'Det er helt forfærdeligt': Ny friskole må lukke efter alvorlig kritik
En friskole ville gøre op med den traditionelle måde at undervise på, men nu kan den blive tvunget til at dreje nøglen om.
De ville gøre op med måden at tænke almindelig folkeskole på for børn med udfordringer.
Men nu ser projektet ud til at lukke efter kun lidt mere end et år.
Den Innovative Naturfriskole har fået tilsendt en delafgørelse fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet under Børne- og Undervisningsministeriet, hvor skolen står til at skulle tilbagebetale statstilskuddet for det seneste år, samtidig med at det tilbageholdes for april.
Samlet er det mere end to millioner kroner. Penge, som skolen på ingen måde har.
Ifølge Mette Brockmann, næstformand i bestyrelsen for skolen, skal Den Innovative Naturfriskole betale 180.000 kroner pr. måned tilbage, hvis afgørelsen består som beskrevet, og det vil de facto betyde en konkurs for skolen.
- Styrelsen ved, at vi ikke kan tilbagebetale pengene. Det har vi ingen jordisk chance for, siger hun.
Sagens kerne er, at skolen ifølge ministeriet “i alvorlig grad ikke giver og ikke har givet en undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen”. Det fremgår i en delafgørelse, som TV 2 Østjylland har set.
“Har gjort en forskel”
Den Innovative Naturfriskole ligger i Trige nord for Aarhus. Den blev grundlagt ud fra tankegangen om at skabe en mere fleksibel skole. Man ville undervise børnene ud fra en projektorienteret tilgang, hvor de blandet andet skulle bygge fuglehuse, investere i aktier og holde høns.
Den går dog ikke ifølge styrelsen, og det forstår Mette Brockmann ikke.
- Styrelsen mener ikke, at vi kan rette op på det faglige. Men vi mener ikke, man kan sammenligne almindelige børn og en almindelig folkeskoleundervisning med børn, der har haft det svært og ikke kunne rummes i folkeskolen, forklarer hun.
- Jeg synes, det er helt forfærdeligt, for styrelsen kan ikke se den forskel, vi har gjort for børnene. Vi har gjort så meget godt for børn, der ikke har kunnet være i en almindelig folkeskole. Vi føler os slet ikke hørt.
Alvorlige forhold
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har vurderet, at skolen ikke “inden for overskuelig fremtid har evne til at rette op på de mange forhold, som ikke ses at være i overensstemmelse” med loven.
Styrelsen har lægt vægt på, at der er tale om “alvorlige og gennemgribende” forhold vedrørende skolens undervisning, som skal ændres, og at man ikke har levet op til et påbud fra november om at rette op disse forhold.
Mette Brockmann fremhæver, at skolen har forsøgt at rette op på kritikken.
- De ældste har fået længere skoledage. Før sluttede alt klokken 13.30, men nu har vi dage op til klokken 15.30. Vi har lavet årsplaner, hvor vi har deciderede fag som dansk og samfundsfag på skemaet og arbejder med projekter inden for den ramme.
Samtidig møder børnene nu også en halv time tidligere i skole, hvor de kan have forberedende undervisning i for eksempel dansk.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet finder dog, at der på skolen er gennemført en ikke-tilstrækkelig mængde faktisk undervisning, og at skolens ledelse mangler evner til at tilrettelægge undervisning.
Manglende støtte
I afgørelsen fra styrelsen lyder vurderingen også, at “skolen i alvorlig grad ikke giver specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand eller tilbyder supplerende undervisning eller anden faglig støtte til elever med særlige behov”.
Derudover fremhæver styrelsen, at ledelsen “ikke havde løftet sit ledelsesmæssige ansvar for at sikre, at elever med særlige behov fik støtte.
Men det forstår Mette Brockmann ikke.
- Vi har kigget på det enkelte barn, og hvor barnet er henne. Det kan ikke lære noget fagligt, hvis det ikke trives. Vi har haft fokus på fællesskabet og haft undervisning med pauser efter behov. Det har gjort, at alle børnene kan lære noget. De glæder sig og lærer mere, end de har gjort på deres tidligere skoler.
- Vi har præsteret at kunne rumme børnene, som vi ved, at mange folkeskoler ikke kan. Ifølge PPR (pædagogisk psykologisk rådgivning, red.) trives børnene og er ikke lige så pressede som tidligere.
Skal betale tilbage
Rent formelt har Den Innovative Naturfriskole nu 3,5 uge til at komme med indsigelser, inden den endelige afgørelse træffes.
Børnene på skolen ved ikke, hvad de skal efter påskeferien, forklarer Mette Brockmann.
- Det er slet ikke i børnenes tarv. Min ældste søn, der går i syvende klasse siger, at jeg ikke må sende ham tilbage på en almindelig folkeskole. De her børn er meget sårbare i forvejen, siger Mette Brockmann.