Kom med ombord: Sådan ser 40.000 ton flydende krydstogt-luksus ud indefra
TV2 Østjylland fik unik adgang til at kigge rundt på ét af de 68 krydstogtskibe, som i år lægger vejen forbi Aarhus med tusindvis af turister.
Billederne taler næsten for sig selv. Og så alligevel ikke.
Man er nød til at få alle beskrivelserne med fra dem, der har sin daglige gang ombord på det imponerende fartøj, der fredag igen lagde til kaj i Aarhus.
Med sin store kyssemund på stævnen og al sin vanvittige luksus vækker det tyske krydstogtskib Aidasol opsigt, når man ser det ligge og vugge dér ved kajkanten på Polensgade, men de færreste aarhusianere har nok haft mulighed for at opleve det hele indefra.
Den mulighed får du nu.
TV2 Østjylland fik lov til at komme ombord med et kamera fredag formiddag. Vi blev taget imod og vist rundt af skibets østrigske hoteldirektør Manfred Mayer og tyske Dennie Blessing, der er underholdningschef.
- Dennie står for alt, hvad der har med underholdning at gøre. Kaptajnen styrer skibet. Jeg bestemmer resten - det vil sige det meste, siger Manfred Mayer, mens vi står i det, han kalder skibets dagligstue.
Det er her, man finder den store scene omgivet af bløde tilskuerpladser, barer og sågar endnu en lille scene til mindre koncerter med piano og guitar. Hele sceneriet kan ses fra tilskuerpladser på tre dæk.
- Vi kalder det et teatrium, fordi det er en blanding af en teaterscene og et atrium for skibet, siger Dennie Blessing.
To gange hver aften er der show med musik, dans og sang. Har man ikke lyst til at se showet live, kan det hele følges på en tv-skærm i én af de 1094 kahytter eller 23 suiter, for det hele bliver transmitteret via skibets eget tv-studie.
Hver dag er der desuden et live tv-show med underholdningschef Dennie Blessing som vært, hvor han interviewer udvalgte krydstogtgæster om livet ombord på Aidasol. Og der er virkelig noget at snakke om.
Skibet er 252 meter langt, 32 meter bredt, har 14 dæk og stikker 7,3 meter ned under havoverfladen. Som kaptajn Thomas Mey udtrykker det over for TV2 Østjylland er det "noget helt andet" at lægge sådan et skib til kaj i Aarhus end at parallelparkere en bil.
- Forestil dig en bil uden bremser, som du skal have ned i fart så præcist, at du ikke rammer kanten. Det kan godt være, vores skib vejer 40.000 ton, men stålkonstruktionen er kun cirka så tyk her, siger Thomas Mey og viser en fem-seks centimeter med fingrene.
- Der skal ikke meget kontakt til, før det går galt, og der kommer hul i skroget, så vi er meget præcise og forsigtige, når vi sejler ind i havnen. Her i Aarhus er udsigten fantastisk heroppe fra broen, men indsejlingen er ikke ligefrem den bredeste, siger Thomas Mey, mens vi står i skibets styrerum.
Her er 20 skærme, som operatørerne skal holde øje med, og det bimler og bamler med tekniske installationer og dippedutter, man heller ikke ligefrem ser i en bil.
Der står faktisk "Rolls Royce" på én af maskinerne, men det har efter sigende intet med bilmærket at gøre.
- Jeg tror nærmere, det er Mercedes Benz. Vi kommer fra Tyskland, ikke, siger kaptajn Mey og griner.
Aidasol er bygget i tyske Papenburg i 2011, men det sejler pt. under italiensk flag med hjemhavn i Genova.
Du kan se flere billeder ved at swipe eller klikke på pilene til højre og venstre:
Spabade og et bredt sortiment af pølser
De fleste af de 2400 gæster går i land, når de kommer til en ny by på krydstogtet, men der er altid nogen stykker, som vælger at tilbringe timerne ombord. Her er også nok at give sig til, for det er kun casinoet, der ikke må holde åbent, når skibet ligger stille.
Aidasol har 13 barer, seks swimmingpools, bibliotek, 6620 kvadratmeter soldæk med solsenge og spabade, 2600 kvadratmeter spaområde, saunaer, net-overdækket basketballbane, tre loungeområder, butikker, slagter med et bredt sortiment af pølser - for det elsker tyskerne - kaffebarer, lægeklinik og ikke mindst otte restauranter med forskellige temaer og plads til 1800 spisende gæster ad gangen.
Nårh ja, så har Aidasol såmænd sit eget bryggeri, hvor de bruger havvandet til at lave øl med en særlig teknik, hvor de filtrerer saltet ud af vandet. På den måde kan man nyde en kold Zwickel eller Hövels, som øllene hedder, direkte fra fad.
Dennie Blessing har sejlet siden 1994 og været jorden rundt 11 gange. Kun to gange har han oplevet, at det har været ubehageligt at sejle på grund af høj bølgegang.
- Det kan ikke helt undgåes. Vi plejer at sige, at cirka 20 procent af gæsterne bliver søsyge, første gang de sejler. Det skal man lige vænne sig til, men vi har altså sundhedspersonale om bord, der kan hjælpe gæsterne med den slags, siger Dennis Blessing.
Det sker i snit en gang om måneden, at en gæst har brug for hjælp, der ikke er til rådighed ombord. Så bliver der tilkaldt en helikopter. For det meste er det ældre, der falder om med hjertestop - ligesom alle andre steder i samfundet.
Fire måneder i vild luksus
Et krydstogtskib er på mange måder som et lille samfund, hvor man kan få det hele og blive ved med at opdage nye, spændende steder.
- Jeg tror, det er derfor, at en del af vores gæster er oppe i årene. Som krydstogtgæst får man alting serveret lige for næsen, uden at man behøver bevæge sig rundt som i en storby. Jeg er selv vild med det her liv, som jeg har levet i nu 15 år, siger Manfred Mayer, der i den her omgang arbejder tre måneder i streg efterfulgt af tre måneders pause.
Dennie Blessing tager den 23. september hul på en 117 dage lang sejlads rundt i blandt andet det caribiske øhav. Det er altså med andre ord knap fire måneder i vild luksus.
- "You need the money - and you need the time". Et krydstogt er ikke nogen billig rejseform, men oplevelsen er til gengæld helt unik, siger hoteldirektør Manfred Mayer.
Fredag klokken 18 forlod Aidasol igen Aarhus og satte kursen mod næste stop på turen: Hjembyen Hamborg. Så har det været undervejs i ti dage med stop i Eidfjord, Stavanger, Kristianssand, Oslo, Göteborg og altså Aarhus.
Aarhus Havn oplyser til TV2 Østjylland, at der kommer i alt 68 krydstogtskibe til Aarhus i løbet af 2023. Det er rekord.
På havnens hjemmeside kan man se den komplette liste over krydstogtskibes anløb helt frem til den 30. december.