Din mor har flere følgere end Venstres spidskandidat
Det står sløjt til med antallet af Facebook-følgere for Venstres spidskandidat i Aarhus, Christian Budde. Han har kun godt 800 følgere - nuværende borgmester Jacob Bundsgaard (S) har 31.000 følgere.
Hvad har Facebook-siderne "Alle os der elsker hundemassage," "Mate Vatsadze" og "Din mor" til fælles?
De har alle flere Facebook-følgere end manden, der vil udfordre Jacob Bundsgaard (S) på borgmesterposten i Aarhus Kommune.
Christian Budde offentliggjorde i september 2020, at han er den nye spidskandidat for Venstre i til kommunalvalget i Aarhus. Men det har være vanskeligt at få budskabet spredt på Facebook. Her har han i skrivende stund 826 følgere.
- Det kunne godt være bedre. Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg gerne så, at vi lå markant højere. Det er en udfordring for os og for mig, siger Christian Budde til TV2 ØSTJYLLAND.
Christian Budde har fanget, at Facebook godt kan lide, når et opslag bliver ledsaget af et billede. Facebook-postet her fra Brabrand Kirke gav dog kun 16 likes og en enkelt deling. Delingen var for øvrigt i gruppen: "Vi, der støtter Venstre".
Den nuværende borgmester i Aarhus Kommune, Jacob Bundsgaard (S), har over 31.000 følgere på sin Facebook-side.
Er det ikke en umulig mission for dig at kæmpe imod Jacob Bundsgaards 31.000 følgere?
- Det er tæt på at være umuligt. Jacob har den fordel, at han har været borgmester i omkring ti år. Jeg ved, at han har brugt enormt meget krudt på at få den banket op til det, den er i dag. Men der er ingen tvivl om, at det er et problem for mig, siger Christian Budde.
- Vi ved, at rigtigt mange aarhusianere er på deres mobiler. De sover nærmest med dem i hånden, men vi er ikke dygtige nok til at få dem ind på vores kanaler.
- Det hele skal ikke være politik, og tit er det de mere private ting, som folk klikker på. Der er så bare nogle ting, som jeg personligt ikke har lyst til at dele, så det er en balancegang. Jeg har tre børn og en kone, og det er ikke dem, der har valgt at gå ind i politik, siger Christian Budde.
Bundsgaard: Det kræver tålmodighed
Ifølge Jacob Bundsgaard er det da også noget, der både tager meget tid og mange kræfter, hvis man skal bygge en effektiv Facebook-side op.
- Jeg har bygget det op gennem mange år, og derfor skal man jo have lidt tålmodighed. For Christian kommer det nok til at tage ret mange år, griner Jacob Bundsgaard, da TV2 ØSTJYLLAND spørger om hans bedste råd til Christian Budde.
Kunne du måske hjælpe ham med at dele nogle af hans opslag på din Facebook-side?
- Arh, jeg tænker, at vi hellere må skille tingene lidt ad den her gang. Men han kan jo melde sig ind i Socialdemokratiet, og så er der mulighed for at få lidt hjælp, siger han med endnu et stort smil.
En del af forklaringen på det lave antal følgere skal måske findes i antallet af annoncekroner, som Christian Budde og Venstre poster i Facebook-siden.
Christian Buddes politikerside blev oprettet i januar 2021, og siden da har han brugt knap 15.000 kroner på sponsorerede opslag. Til sammenligning har Konservatives spidskandidat, Steen Stavnsbo, brugt knap 125.000 kroner på annoncer siden oktober 2020.
Christian Budde, er du for nærig?
- Det kan godt være, jeg er det. Det er jo et valg, man skal lave ud fra det valgbudget, man har til rådighed. Vi er opmærksomme på, at vi skal give den gas på sociale medier, men der er også meget andet, vi gerne vil, siger Christian Budde.
Hvis man spørger en kommunikationsrådgiver så gør det altså en forskel, hvor mange følgere man har på sin Facebook-side.
- Det har absolut en betydning. Man får en langt mindre målgruppe, man kan tale til, og har dermed også en langt mindre organisk rækkevidde, når man har færre følgere, siger kommunikationsrådgiver hos Operate, Marcus Stoltze, til TV2 ØSTJYLLAND.
Han understreger, at det langt fra kun drejer sig om antallet af følgere. Det er nemlig altafgørende, hvor mange penge man bruger på annoncer.
Her kan man se, at Christian Budde de seneste 90 dage har brugt omkring 8.000 kroner, Jacob Bundsgaard har brugt omkring 50.000 kroner og Steen Stavnsbo har brugt i omegnen af 100.000 kroner på sponsoreret Facebook-indhold.
- Desto flere penge, du smider i det, desto mere eksponering får du, og desto flere mennesker når du ud til, siger Marcus Stoltze.
- Her er vi lidt ude i en David mod Goliat-situation. Steen Stavnsbo køber sig til maksimal eksponering i Aarhus Kommune. Det resulterer i større genkendelse blandt aarhusianerne og giver måske også en afsmitning på stemmeresultatet, siger han.
Christian Budde håber, at han frem mod valget 16. november kan opnå lidt større rækkevidde med sine opslag.
- Vi kommer til at give den mere gas den sidste tid op til valget. Vi skal selvfølgelig lave noget larm, så folk kan se, at der er noget anderledes indhold - men først og fremmest handler det om at have noget indhold og noget politik, der er spændende, siger Christian Budde.
- Men jeg tænker også, at politik er meget andet end at lave annonceboost på Facebook.