Socialt forsøg: - Pigerne får svært ved ikke at poste på Instagram

Hele ugen skal niende klasse på Lisbjergskolen følge fem retningslinjer for brugen af sociale medier. Ifølge drengene får særligt pigerne svært ved at overholde reglerne

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Hele ugen må 9. klasse på Lisbjergskolen ikke lave opslag på sociale medier. Det bliver særligt svært for pigerne, mener drengene.

- Onsdag skal skoledagen være helt mobilfri, og hele ugen må I ikke lave nogen opslag på sociale medier.

Sådan lyder et par af de regler for brugen af sociale medier, som en gruppe af niendeklasseselever på Lisbjergskolen tirsdag præsenterede for deres klassekammerater.

9.X og 9.Y på Lisbjergskolen deltager hele ugen i et socialt eksperiment, der går ud på, at de skal forsøge at følge fem retningslinjer for, hvor meget - og til hvad - de må bruge de sociale medier.

Pigerne lægger flere billeder op, end drengene gør. Men til gengæld laver drengene flere opslag på Facebook og i grupper.
Ingrid Viuff, 9. klasse, Lisbjergskolen

- Det er et meget sjovt eksperiment. Når det ikke varer mere end en uge, så er det vel sjovt nok at prøve, siger Emil Kidmose, der er elev i niende klasse på Lisbjergskolen til TV2 ØSTJYLLAND.

En gruppe på seks niendeklasseselever fandt mandag på fem regler, som hele deres årgang skal følge. De fem regler har til formål at få eleverne til at blive mindre afhængige af deres mobiltelefoner og dermed være mere fysisk tilstede sammen med deres klassekammerater og familier.

Her kan du læse om de fem retningslinjer, et udvalgt hold af elever i niende klasse på Lisbjergskolen har fundet på. Dem skal de overholde resten af ugen. 

- Man kan ikke lægge telefonen fra sig, og man føler sig utryg, hvis man ikke har mobilen ved siden af sig. Hvis den er væk, så går man en smule i panik, siger Andreas Glavind Fischer Jacobsen, der har været med til at opfinde reglerne.

Svært ikke at lægge billeder op

Spørger man klassekammerat Emil Kidmose, så bliver det særligt svært for pigerne at overholde de fem retningslinjer.

Hvis man nu tager et billede i den her uge, som er rigtig godt, så har man jo lidt lyst til at lægge det op og vise andre folk det.
Ingrid Viuff, 9. klasse, Lisbjergskolen

- Det bliver klart mest udfordrende for pigerne, fordi det generelt er dem, der bruger sociale medier mest, og dermed også dem, der skal afvænnes mest, siger han.

Drengene fremhæver særligt et par stykker af pigerne, som bruger det sociale medie Instagram meget. En af dem er Ingrid Viuff.

- Det bliver nok lidt hårdt at lade være med at lægge billeder på Instagram, tror jeg. Hvis man nu tager et billede i den her uge, som er rigtig godt, så har man jo lidt lyst til at lægge det op og vise andre folk det, siger hun.

Maya og Ingrid er to af de seks elever, der har fundet på de fem retningslinjer. Her kan du høre, hvordan det gik med at præsentere reglerne for resten af klassen.

Ifølge Ingrid Viuff er det forskelligt, hvad drengene og pigerne bruger sociale medier til.

- Pigerne lægger flere billeder op, end drengene gør. Men til gengæld laver drengene flere opslag på Facebook og i grupper, siger hun.

Resten af ugen er alle former for permanente opslag på sociale medier bandlyst. Det gælder altså både profilbilleder, statusopdateringer, opslag på Instagram eller lignende. Eleverne må dog stadig gerne opdatere deres såkaldte 'story' på henholdsvis Snapchat og Instagram.

Hver gang de er to og to sammen, og det ikke lige er en, de snakker med til hverdag, så hiver de telefonen frem, og så opstår der en distance i mellem dem.
Lasse Petersen, klasselærer

Klasselærer Lasse Petersen er overbevist om, at de fem retningslinjer kommer til at gavne fællesskabet i klassen.

- Hver gang de er to og to sammen, og det ikke lige er en, de snakker med til hverdag, så hiver de telefonen frem, og så opstår der en distance i mellem dem. Så jeg synes, det er helt vildt godt, at de har lavet de her regler, siger klasselæreren til TV2 ØSTJYLLAND.

VIDEO: Spændende eksperiment - og også en god ide med et kritisk blik på vores mobil-vaner. Sådan siger Søren Schulz Hansen, ekspert i digitale indfødte.

Eksperimentet med de fem retningslinjer kører hele uge 8 i 9.X og 9.Y på Lisbjergskolen. Du kan følge med i, hvordan det går med at overholde reglerne her på hjemmesiden eller på Instagram, @tv2ostjylland, og Snapchat, @tv2oj.

Du kan se mere i indslaget øverst i artiklen.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google