Samsø vil have en ny hurtigfærge: Håber på samarbejde med Aarhus
Drømmen om en hurtig forbindelse til fastlandet lever videre på Samsø, som nu vil have Aarhus Kommune med om bord. Borgmestrene fra de to kommuner mødes den 9. juni for at drøfte et samarbejde
Der var jubel på Samsø, da hurtigfærgen med navnet Issehoved 2. juni sidste år sejlede ud på sin jomfrutur.
Med en overfartstid på godt en time var det pludselig muligt for øen i Kattegat at tiltrække pendlere, som kunne bo på Samsø og arbejde i Aarhus. Men glæden blev kort.
Issehoved fik motorproblemer og lå stille i højsæsonen. Det slog bunden ud af økonomien, og færgen gik ned med en gæld på 2,5 mio. kr. og er nu sat til salg.
Alligevel har Samsø langt fra opgivet drømmen om en hurtig forbindelse til Aarhus, og nu håber de lokale politikere, at Aarhus kommune vil være med til at bære en del af den økonomiske byrde.
- Når vi henvender os til Aarhus, så er det også for at høre om kommunen vil bidrage til det økonomiske. Jeg regner med en positiv dialog, og så må vi ser hvor langt vi når med det, siger Samsøs borgmester, Marcel Meijer (S), til TV2 ØSTJYLLAND.
Vil ikke love noget
Aarhus Kommune har sagt ja, tak til at drøfte sagen med Samsø Kommune, men borgmester Jacob Bundsgaard (S) vil ikke på forhånd love noget:
- Vi har jo ikke tradition for at gå ind i rederivirksomhed. Det har vi ingen erfaringer med i Aarhus, så det skal der en hel del til for at overbevise os om er en god idé. Men vi vil meget gerne høre, hvad Samsø har at byde ind med.
Når hurtigfærgen er så vigtig for Samsø, hænger det i høj grad sammen med befolkningsudviklingen på øen, som er faldet år for år. I 1950 var der 7.052 indbyggere på Samsø. I dag er der 3.724, og aldersfordelingen på øen giver også kommunen - og indbyggerne - grå hår.
På Samsø er der 554 børn og unge under 18 år, mens der er 1.240 ældre over 65. Til sammenligning er der i Aarhus Kommune cirka 63.000 børn og unge under 18 år, mens der blot er 48.000 ældre over 65 år.
- Altså, det må være fremtiden for Samsø, at vi bliver et bosætningsområde for folk, der vil bo her og arbejde i Aarhus, siger borgmester Marcel Meijer (S)
Den kulsejlede hurtigfærge Issehoved blev i høj grad købt for private midler. 600 samsinger investerede i folkeaktier, men de tekniske problemer blev så store, at et flertal i byrådet ganske enkelt ikke havde tillid til, at Issehoved kunne klare opgaven længere. Derfor afviste Venstre og Konservative, at ansøge staten om et tilskud, der måske kunne have reddet hurtigfærgen.
- Hvis jeg skal søge penge ved staten, så skal jeg altså også tro på projektet, og det gjorde jeg altså ikke her, siger Henrik Kjær (V), der er medlem af Økonomiudvalget.
I stedet ønsker byrådet på Samsø nu en mere robust færge på overfarten, som kan sejle i al slags vejr. Anslået pris: 20-40 mio. kr.
Dertil kommer, at færgen uden for turistsæsonen formentlig vil sejle med underskud. Derfor har den lille ø brug for støtte udefra til at holde skruen oven vande.
Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll (LA) står ikke klar med en pose penge til en ny hurtigfærge, men påpeger at regeringen allerede gør meget for at hjælpe de danske øer.
- Jeg synes, at det er spændende, at der ude lokalt diskuteres, om der kan laves nye ruter, Vi har jo allerede taget initiativ til at gennemføre landevejsprincippet, så man kan komme til og fra de danske øer til en pris, der svarer til den, man skal betale, hvis man kører på landevejen, siger ministeren til TV2 ØSTJYLLAND.
I videoen øverst i artiklen kan du se mere om Samsøs kamp for en hurtigfærge til Aarhus.