Sund fastfood på vej
Danskerne kan se frem til mere sund og varieret fastfood og takeaway, lover Århus-professor.
Danskerne snupper ofte en hurtig bid mad på vej til og fra arbejde, og vi sætter også gerne takeaway-aftensmad på spisebordet, men Danmark har et efterslæb i forhold til andre lande, når det gælder sund fastfood.
Det påpeger professor i forbrugeradfærd Klaus Grunert fra MAPP-Centret på Handelshøjskolen i Århus, og han bakkes op af blandt andre kokken Claus Meyer.
- Der er en stigende trend mod at spise ude, og især på fastfoodområdet har vi et efterslæb i Danmark. Vi er vant til pølsevogne og McDonald's og enkelte sandwichbarer, men der vil komme langt mere varieret og sundere fastfood i Danmark de kommende år, siger Klaus Grunert.
Danmark halter bagefter lande som England, hvor blandt andet kæden Pret A Manger med stor succes har satset på frisk og sund hurtigmad med sandwiches, salat, suppe og sushi, som ikke er alt for dyrt.
Kokken Claus Meyer åbnede sidste år Meyers Deli på Frederiksberg som en kombination af et takeawaysted, købmand og uformelt spisested, og han er helt enig i, at danskerne i stigende grad efterspørger sunde alternativer, når det gælder hurtig mad.
- Nogle synes, de vejer for meget eller er bange for ikke at være sunde nok. Mange har travlt, og så er der dem, som engang imellem synes, det er fantastisk at købe aftensmad med gode råvarer med hjem og så have en times ekstra tid til sin hustru eller børn, siger Claus Meyer.
I brancheforeningen Danmarks Restauranter og Cafeer, som har cirka 1300 medlemmer, kan informationschef Carsten Kruuse se større variation på markedet.
- Der er kommet et større udbud af fastfood, sundere ting på menuerne og mere salg ud af huset. Alle inden for fastfoodbranchen ved, at der skal satses mere på sundhed, selv McDonald's sælger jo salater i dag, siger Carsten Kruuse.
Professor Klaus Grunert påpeger, at der har været mange forsøg med sandwichforretninger og takeaway, som ikke har været særlig professionelle. Og kokken Claus Meyer hæfter sig ved, at det er svært at tjene penge på madmarkedet.
- Det er dyrt at lave god mad, og det er svært at erobre den volumen i forretningen, som skal til. For at det lykkes, skal man først og fremmest lave mad med hjertet. Dernæst skal man kunne noget af det, McDonald's kan, logistik, indkøb, personaleledelse, strategisk prissætning og så videre. Og det er ikke just kernedyder i restaurantbranchen, konstaterer Claus Meyer.
Landbrugsraadet og en række brancheorganisationer og fødevarevirksomheder lancerede i april 2004 "Sund mad på farten" med sunde måltider i nogle af DSB-kioskerne. I dag kan måltiderne også købes på tankstationer, på visse SAS-ruter og på transportcentre i Padborg, hvor langturschauffører kan få en grøn menu.
- Folk vil gerne have et sundt alternativ til pølser, som samtidig er nemt at spise, når man er på vej. Vi er overbeviste om, at hurtige måltider med fokus på sundhed er et marked i vækst, siger Birthe Schrøder, marketingsmanager i Easyfood, som er med i projektet. Næste skridt er en sund morgenmadsmenu som alternativ til wienerbrød og kakaomælk.