Sascha laver Østjyllands første onlineskole
Den kan hjælpe de elever, der har svært ved at møde op til den fysiske undervisning. Både forælder og Autismeforeningen er begejstret.
Mange børn var trætte af at blive undervist over computeren under corona-udbruddene.
Derfor kan det måske undre, at Sascha Elkjær Andreassen fra Thorsø har valgt at oprette en decideret onlineskole, onlinefag.dk.
Men ifølge hende er der en kæmpe efterspørgsel efter det - særligt blandt forældre til børn og unge, der har svært at møde op i en almindelig skole.
- Det kan være børn med angst, ADHD, autisme eller børn, der mistrives, bliver hjemmeskolet eller bor i udlandet, siger Sascha Elkjær Andreassen fra Thorsø til TV2 ØSTJYLLAND.
Hun er uddannet lærer, og hun har oplevet, hvordan nogle børn ikke kan finde sig til rette i folkeskolen.
Hun har desuden set mange børn, der gennem flere år har ventet på en udredning med det formål at komme på en specialskole. Og det er blandt andre de børn, som hun og skolens øvrige lærere gerne vil hjælpe ved at undervise dem online i venteperioden.
- Vi hjælper dem til at få nogle succesoplevelser. De kan blive undervist i nogle andre rammer end folkeskolen, siger Sascha Elkjær Andreassen.
Ikke været i skole siden september
Siden skolen åbnede for halvanden måned siden, har 30 børn tilmeldt sig. Ét af dem er Birgitte Madsen Kristoffersens søn.
Han går i ottende klasse, men har ikke været i sin fysiske friskole siden september.
Siden midten af februar har han dog været i online skole hver dag.
- Det har været en kæmpe succesoplevelse. Han er super glad for det og motiveret for det, siger Birgitte Madsen Kristoffersen til TV2 ØSTJYLLAND.
- De er gode til at tage individuelle hensyn i forhold til opgaverne. Der er højst ti elever i en onlineklasse, og der er meget mere fokus på den enkelte elev og de opgaver de har, tilføjer hun.
Kan stille spørgsmål i fred
Hendes søn fik i januar diagnosen ADD og angst i relation til skolen. Det vil sige, at hans angst hovedsageligt kommer til udtryk i skolen og altså ikke i andre sociale sammenhænge.
- Det startede ud med nogle dage, hvor han havde det dårligt. Jeg kaldte det mandagssyge. Han havde ondt i maven og var træt, og så eskalerede det, og han fik mavepine, hovedpine, kvalme og svært ved at sove om natten, fortæller hans mor.
For ham betyder det meget, at han kan sidde på sit værelse alene og blive undervist uden at skulle forholde sig til andet, og at han kan stille spørgsmål til læreren uden hele klassen lytter med.
- Han har gået i en super god klasse, og der har ikke været tale om mobning. Der er bare noget inde i ham, der går i sort, når man siger, du skal ud på skolen, forklarer Birgitte Madsen Kristoffersen.
Ikke et nederlag
Hos Autismeforeningen har de lavet en undersøgelse, der viser, at i 2021 var næsten halvdelen af alle børn med autisme ufrivilligt skolefraværende. Og 18 procent af børnene har været væk fra skolen i over ét år.
Autismeforeningen ser onlineskole som et godt supplement til folkeskolen og en måde til at få eleverne tilbage til skolen.
Er det ikke et nederlag, at de sidder derhjemme og bliver undervist frem for at komme i skole?
- Jeg ser det ikke som et nederlag. Det, der er et nederlag, er, at vi har en stor børnegruppe, der ikke kan være i den skole, de er visiteret til, siger landsformand Kathe Johansen til TV2 ØSTJYLLAND og tilføjer:
- Mange har brug for at blive rehabiliteret efter at have været ufrivilligt hjemme længe. Og her kan online undervisning være en god måde at modtage undervisning i trygge kendte rammer.
Ikke online hele skoletiden
Landsformanden mener dog ikke, at det er hensigtsmæssigt for børnene at blive undervist online gennem hele deres skoletid.
- Mange autister vil gerne være en del af et fysisk læringsfællesskab, og en dag fylder man 18 år, og så er der forventning om, at man tager en ungdomsuddannelse og om at træde ind på arbejdsmarkedet, og det kan være svært, hvis man har siddet derhjemme uden fysisk social kontakt gennem længere tid, siger Kathe Johansen.
- At vende tilbage til den fysiske undervisning kræver at man er visiteret til de rette rammer og tilbud som passer til den enkelte. Det vil være individuelt fra barn til barn hvor lang tid man har brug for rehabilitering og online undervisning, uddyber Kathe Johansen
Onlineskolen er ikke en decideret folkeskole, men et alternativ til eksempelvis folkeskoler og friskoler. Eleverne bliver undervist 10-17 timer om ugen, og forældrene skal selv betale.
Sascha Elkjær Andreassen arbejder hårdt på at etablere et samarbejde med folkeskolerne i håb om, at kommunen kan betale for eleven, så der bliver lige muligheder for alle elever i forhold til skolevalg uafhængig af forældrenes økonomi.
Hun vil samtidig kæmpe hårdt for, at online skoler ikke kun ses som en konkurrent til folkeskolen, men i stedet også kan være en samarbejdspartner, der kan hjælpe børn og unge tilbage i folkeskolen eller videre i et online skoleforløb.
Mor Birgitte Madsen Kristoffersen ser også onlineskolen som en overgang for hendes søn til at komme tilbage til friskolen.
- Jeg tror, det sociale er noget, man kommer til at savne på sigt, siger hun.