SoMe-shopping vinder frem: - Det allerbedste er, at jeg har en kommunikation med mine faste kunder

Arrangementer på sociale medier som Facebook kan holde gang i salget i ellers nedlukkede forretninger. Fænomenet er kommet for at blive, mener brancheorganisation.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Tøjbutikken Dresslab i Silkeborg viser hver torsdag tøj frem på Facebook.

I en tid, hvor mange butikker skal holde lukket på grund af corona, er et nyt fænomen blomstret frem.

På sociale medier som Facebook er virksomheder nemlig begyndt at sælge deres varer live. 

Én af de virksomheder, der benytter sig Facebook og mediets mulighed for some-shopping er Dresslab i Silkeborg. På Facebook viser tøjbutikken nemlig tøj frem hver torsdag.

Indehaver Helle Luplau fortæller, at man dog ikke skal tro, at SoMe-shopping er en hurtig løsning på den manglende omsætning, som mange butikker oplever under nedlukningen:

- Det er ikke noget quickfix. Det er meget arbejde forbundet med det, siger hun til TV2 ØSTJYLLAND.

Helle Luplau glæder sig især over, at hun kan holde kontakt med kunderne samtidig med, at forretningen holdes i gang:

- Det allerbedste er, at jeg stadigvæk har en kommunikation med mine faste kunder, og der kommer selvfølgelig også nye til, siger Helle Luplau.

Dresslab i Silkeborg er en anden virksomhed, der benytter sig af salg over de sociale medier. Her kan du høre indehaver Helle Luplau fortælle hvorfor.

Some-shopping er kommet for at blive 

Og Dresslab i Silkeborg er ikke den eneste virksomhed, der benytter sig af sociale medier i denne tid. Virksomheden Bare Vin afholdte fredag aften vin-banko via Facebook

Og shopping via de sociale medier er et succesfuldt fænomen, der er kommet for at blive, vurderer direktøren i brancheorganisationen Dansk Detail:

- Det er nogen, der får solgt for mange tusinde kroner i løbet af ganske kort tid, og næsten inden for alle brancher byder den her mulighed sig til.

- Jeg er helt sikker på, at SoMe-shopping og køb via Facebook og Instagram er et bud på fremtiden og en del af fremtiden. Det er noget af det, man tager med sig, for man kan også bruge det til at drive sin forretning på den anden side, når coronaen er overstået.

Her kan høre mere om, hvordan Bare Vin bruger de sociale medier til salg under corona-pandemien.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her