Skole var ramt af morgenkaos: Nu skal det være slut
Hjertezonen er et to-årigt forsøg, hvor Teknik og Miljø i Aarhus Kommune løbende observerer og vurderer, om der er behov for ændringer.
På Kragelundskolen i Højbjerg har der længe været kaotiske scener på dagens mest kritiske tidspunkt.
Forældre, der kører op på fortovet for at komme forbi de i forvejen parkerede biler, når børnene skal afleveres i skole, har længe skabt utrygge trafikforhold.
Men det skal være slut nu.
- Det er et vendepunkt. Nu kan man ikke køre i bil herop, siger en tilfreds Jan Kolling, der er færdselskontaktlærer på skolen, til TV2 Østjylland.
Kragelundskolen er den første skole i kommunen, der indfører en bilfri zone rundt om skolens område.
- Hele projektet handler om, at vi skal have børn sikrere i skole, og de skal turde cykle, siger Jan Kolling.
Hjertezonen, som tiltaget hedder, betyder, at man på veje omkring skolen ikke må køre bil fra klokken 07.30 til 08.15. Beboerkørsel er dog fortsat tilladt i tidsrummet.
Og flere af skolens elever kan allerede mærke en forskel.
- Man er lidt tryggere ved at komme i skole, når bilerne ikke kører så tæt op ad én ude ved vejene, siger Hans fra 6.a, mens Ene fra 4.b stemmer i:
- Det er rart at køre i skole nu, siger han.
Fra Rådet for Sikker Trafik er der også kun positive tilkendegivelser over den nyoprettede zone.
- Hvis forældrene er utrygge, sætter de jo deres børn ind på bagsædet af bilen, og kører dem i skole. Og det gør bare problemet større, siger Petrea Overgaard Busch, der er specialkonsulent hos Rådet for Sikker Trafik.
Samtidig understreger hun, at børn ikke bliver gode trafikanter af at sidde på bagsædet af mors og fars bil.
- Det lærer man bedst ved at være ude i trafikken. De skal ud og gå og op på cyklerne, siger Petrea Overgaard Busch.
Selv om projektet stadig er i sin spæde start, melder Jan Kolling, at de kun har modtaget roser for initiativet fra forældrene.
- Det er jo ikke for at straffe forældrene. Vi vil faktisk gerne hjælpe skolens børn, siger han.
Tror du, det fortsætter, når det bliver koldt og mørkt?
- Jeg vil nok være naiv, hvis jeg ikke tror, der bliver noget afsætning rundt omkring skolen. Det tror jeg, der kommer til. Men stadigvæk vil det nærmeste område omkring skolen være sikkert at færdes og cykle.
Hjertezonen er et to-årigt forsøg, hvor Teknik og Miljø i Aarhus Kommune løbende observerer og vurderer, om der er behov for ændringer.