på Facebook hver torsdag.

Indehaver Helle Luplau fortæller, at man dog ikke skal tro, at SoMe-shopping er en hurtig løsning på den manglende omsætning, som mange butikker oplever under nedlukningen:

- Det er ikke noget quickfix. Det er meget arbejde forbundet med det, siger hun til TV2 ØSTJYLLAND.

Helle Luplau glæder sig især over, at hun kan holde kontakt med kunderne samtidig med, at forretningen holdes i gang:

- Det allerbedste er, at jeg stadigvæk har en kommunikation med mine faste kunder, og der kommer selvfølgelig også nye til, siger Helle Luplau.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her