Letbanen uskyldig: Alle uheld er bilisternes skyld
Bilisterne overholder ikke færdselsloven, og det er årsagen til de ni uheld, som letbanen hidtil har været involveret i
Letbanen nærmer sig sin et-års fødselsdag.
Men aarhusianerne har ikke vænnet sig fuldstændig til den nye dreng i klassen.
Læs også:
Ni gange har politi og ambulance måtte rykke ud til ulykker, hvor letbanen har været impliceret.
I alle tilfælde skyldes uheldet, at enten bilist, cyklist eller fodgænger ikke har overholdt færdselsloven.
- Hvis folk havde overholdt færdselsloven, så var de her uheld ikke sket. Så klart kan det faktisk udtrykkes, fortæller Amrik Singh Chadha, politikommissær ved Østjyllands Politi til TV2 ØSTJYLLAND.
Senest mandag var en 47-årig bilist involveret i en ulykke med letbanen.
De ni letbane-uheld fordeler sig på seks med personbiler, en med en cyklist og to med fodgængere.
- Kørsel med letbanetog er indarbejdet i den danske færdselslov, og ligeledes er letbanen sikkerhedsgodkendt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Det betyder, at hvis både letbanen og øvrige trafikanter overholder færdselsloven, bør der som udgangspunkt ikke ske ulykker, siger Helle Sjørslev, kommunikationskonsulent hos Aarhus Letbane, til TV2 ØSTJYLLAND.
Lysreguleringer driller bilister
De ni letbaneuheld er sket ni forskellige steder på letbanestrækningen.
Men ifølge Østjyllands Politi er der særligt en ting, som bilisterne har haft svært ved i forbindelse med letbanens indtog i Aarhus.
- Lyskryds med særskilt lysregulering, altså dem hvor der er svingpile, det er ofte en udfordring for mange bilister. Folk har en tendens til at overse netop de pile, som rent faktisk gælder for en selv. Særligt ved venstresving skal man være opmærksom på letbanen, siger Amrik Singh Chadha.
Derudover så råder politikommissæren også til, at man retter fokus på to andre ting.
- Letbanen er lydløs, og det skal man huske. Letbanen kommer også visse steder fra retninger, hvor man normalt ikke ville orientere sig i, men det skal man altså huske her. Letbanen kommer jo ikke nødvendigvis forfra, forklarer Amrik Singh Chadha.
Færre uheld end i udlandet
De ni uheld har ikke ført til den helt store personskade, lyder det fra Østjyllands Politi.
I de fleste tilfælde har der været tale om blikskadeuheld.
Og sammenlignet med andre lande har der faktisk været forsvindende få uheld i det østjyske.
- Da letbanen kom til Bergen havde de ekstremt mange uheld i starten. Det var i en helt anden mængde end her. Det samme har vi set andre steder, så vi er egentlig sluppet meget let, siger Amrik Singh Chadha.
Der opstår dog en del driftsforstyrrelser, når letbanen er impliceret i et uheld.
Forbedret sikkerhed
Det var som nævnt senest i mandags, at en bil og letbanen kolliderede.
- Sikkerhed har førsteprioritet for Aarhus Letbane, og alle letbanens parter skal leve op til alle gældende sikkerhedskrav. Letbanetogene er udstyret med effektive bremser, advarselslys og -horn, og alle letbaneførere er udvalgt og uddannet med den mest sikre og hensynsfulde kørsel for øje. Vi afventer fortsat politiets endelige undersøgelse af ulykken i mandags, men når den foreligger, vil vi naturligvis vurdere, om der er noget, som vi kan ændre eller forbedre i forhold til sikkerheden, siger Helle Sjørslev.
Østjyllands Politi mener ikke, at hovedårsagen til uheldene skal findes i, at folk ikke har den fornødne respekt for letbanen.
Den oplevelse deles også af letbanen.
- Vi oplever heldigvis i langt de fleste tilfælde, at folk respekterer letbanen i trafikken. Det er vigtigt at understrege, at selvom der nu er sket ni uheld, så er det på en periode på over et år. I forhold til andre letbaner har Aarhus Letbane fortsat en forholdsvis lav ulykkesrate. Historisk set er det dog oftest i vejkryds og overkørsler, at der sker ulykker, når den øvrige trafik krydser letbaners spor. Derfor er det også vigtigt, at folk fortsat husker at bremse for gult og ser sig for, så der ikke opstår farlige situationer, siger Helle Sjørslev.
Løftet pegefinger
Ifølge Østjyllands Politi så kunne alle ni uheld være undgået, hvis færdselsloven havde været overholdt.
Og så skal man selvfølgelig udvise særlig agtpågivenhed, når man færdes i byrummet i nærheden af den tonstunge letbane.
- Hvis der står u-vending forbudt, så lad nu være med at gøre det. Og ellers så skal vi simpelthen bare alle sammen prøve at komme den manglende opmærksomhed til livs, som desværre opstår i trafikken sommetider, fortæller Amrik Singh Chadha.