87-årig dement truet med inkasso: Har ikke betalt telefonregning på 117 kroner

87-årige Sonja Wheler Sørensen er dement og har af den grund ikke kunnet betale sine telefonregninger. Nu trues hun af inkassoselskab.

Udgivet Opdateret
Demente Sonja Wheler Sørensen trues af inkassoselskab for manglende betaling af telefonregninger.

Berit Wheler fik et chok en morgen i september, hvor hun åbnede sin 87-årige demente mor Sonja Wheler Sørensens postkasse på plejehjemmet. 

I postkassen fandt hun tre breve fra et inkassofirma, og datteren Berit Wheler forstod, at det drejede sig om Oister. 

Det er umuligt, fordi min mor ikke er i stand til at skrive under på noget.
Berit Wheler, datter til Sonja Wheler Sørensen

- Min mor har et abonnement hos Oister, der er oprettet, inden hun blev dement. Jeg kunne ikke forstå, hvad det skulle være for et mellemværende, så jeg prøver at få fat i Oister, fortæller hun til TV2 ØSTJYLLAND.

Oister fortæller Berit, at det ikke er dem men inkassofirmaet, hun skal have fat i. 

- Inkassoselskabet svarer så, at de skal have en fuldmagt fra min mor, før jeg må henvende mig på hendes vegne. Det er umuligt, fordi min mor ikke er i stand til at skrive under på noget.

Det er denne telefon, der kom til at koste Sonja Wheler Sørensen dyrt.

Inkassoselskabet foreslår, at Berit får sin mor til at sige "ja" i telefonen. Men da moren er dement, ved hun ikke, hvad hun svarer ja til, så det ønsker Berit ikke at få hende til. 

Ejendele solgt eller pantsat

På grund af moderens kreditkort, der er udløbet, og det faktum, at hun for længst er gået offline og ikke benytter sig af digitale tjenester som mail og e-boks, er det ikke lykkes moren at betale de regninger, hun har modtaget fra teleselskabet. 

Samtidig bliver hun af inkassoselskabet oplyst, at hvis de ikke modtager en indbetaling inden for fire dage, vil debitors ejendele enten blive solgt eller pantsat.

Det lykkes Berit at få fat på en ansat hos Oister, der fortæller hende, at regningen lyder på tre gange 39 kr. Og på grund af rykkere, som demente Sonja Wheler Sørensen ikke har reageret på, er beløbet nu oppe på lige omkring 900 kr. 

- Jeg tænkte, at der måtte være noget forståelse for det her. Man havde jo pudset et inkassofirma på en 87-årig dement, fortæller Berit og fortsætter:

- Men jeg mødte bare en mur.  

TV2 ØSTJYLLAND har i dag forsøgt at få kontakt til Oister, der ikke ønskede at stille op til interview, men sender denne besked: 

Mail fra Oister til TV2 ØSTJYLLAND

"Når man opretter sig som kunde hos Oister, er man forpligtet til at opgive en korrekt e-mailadresse og et gyldigt betalingsmiddel. I denne sag er betalingskortet udløbet, og den registrerede e-mailadresse har været forkert, hvorfor kunden ikke har modtaget regningerne og rykkerne. Derfor er sagen endt i inkasso, der har ansvaret for den videre dialog.

Vi er rigtig kede af de misforståelser, der er sket i denne sag. Vi forsøger altid at gøre, hvad vi kan, for vores mest sårbare kunder, når vi bliver gjort opmærksomme på deres situation, og derfor har vi nu trukket sagen retur fra inkasso, slettet regningerne og dækket omkostningerne. Vi opfordrer andre i lignende situationer til at kontakte os og få hjælp til at håndtere deres næres forhold hos os."

Efter flere måneders dialog mellem Oister og Berit vælger Oister nu i dag, efter TV2 ØSTJYLLANDS indblanding, at trække sagen retur fra inkasso, slette regningerne og dække omkostningerne. Hvorvidt de altid forsøger at gøre, hvad de kan for de mest sårbare kunder, kan korrespondancen mellem de to parter sætte spørgsmålstegn ved.

Korrespondance mellem Oister og Berit Wheler

Hej Berit,

Da Andreas ikke længere er her, vil du ikke komme i kontakt med ham.

Som jeg skrev i min forrige mail er sagen videregivet til inkassofirmaet. Derfor har vi desværre ikke mulighed for at se din sag, og du bedes kontakte Intrum i stedet.

Burde have reageret anderledes

Martin Salomon, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk, fortæller, at Oister blot har fulgt deres sædvanlige procedure i forhold til, når de har opkrævet et beløb, de ikke har modtaget. Dog påpeger han, at der kunne være handlet anderledes, da teleselskabet fik årsagen at vide.

Jeg er blevet trukket rundt i manegen, for at komme til pengepungen.
Berit Wheler, datter til Sonja Wheler Sørensen

- Der, hvor det kunne have været gjort bedre, er, når man får henvendelser fra familien, og hvordan de så gribes an. Det kan ikke være første gang, at ældre på plejehjem oplever, at de kan have svært ved at styre deres økonomi.

Berit Wheler fortæller efterfølgende til TV2 ØSTJYLLAND, at hun er chokeret over Oisters pludselige udmelding om tilbagetrækning af inkassoen.

87-årige Sonja Wheler Sørensen (t.v.) bor nu på plejehjem. Datteren Berit Wheler hjælper blandt andet til med at tømme postkassen. Her opdagede hun brevene fra inkassoselskabet.

- Jamen, hvor er det fjollet, at man skal bringe det her ud, før der bliver reageret. Jeg er trist over, at jeg som pårørende til en dement mor ingen hjælp får fra starten og står fuldstændig magtesløs, fortæller hun og fortsætter:

- Jeg har oplevet det fuldstændig modsatte af deres håndtering af sårbare kunder. Jeg er blevet trukket rundt i manegen, for at komme til pengepungen. Jeg håber, at det her nu kan hjælpe flere, der står i lignende situation.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her