Ældre kvinde snydt af falsk Windows-medarbejder
En ældre kvinde skulle betale 50 kroner for hjælp, men lige pludselig blev der rykket rundt på store beløb i hendes netbank. Nu kommer politiet med råd.
Det var først, da banken ringede, at den 74-årige kvinde fattede mistanke.
Mandag klokken 11 blev hun ringet op af en mand, der udgav sig for at være fra Windows kundeservice. Han fortalte den ældre kvinde, at hendes Windows ville lukke ned i løbet af et kvarter, og det ville han hjælpe med at undgå ske.
Det krævede dog, at den 74-årige betalte 50 kroner for at få det ordnet, og den falske Windows-medarbejder havde derfor brug for kvindens kontooplysninger, NemID og personnummer.
Det fik han, men lige pludselig var det ikke kun 50 kroner, men større beløb, der begyndte at blive rykket rundt på, og det fik kvindens bank til at reagere.
Efter et opkald fra banken, afbrød den 74-årige telefonsamtalen med den falske Windows-medarbejder.
Det står der i døgnrapporten fra Østjyllands Politi.
Hjælp jeres ældre familiemedlemmer
I samme ombæring kommer politiet med en række råd til, hvordan især ældre undgår at blive snydt til at udlevere personlige oplysninger.
For det første opfordrer det til, at man aldrig udlevere kort, koder eller andre oplysninger over telefon.
Er man i tvivl om, hvorvidt personen er den, de påstår, så skal man lave et kontrolopkald.
Svindlerne går som regel efter ældre, derfor er det en god ide, at børn og børnebørn tager en snak med ældre familiemedlemmer og advarer dem samt vejleder dem i, hvordan de kan undgå at ende i en situation som den 74-årige.