SoMe-shopping vinder frem: - Det allerbedste er, at jeg har en kommunikation med mine faste kunder
Arrangementer på sociale medier som Facebook kan holde gang i salget i ellers nedlukkede forretninger. Fænomenet er kommet for at blive, mener brancheorganisation.
I en tid, hvor mange butikker skal holde lukket på grund af corona, er et nyt fænomen blomstret frem.
På sociale medier som Facebook er virksomheder nemlig begyndt at sælge deres varer live.
Én af de virksomheder, der benytter sig Facebook og mediets mulighed for some-shopping er Dresslab i Silkeborg. På Facebook viser tøjbutikken nemlig tøj frem hver torsdag.
Indehaver Helle Luplau fortæller, at man dog ikke skal tro, at SoMe-shopping er en hurtig løsning på den manglende omsætning, som mange butikker oplever under nedlukningen:
- Det er ikke noget quickfix. Det er meget arbejde forbundet med det, siger hun til TV2 ØSTJYLLAND.
Helle Luplau glæder sig især over, at hun kan holde kontakt med kunderne samtidig med, at forretningen holdes i gang:
- Det allerbedste er, at jeg stadigvæk har en kommunikation med mine faste kunder, og der kommer selvfølgelig også nye til, siger Helle Luplau.
Some-shopping er kommet for at blive
Og Dresslab i Silkeborg er ikke den eneste virksomhed, der benytter sig af sociale medier i denne tid. Virksomheden Bare Vin afholdte fredag aften vin-banko via Facebook.
Og shopping via de sociale medier er et succesfuldt fænomen, der er kommet for at blive, vurderer direktøren i brancheorganisationen Dansk Detail:
- Det er nogen, der får solgt for mange tusinde kroner i løbet af ganske kort tid, og næsten inden for alle brancher byder den her mulighed sig til.
- Jeg er helt sikker på, at SoMe-shopping og køb via Facebook og Instagram er et bud på fremtiden og en del af fremtiden. Det er noget af det, man tager med sig, for man kan også bruge det til at drive sin forretning på den anden side, når coronaen er overstået.