Forladt avisbygning danner uhyggelig ramme om ny dansk thriller
Et drama eller to har nok gennem årene udspillet sig i Jyllands-Postens forladte domicil i Viby, og nu har en ny psykologisk thriller også udspillet sig i det gamle avishus.
Hvor er der egentlig rigtig uhyggeligt i Aarhus?
Jyllands-Postens forladte lokaler i Viby er et godt bud.
I hvert fald hvis man går i biografen og ser den nye danske psykologiske thriller Klienten. Store dele af filmen er nemlig optaget i de lokaler, der indtil for et par år siden dannede rammen om den daglige nyhedsopdatering på avispapir.
Og selvom man siger, at virkeligheden overgår fantasien, og nyhedsbilledet fra ind- og udland til tider kan være skræmmende nok i sig selv, er Klienten ganske uhyggelig at dømme efter filmens trailer.
Det er aarhusianske Deluca Film, som står bag filmen, der udspiller sig i en psykologpraksis, og Deluca films ejer, Morten Rasmussen, har selv været producer på filmen, som han betegner som en genrefilm.
- Det er noget så usædvanligt og udansk som en psykologisk thriller eller en gyser, siger Morten Rasmussen.
Den værste patient
Klienten er skrevet af A.J. Kazinski, et pseudonym som dækker over de to forfattere Anders Klarlund og Jacob Weinreich.
Sammen har de udgivet flere bestsellerromaner og skrevet manuskripter til tv-serier som TV 2’s Hvide Sande.
Anders Klarlund har samtidig også instrueret Klienten, som handler om en psykolog, der får en klient ind som den sidste på dagen.
- Og det var måske dén klient, hun ikke skulle have lukket ind, siger Anders Klarlund.
Klienten hedder Mark og er ikke helt ufarlig, viser det sig.
- Mark er en mand, der har slået flere personer ihjel, og nu sidder han her over for Susanne og siger, at hun skal kurere ham, og kan hun ikke det, bliver hun hans næste offer, forklarer medforfatter Jacob Weinreich.
Se traileren for Klienten her:
Klienten er en ny dansk psykologisk thriller, som har premiere den 24. marts.
Han kan dårligt huske, hvem af de to, der kom på idéen om en psykologpraksis, men begejstrede var de.
- En psykologpraksis er jo et rigtig godt rum, hvor vores hemmeligheder bliver afdækket, og hvor vores fortrængninger måske kan komme frem, og hvor vi i virkeligheden lærer at se, hvem vi egentlig er inde bagved den her facade, siger Jacob Weinreich.
A.J. Kazinski var derfor heller ikke i tvivl om, at det var en spillefilm, de var ved at føde manuskriptet til.
- Vi gik ind i vores sindssyge forkærlighed for Hitchcock-film og for den psykologiske thriller og kunne godt se, at det her univers ville vi gerne dykke ned i, forklarer Anders Klarlund.
Lækker tresserarkitektur
Mens Jacob Weinreich voksede op i Aarhus-bydelen Hasle, er byen mere ukendt land for Anders Klarlund, og derfor var det spændende for ham at skulle instruere en film, hvor manuskriptet faktisk var skrevet, inden lokationen var på plads.
- Det er ikke, fordi jeg overhovedet ikke kender Aarhus, for vi har lige lavet Hvide Sande, og der var også scener i Aarhus, men her kunne vi gå til byen på en ny måde og finde det der filmiske potentiale i smilets by, siger Anders Klarlund og sender roser til de folk i filmens produktion, som lokaliserede Jyllands-Postens forladte lokaler.
Selv om den oprindelige plan blot var at opbygge kulisser på de mange tomme kvadratmeter, hvor trykpressen i gamle dage spyttede aviser ud, endte det anderledes, for instruktøren blev begejstret, da han så, hvilke rammer han havde at arbejde med i de tidligere redaktionslokaler, fortæller han.
- Det har en sen tresserarkitektur, som jeg faldt for med det samme. Det har noget af det, man også kan se i den gamle Watergate-film med Robert Redford og Dustin Hoffmann. Der er lavt til loftet, det hele er meget kvadratisk, og der er en arkitektonisk stramhed, som er meget filmisk og noget helt andet end de her store, åbne kontorlandskaber, som vi har set i en million film og tv-serier, siger Anders Klarlund og uddyber.
- Vi gik virkelig ind og brugte Jyllands-Postens gamle arkitektur, og jeg er glad for, at den bygning også er kommet til sin ret i den her film, for jeg går ud fra, at den bliver revet ned om lidt, lyder det fra instruktøren.
Sådan slutter filmen
Han afslører, at de i den gamle avisbygning fandt rum, som kunne omdannes til scene for en norsk politistation og for et universitet - foruden naturligvis psykologens praksis.
Retter man lidt på en lampe og fjerner en bogreol fra en korridor, kan et rum pludselig få en helt anden karakter. Det handler bare om at bruge fantasien, hvilket er noget af det sjove ved at lave film, forklarer Anders Klarlund.
- Det er ligesom, da man var dreng og sneg sig ind forskellige steder. Så går man på opdagelse i sådan en bygning.
For en ordens skyld er fremtiden for den gamle avisbygning i Viby ifølge ejerne endnu ikke afgjort.
Det er til gengæld filmens fremtid, for torsdag den 24. marts får thrilleren dansk biografpremiere, og med al den uforløste spænding trænger et sidste oplagt spørgsmål til instruktøren sig på, for hvordan slutter Klienten egentlig?
- Hvordan slutter filmen?
(tænkepause)
- Den slutter utroligt spændende, siger Anders Klarlund med et skælmsk smil.
Bagom Klienten
Store dele af Klienten er optaget i Aarhus med støtte fra Den Vestdanske Filmpulje. Desuden har Scandinavian Film Distribution og TV2 andel i filmens tilblivelse. Klienten er skrevet af A.J. Kazinski, som dækker over forfattermakkerne Anders Klarlund og Jacob Weinreich. Anders Klarlund har desuden instrueret filmen, som er produceret af aarhusianske Deluca Film.