Hammeren er skiftet ud med museklik: Smertegrænsen er snart nået

De østjyske erhvervselever modtager stadig undervisning hjemmefra. De mangler det sociale, men især deres faglokaler.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
To måneder med teoriundervisning - det har stort været hverdagen for Victor Pedersen fra Grenaa, der går på smedeuddannelsen. Han håber snart at se et faglokale.

Svejsetråd, hammeren og beskyttelsesbriller plejer at være en fast til af uddannelsen som smed. 

Lige nu er det skiftet ud med flere museklik og pen og papir.

Som alle andre unge på erhvervsskolerne i Østjylland er 17-årige Victor Pedersen nemlig sendt i hjemmeskole siden nytår grundet corona-pandemien.

-  Det er lidt besværligt, og vi trænger til komme ud i værkstedet og bruge hænderne og få understøttet den teori, vi lærer herhjemme, siger han. 

Alle elever på Viden Djurs i Grenaa modtager lige nu undervisning hjemmefra.

Victor Pedersen og studiekammeraterne har haft hjemmeundervisning i to måneder nu. 

Smertegrænsen er allersenest påske, lyder det fra Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier. 

- I starten har vi skubbet teoriundervisningen frem i forløbene, men nu er der behov for, at de unge med praktiske fag kommer i skole igen, siger formanden Ole Heinager. 

Nemmere med tekstanalyse end svejsning hjemmefra

Siden mandag har afgangselever i Nord- og Vestjylland været tilbage fysisk på skolerne. 

Det samme gælder områdets elever på erhvervsskoler, der er i gang med grundforløb 2, som er det sidste skridt, inden eleverne skal ud på deres læreplads.

Står det til formanden for Erhvervsskolernes Elevorganisation, Anton Bay Hansen, skal det også ske i resten af landet, så snart smittetallene tillader det.

- Lige nu mangler gymnasieeleverne det sociale. Det er vigtigt, men vores medlemmer mangler også det faglige, siger han og uddyber: 

- De får simpelthen ikke opfyldt deres pensum, og de bliver dårligere faglærte, når de ikke kan komme til at bruge deres hænder.

Der burde være svejseanlæg, men det står på pen og papir for unge på landets smedeuddannelser lige nu.

Han er selv i lære som smed i Grenaa, og han forstår ikke, hvorfor han skal være bedre stillet end de yngre elever, blot fordi han er længere fremme i uddannelsen.

- Vores uddannelse kræver praktisk erfaring. Jeg forstår ikke rimeligheden i, at jeg kan komme afsted på min læreplads, mens dem som kæmper for at få en læreplads ikke kan komme af sted, siger han.

Flere penge på vej

Flertallet på Christiansborg har flere gange givet ekstra penge for at kompensere for den manglende fysisk undervisning på erhvervsuddannelser.

Dels er der mulighed for at forlænge grundforløbene, hvor eleverne har valgt, om de skal være murer, tømrer, elektriker eller smed.

Samtidig forlænges muligheden for skolepraktik. I alt er der sat 122 millioner kroner til erhvervsuddannelserne for at lappe nogle af de huller, der opstår når eleverne ikke fysisk er i faglokalerne og lærer med hænderne.

Og senest i går blev der afsat 100 millioner til videregående uddannelser med erhvervspraktik, som eksempelvis sygeplejerske. 

- Det er rigtig godt, lyder det fra Ole Heinager fra Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier:

- Men hvis vi når på den anden side af påske, inden eleverne fysisk er tilbage i faglokalerne, så rækker det som en skrædder i helvede.

Han forslår, at politikerne eventuelt differentierer, når uddannelser flere steder i landet lukker op for fysisk fremmøde.

- Det er lettere at undervise gymnasieeleverne derhjemme, og det er ikke i faglokalerne med god afstand og udluftning, at smitten stiger - det er når unge ellers mødes, siger Ole Heinager.

Han henviser til, at foreningen i foråret og efteråret selv har fået lavet undersøgelser, der viser, at smitten er lavere på erhvervsuddannelser end på eksempelvis almene gymnasier. 

Elevformand: Vi har givet og ikke fået noget endnu

Forslaget om eventuelt at opdele uddannelserne, når der skal åbnes mere op, bakker erhvervselevernes organisation (EEO) også op om. 

Hvorfor skal I have særstatus?

- Vi har kun givet og ikke fået en skid i denne runde af nedlukningen. Det er undervisning, som er helt fundamental for de fagligt rettede uddannelser, siger formand Anton Bay Hansen. 

Hvis jeg havde vidst, det skulle blive sådan, så havde jeg nok ventet med grundforløb 2.
Victor Pedersen

Han håber, at politikerne husker de fremtidige håndværkere, når de forhandler om en  yderligere genåbning.

Smedeelev: Havde nok ventet

Victor Pedersen viser nogle hjemmeopgave frem, som han har lavet. 

Han skal blandt andet udregne siderne på en række forskellige objekter. 

Det er sådan set okay at lave hjemmefra, mener han.

Problemet er, at han ikke afprøver teorien i praksis bagefter.

Victor Pedersen mener, at det vil styrke hans søgning efter læreplads, hvis han når forbi undervisning fysisk på studiet først.

- Hvis jeg havde vidst, det skulle blive sådan, så havde jeg nok ventet med grundforløb 2, indtil der var åbnet op for fysisk fremmøde igen.

Ifølge tal fra Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, var der otte procent flere, som påbegyndte en erhvervsrettet uddannelse i januar 2021 sammenlignet med året før. 

Men formanden frygter, at antallet vil falde, hvis nedlukningen fortsætter. 

- Så kan vi frygte, at vi som samfund kommer til at mangle endnu mere faglært arbejdskraft, og der er i forvejen prognoser, som siger, at vi kommer til at mangle rigtig mange i fremtiden.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her