Martin gik en anden vej end flertallet: - Enormt mange så skævt til mig

Hos Coop kæmper de med at få flere unge til at vælge de uddannelser, de tilbyder.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Lange arbejdsdage og kunder, der skælder ud, mens vennerne er begyndt på en gymnasial uddannelse med fester og udsigt til en studenterhue.

Det er nogle af de faktorer, der gør, at Coop, der blandt andet driver SuperBrugsen, Kvickly og 365Discount, har svært ved at tiltrække unge mennesker til deres uddannelsesforløb.

- Vi kan absolut bruge flere ansøgere til alle vores uddannelsestilbud. Det ser vi, når vi rekrutterer til vores jobs rundt omkring. Der er ikke så mange ansøgere, som vi måske håber på, siger Tobias Simonsen, der er såkaldt ungeminister i Coop.

Enormt mange så skævt til mig, dengang jeg valgt at gå den her vej
Martin Hovaldt Jørgensen, uddeler i Dagli’brugsen Gjerlev

Hans stilling er oprettet for at styrke rekrutteringen, og Tobias Simonsen har derfor til opgave at være i tæt kontakt med dagligvarekædens yngre ansatte, så han ved, hvad der rører sig blandt dem, og på den måde bidrage til at Coop på sigt får flere ansøgere til deres uddannelsesforløb.

- Vi har nogle supergode uddannelser, men vi skal være endnu dygtigere til at fortælle om, hvordan de spiller sammen med de andre ungdomsuddannelser, siger han.

- Mange så skævt til mig

Martin Hovaldt Jørgensen er uddeler i Dagli’brugsen i Gjerlev nord for Randers og en af fire medvirkende i TV2 Østjyllands nye serie ’De unge købmænd’.

Han valgte at gå imod strømmen og uddanne sig i dagligvarebranchen trods undren i omgangskredsen.

- Jeg oplevede, at enormt mange så skævt til mig, dengang jeg valgte at gå den her vej. Det var meget mod normerne for, hvad man normalvis gør, eller hvad vi bliver skubbet til at gøre, siger han.

Martin Hovaldt Jørgensen er glad for, at han traf et andet valg end mange andre.

Martin Hovaldt Jørgensen bruger blandt andet Tiktok, hvor han fortæller om livet som ung købmand i den lokale landsby.

- Jeg havde aldrig troet, at jeg skulle stå her og være så glad for det, jeg laver, og have over 60.000 følgere på Tiktok, siger han.

Glemt i debatten

Tobias Simonsen oplever også, at de unge foretrækker de gymnasiale uddannelser i stedet for at se en karriere i Coop som en mulighed.

- Som vores uddannelsessystem er bygget op i dag, er der nogle uddannelser, som er mere dragende for unge mennesker end andre. Det er jo problematisk, hvis vi i fremtiden vil sørge for, at forskellige typer mennesker har forskellige typer arbejde, siger han.

De uger, hvor jeg har allerflest timer, er det omkring 100
Sidse Vangsted, uddeler, Dagli’brugsen i Pindstrup

Ifølge Tobias Simonsen bliver dagligvarebranchen ofte glemt i uddannelsesdebatten.

- Når vi snakker om, at vi skal have mere diversitet i uddannelsesvalg, så bliver der mest snakket om tømrer og lignende fag i forhold til akademikere. Vi ligger mellem det akademiske og de praktiske fag. Der er en lille smule teoretisk uddannelse, men vi har også noget praktisk, siger han.

100 timer om ugen skræmmer

Sidse Vangsted er en anden af de medvirkende i ’De unge købmænd’.

I dag driver hun Dagli’brugsen i Pindstrup på Djursland. Hun er glad for sit arbejde og mødet med kunderne, men dagene er ofte lange.

- De uger, hvor jeg har allerflest timer, er det omkring 100, men ellers ligger jeg på 70 timer på en almindelig uge, siger hun.

Sidse Vangsted kæmper for, at Dagli’brugsen i Pindstrup skal overleve.

Med mand og fire børn er der også nok at se til på hjemmefronten, så Sidse Vangsted håber, at arbejdsugen på sigt bliver noget kortere.

- Det er afsavnet til dem derhjemme, der betyder noget i forbindelse med mine mange arbejdstimer. Et af mine mål med Brugsen er også at få så meget drift i den, at jeg kan holde noget mere fri, siger hun.

Den puls, som en lokal butik giver til en by, skal man virkelig ikke undervurdere
Tobias Simonsen, ungeminister i Coop

De lange arbejdstider er da også noget af det, der skal tages hånd om, hvis man spørger Tobias Simonsen.

- Jeg har det rigtig fint med, at man arbejder mange timer, hvis man gerne vil. Men det er vigtigt for mig, at det ikke er præcedens, at man skal arbejde mange timer, men at man arbejder smart med de timer, man har til rådighed. Det er noget, vi som branche skal kigge på, siger ungeministeren.

- De er rollemodeller

Tobias Simonsen er begejstret for unge uddelere som Sidse Vangsted og Martin Hovaldt Jørgensen, der kæmper for at bevare dagligvaretilbuddene i de små lokalsamfund.

- De her profiler er jo også rollemodeller for at vise nogle livssituationer, som man ellers ikke bliver præsenteret for som ungt menneske, og det, synes jeg, er superfedt. Den puls, som en lokal butik giver til en by, skal man virkelig ikke undervurdere, siger han.

Ungeministeren håber derfor, at flere vil se mulighederne i at uddanne sig i dagligvarebranchen.

- Hvis jeg ikke kan uddanne nogle flere unge mennesker, så falder kvaliteten af vores tilbud jo også, siger Tobias Simonsen.

Hvorfor vælge den vej?

TV2 Østjylland har spurgt ungeminister Tobias Simonsen, hvorfor han mener, man skal tage en uddannelse i Coop:

"En uddannelse hos os er jo en god, solid grunduddannelse, hvad end du har lyst til at lave. Det handler om at arbejde med mennesker, det handler om at være stærk på logistik og planlægning, og så skal du kunne arbejde sammen med andre mennesker. Den pakke kan du jo bruge, uanset hvad du har lyst til at lave. 

Så er du også med til at sikre, at vi har en verden i morgen, fordi du er med til at påvirke hvilke produkter, der står på hylderne, hvordan de er produceret, og at de mennesker, der gør det, bliver behandlet ordentligt. Det er jo fuldstændig afgørende for, at vi også har et ordentligt, velfungerende samfund i morgen.

Hos os kan du både være specialist inden for et fagområde hele dit liv, hvis du har lyst til det. Du har også mulighed for at blive leder. I nogle af vores største butikker er der plus 100 ansatte, så på den måde er det en ret undervurderet ledelsesmulighed, du kan få ved at arbejde hos os."

Du kan se første afsnit af serien 'De unge købmænd' herunder. Hele serien kan ses på TV2 Play samt her på tv2østjylland.dk.

Et Facebook-nedbrud rammer den lokale brugs og sætter den unge købmand Martin på prøve. Alt imens er Nikolajs varer på mystisk vis forsvundet midt i højsæsonen.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google