Jesper har fået nok af brok - dropper støtte til lokale
Kan man offentligt kritisere en virksomhed og nyde godt af deres sponsorater i den lokale forening? Nej, lyder det fra virksomhedsejer Jesper Hansen.
Nok er nok. Så klar er meldingen fra virksomheden JH Diesel i Ans.
De vil ikke indgå nye sponsorater eller samarbejder med lokale sportsklubber og foreninger.
Det skyldes særligt tonen på de sociale medier, hvor virksomheder bliver udstillet og kritiseret, samtidig med at de er med til at få de økonomiske hjul til at dreje rundt via sponsorater.
- Vi er kede af at skulle melde det her ud, men vi kan ikke se os selv i det længere, siger ejer Jesper Hansen til TV2 Østjylland.
Han er særligt træt af tonen på de sociale medier, hvor lokale virksomheder i den lille by uden for Silkeborg bliver hængt ud for stort og småt. Han beskriver det som fjendtlighed i et opslag på Facebook, hvor han deler beslutningen med de lokale i Ans.
Ifølge Jesper Hansen er der en sammenhæng mellem nogle af de mest højtråbende røster på de sociale medier og medlemmer i flere af byens foreninger.
Han ønsker ikke at pege på specifikke personer. For ham er det generelle problem med tonen den vigtigste årsag til, at hans virksomhed ikke vil indgå nye sponsorater.
- Vi har snakket om det her i lang tid. Vi har også forsøgt at mægle med mange og ad mange omgange, men vi oplever ikke, at vi bliver hørt eller set. På et tidspunkt er nok nok, og så må man strække en streg i sandet. Det er det, vi gør nu, siger han.
Pengene skal tjenes først
Jesper Hansen fortæller, at det ikke handler om JH Diesel, men om tonen rettet mod de lokale virksomheder generelt.
Han nævner som eksempel nye byggerier i byen, som kan være årsag til kritik af virksomheder.
- Hvis nogen vil opføre et byggeri, så bliver mange rigtig sure. Men man vil samtidig gerne have, at de sponsorerer nogen penge til sin sportsklub. Men man er nødt til at tjene nogle penge, før man kan give nogle penge. Det mangler der en forståelse for hos nogen, siger Jesper Hansen.
Han mener, de lokale foreninger må på banen og tage hånd om de personer, der bruger de sociale medier til at hænge navngivne virksomheder og personer ud på de sociale medier.
Artiklen fortsætter under opslaget.
Hvad med alt det gode?
I stedet opfordrer Jesper Hansen til, at man retter kritikken direkte til dem, man er sur på. Og så håber han på, at der kan komme en mere positiv tone.
- Det er det, der er problemet. Hvorfor er det, der hele tiden skal være kritik? Jeg forstår ikke, hvorfor vi hele tiden skal kritisere alt muligt? Hvorfor er der ikke nogen, der skriver, at en virksomhed har fået et nyt hegn, og det ser bare megagodt ud, når man kører igennem byen? Det er selvforstærkende, når man bor i en lille by, når man roser hinanden.
Jesper Hansen håber, hans opråb kan være med til at åbne øjnene for de lokale kræfter, der nu går glip af en sponsor.
- Nu håber vi, at der er nogen, der stopper op, og tænker over, hvordan de opfører sig. Og så er vi klar til at vende tilbage igen. Ellers er alternativet jo, at virksomhederne i byen bakker helt ud. Og det kunne jeg godt være bange for, siger han.
Virksomhedsejeren fortæller, at det er et svært valg, JH Diesel har truffet. For der er også mange uskyldige ofre i sagen.
- Der er mange ildsjæle, der gør et godt stykke arbejde, og det er med blødende hjerte, at vi gør det her.