Din mor har flere følgere end Venstres spidskandidat

Det står sløjt til med antallet af Facebook-følgere for Venstres spidskandidat i Aarhus, Christian Budde. Han har kun godt 800 følgere - nuværende borgmester Jacob Bundsgaard (S) har 31.000 følgere.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Christian Budde har overtaget posten som spidskandidat for Venstre i Aarhus Kommune efter Bünyamin Simsek. Foto: Screendump fra Facebook

Hvad har Facebook-siderne "Alle os der elsker hundemassage," "Mate Vatsadze" og "Din mor" til fælles?

De har alle flere Facebook-følgere end manden, der vil udfordre Jacob Bundsgaard (S) på borgmesterposten i Aarhus Kommune.

Der er ingen tvivl om, at det er et problem for mig.
Christian Budde, spidskandidat for Venstre, Aarhus Kommune

Christian Budde offentliggjorde i september 2020, at han er den nye spidskandidat for Venstre i til kommunalvalget i Aarhus. Men det har være vanskeligt at få budskabet spredt på Facebook. Her har han i skrivende stund 826 følgere.

- Det kunne godt være bedre. Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg gerne så, at vi lå markant højere. Det er en udfordring for os og for mig, siger Christian Budde til TV2 ØSTJYLLAND.

Den nuværende borgmester i Aarhus Kommune, Jacob Bundsgaard (S), har over 31.000 følgere på sin Facebook-side.

Er det ikke en umulig mission for dig at kæmpe imod Jacob Bundsgaards 31.000 følgere?

- Det er tæt på at være umuligt. Jacob har den fordel, at han har været borgmester i omkring ti år. Jeg ved, at han har brugt enormt meget krudt på at få den banket op til det, den er i dag. Men der er ingen tvivl om, at det er et problem for mig, siger Christian Budde.

- Vi ved, at rigtigt mange aarhusianere er på deres mobiler. De sover nærmest med dem i hånden, men vi er ikke dygtige nok til at få dem ind på vores kanaler.

- Det hele skal ikke være politik, og tit er det de mere private ting, som folk klikker på. Der er så bare nogle ting, som jeg personligt ikke har lyst til at dele, så det er en balancegang. Jeg har tre børn og en kone, og det er ikke dem, der har valgt at gå ind i politik, siger Christian Budde.

Bundsgaard: Det kræver tålmodighed

Ifølge Jacob Bundsgaard er det da også noget, der både tager meget tid og mange kræfter, hvis man skal bygge en effektiv Facebook-side op.

- Jeg har bygget det op gennem mange år, og derfor skal man jo have lidt tålmodighed. For Christian kommer det nok til at tage ret mange år, griner Jacob Bundsgaard, da TV2 ØSTJYLLAND spørger om hans bedste råd til Christian Budde.

Kunne du måske hjælpe ham med at dele nogle af hans opslag på din Facebook-side?

- Arh, jeg tænker, at vi hellere må skille tingene lidt ad den her gang. Men han kan jo melde sig ind i Socialdemokratiet, og så er der mulighed for at få lidt hjælp, siger han med endnu et stort smil.

Jacob Bundsgaard (S) grinte stort, da han foreslog, at Christian Budde (V) jo bare kunne melde sig ind i Socialdemokratiet.

En del af forklaringen på det lave antal følgere skal måske findes i antallet af annoncekroner, som Christian Budde og Venstre poster i Facebook-siden.

Christian Buddes politikerside blev oprettet i januar 2021, og siden da har han brugt knap 15.000 kroner på sponsorerede opslag. Til sammenligning har Konservatives spidskandidat, Steen Stavnsbo, brugt knap 125.000 kroner på annoncer siden oktober 2020.

Christian Budde, er du for nærig?

- Det kan godt være, jeg er det. Det er jo et valg, man skal lave ud fra det valgbudget, man har til rådighed. Vi er opmærksomme på, at vi skal give den gas på sociale medier, men der er også meget andet, vi gerne vil, siger Christian Budde.

VIDEO: Vi har quizzet Christian Budde i, om forskellige Facebook-sider har flere eller færre likes end hans egen. Se, hvordan har klarede det i videoen her.

Hvis man spørger en kommunikationsrådgiver så gør det altså en forskel, hvor mange følgere man har på sin Facebook-side.

- Det har absolut en betydning. Man får en langt mindre målgruppe, man kan tale til, og har dermed også en langt mindre organisk rækkevidde, når man har færre følgere, siger kommunikationsrådgiver hos Operate, Marcus Stoltze, til TV2 ØSTJYLLAND.

Marcus Stoltze er kommunikationsrådgiver hos Operate og har tidligere været ansvarlig for digital kommunikation hos Liberal Alliance. Foto: Operate

Han understreger, at det langt fra kun drejer sig om antallet af følgere. Det er nemlig altafgørende, hvor mange penge man bruger på annoncer. 

Her kan man se, at Christian Budde de seneste 90 dage har brugt omkring 8.000 kroner, Jacob Bundsgaard har brugt omkring 50.000 kroner og Steen Stavnsbo har brugt i omegnen af 100.000 kroner på sponsoreret Facebook-indhold.

- Desto flere penge, du smider i det, desto mere eksponering får du, og desto flere mennesker når du ud til, siger Marcus Stoltze.

- Her er vi lidt ude i en David mod Goliat-situation. Steen Stavnsbo køber sig til maksimal eksponering i Aarhus Kommune. Det resulterer i større genkendelse blandt aarhusianerne og giver måske også en afsmitning på stemmeresultatet, siger han.

Politik er meget andet end at lave annonceboost på Facebook.
Christian Budde, spidskandidat, Venstre, Aarhus Kommune

Christian Budde håber, at han frem mod valget 16. november kan opnå lidt større rækkevidde med sine opslag.

- Vi kommer til at give den mere gas den sidste tid op til valget. Vi skal selvfølgelig lave noget larm, så folk kan se, at der er noget anderledes indhold - men først og fremmest handler det om at have noget indhold og noget politik, der er spændende, siger Christian Budde.

- Men jeg tænker også, at politik er meget andet end at lave annonceboost på Facebook.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google