SF har store planer: Aarhus Midtby skal være bilfri

Står det til SF skal størstedelen af Aarhus Midtby være bilfri fra 2040.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
SF håber blandt andet, at Latinerkvarteret bliver bilfrit fra 2025. Genrefoto.

Der skal være længere mellem dyt og fart i Aarhus Midtby. Ja, faktisk skal de tunge biler helt ud af midtbyen.

Det mener SF Aarhus.

- Drømmen er at skabe et langt mere roligt og fodgængervenligt og cykelvenligt centrum. Et centrum, der ikke er fyldt med trængsel og biler, som cirkulerer efter p-pladser og udleder CO2 og skadelige partikler, skriver SF i en pressemeddelelse.

Onsdag fremsætter partiet et forslag i byrådet, der vil gøre store dele af området inden for Allé-ringen bilfrit senest i 2040:

Se her, hvilke forslag SF kommer med:

• At Graven, Volden, Badstuegade, Bispegade, Rosensgade, Guldsmedgade, Klostergade (fra Klosterport til Studsgade), Studsgade (fra Klostergade til Paradisgade) gøres bilfrit senest i 2025.


• At området inden for Allé-ringen (allé-ringen består af Nørre Allé, Nørregade, Nørreport, Kystvejen, Skolebakken, Havnegade, Europaplads, Dynkarken, Sønder Allé, Vester Allé, Nørre Allé) gøres bilfri i 2040.


• At forvaltningen udarbejder en plan, som løbende udvider de bilfri områder i centrum i perioden 2025-2040.


• At forslaget sættes til offentlig debat og borgerinddragelse, inden byrådet tager endelig stilling.

Tanken er på sigt, at SF vil udvide området til også at tælle Banegårdspladsen, mens Jægergårdsgade skal blive en decideret gågade – ligesom partiet også ønsker et fredeligere gadeforløb ved Nørre Allé/Nørregade, mens Musikhusparken og Rådhusparken skal samles til en stor samlet park.

"Hele midtbyen skal ikke være bilfri"

Men forslaget falder ikke i god jord alle steder. Hos Det Konservative Folkeparti kan de ikke se meningen i at gøre hele Aarhus midtby bilfri.

- Vi har en midtby, der er indrettet med vores parkeringsanlæg og parkeringshuse indenfor Allé-ringen, så det giver ingen mening, at vi afskærer folk fra at komme ind til midtbyen med deres bil, fortæller medlem af det Tekniske Udvalg i Aarhus Kommune fra Det Konservative Folkeparti Ango Winther.

Ango Winther er villig til at se på, om Vestergade fortsat skal være bilfri.

Til gengæld er partiet villige til at se på andre gader i Aarhus Midtby, der måske kan gøres bilfrie.

- Vi vil gerne bede forvaltningen i Aarhus Kommune om at se på, om der er andre gader i Aarhus Midtby, som vi kunne overveje at gøre til gågader, men at spærre hele midtbyen af, det er vi ikke med på, fortæller han.

Bekymrede butiksejere

Også hos de århusianske butiksejere giver forslaget rynker på næsen.

Hos indehaveren af Ottoline i Aarhus, Charlotte Munkholm, er bekymringen, at den bilfri Midtby vil medføre langt færre kunder.

Butiksejeren er bekymret for, at kunderne bliver væk, hvis midtbyen bliver bilfri.

- Jeg er glade for folk, og jeg er glade for turister og de andre butikker. Hvis man fuldstændig lukker af, så gør man det til en totalt død bydel, fortæller Charlotte Munkholm.

Og hun er ikke alene om at være skeptisk overfor det nye forslag.

- Vi er ikke et storcenter, vi kan noget helt andet i en midtby som Aarhus, så derfor skal vi være meget forsigtige, når vi begynder at snakke om at fjerne trafikken. Jeg synes, det er et dårlig forslag, siger direktøren for Aarhus City Forening, Claus Bech.

Forslaget skabte her til aften stor debat til det virtuelle byrådsmøde, hvor det blev besluttet, at forslaget skal viderebehandles i det tekniske udvalg i Aarhus Kommune. 

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her