Spillefri ludoman med opråb: - Det nye spil-ID er kun en halv løsning

Danske Spil har netop indført et nyt ID-system, der skal sikre, at unge under 18 ikke spiller. Men det er slet ikke godt nok, mener en ung, spillefri ludoman.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Da Marcus Mossalski Nielsen som 15-årig begyndte at spille, fandt han hurtigt ud af, hvorhenne ekspedienterne ikke spurgte om ID.

- Da jeg gjorde det, var det et fedt sted at komme. Men det har desværre skadet mig rigtig meget.

Sådan beskriver den nu 20-årige Marcus Mossalski Nielsen den lokale kiosk i Randers, hvor han igennem en treårig periode som teenager søgte hen for at spille – her var der nemlig ingen, der spurgte den mindreårige om ID.

Allerede i teenageårene udviklede han ludomani. I alt tabte han 122.000 kroner, inden han lod sig overtale til at gå i behandling.

Men nu skal et nyt ID-system sikre, at det ikke ender ligeså galt for andre unge, som det gjorde for Marcus Mossalski Nielsen.

- Det er slet ikke godt nok

Går du ned på den lokale kiosk eller tankstation for at spille på eksempelvis en fodboldkamp hos Danske Spil, kræver det fremover et særligt spil-ID, der skal sikre, at unge under 18 ikke spiller.

Men ifølge den nu spillefrie ludoman, er det ikke en god nok løsning.

Jeg tror først, vi når rigtig langt, hvis der ikke længere bliver reklameret for spil i fjernsynet.
Marcus Mossalski Nielsen, spillefri ludoman og bestyrelsesmedlem i Alliancen mod Spilafhængighed

- Problemet er, at det her spil-ID bør være et ID, der dækker på tværs af alle bookmakere og ikke kun Danske Spil. Det her er myndighedernes opgave og ikke kun Danske Spils opgave, siger Marcus Mossalski Nielsen til TV2 ØSTJYLLAND og fortsætter:

- Det er fint, at der sker noget, men for at sige det lige ud, så er det bare ikke godt nok. Det her er en halv løsning.

VIDEO: TV2 ØSTJYLLAND sendte en 15-årig dreng ud i ti østjyske kiosker for at spille om penge. På trods af et lovkrav om, at man skal være mindst 18 år for at spille, blev han kun spurgt om ID to gange. Videoen er fra efteråret 2019. 

ID'et, som er personligt, bliver ellers indført som et våben i kampen for at undgå at unge under 18 år spiller.

- Vi har et system, som er ligeså sikkert som din netbank eller din e-Boks, og vi har tillid til, at det er det, som skal stoppe spil blandt unge under 18 år, siger Niels Erik Folmann, der er direktør for Danske Licens Spil til TV2 ØSTJYLLAND.

Forbyd spilreklamer i fjernsynet

I dag afleverer Marcus Mossalski Nielsen sin computer, telefon og pung til en, han stoler på, når han får trang til at spille.

Det er over halvandet år siden, han sidst har spillet, og han har nu selv kastet sig ind i kampen for at hjælpe andre spilafhængige. Det gør han blandt andet som bestyrelsesmedlem i Alliancen mod Spilafhængighed.

Marcus tror, det havde gjort en forskel, hvis de krævede samme spil-ID, dengang han var 15 år og stod nede i kiosken. Alligevel mener han, at problemet langt fra er løst.

- Jeg tror først, vi når rigtig langt, hvis der ikke længere bliver reklameret for spil i fjernsynet, siger Marcus.

Han husker tilbage på, hvordan han som 14-årig så fodboldkampe i fjernsynet og var overbevist om, at der overhovedet ikke sad nogle voksne mennesker og så en Champions League Finale uden at spille på den.

- I løbet af sådan en fodboldkamp har jeg kunnet tælle op til 12 reklamer i pauserne. Jeg troede, det var unormalt ikke at spille på en fodboldkamp. Det blev fuldkommen normaliseret igennem alle de reklamer, forklarer han.

Forældrene har også et ansvar

I Spillebranchen mener de dog ikke, at ansvaret alene er deres.

- Vi har forholdt os til den kritik og lavet et adfærdskodeks i foråret, hvor vi strammer op på en række ting omkring markedsføring, så vi sikrer os, at den ikke appellerer til unge eller folk med spilleproblemer, forklarer direktør i Spillebranchen, Morten Rønde, til TV2 ØSTJYLLAND.

- Vi har et ansvar for, at vores spil er ansvarlige, ikke appellerer til unge og også at unge faktisk ikke kan spille. Men forældrene har også et ansvar for selv at holde øje med deres børn, siger han.

Tilbage sidder Marcus Mossalski Nielsen med håbet om, at ingen unge ender så langt ude, som han selv gjorde. Og det kræver ifølge ham mere end det nye spil-ID og hjælp fra forældre.

- Det bør ikke være lovligt at reklamere for spil, fordi det normaliserer det. Og så er det vores myndigheder, der skal være ansvarlige for, at unge mennesker ikke bliver ludomaner. Spillebranchen kan ikke, jeg tror heller ikke den vil, og den skal ikke regulere sig selv.

Sådan ser det ud, når man downloader den nye app Sikkert Spil, hvor man skal oprette sit spil-ID. 

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google