Er du blevet snydt? Ny kampagne skal lære os at undgå billethajer

En ny kampagne skal guide forbrugerne uden om svindlere på billetmarkedet. Østjyske festivaler bakker op.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Northside er en af de kulturinstitutioner, som bakker op om en ny kampagne, der skal komme billethajer og svindlere til livs. Foto: Axel Schütt - Ritzau Scanpix

Hvert år især op til sommerens store festivaler som Smukfest og Northside vrimler det med svindlere på nettet. De forsøger at tjene penge på at sælge falske billetter eller billetter til overpris. Nu skal det være slut.

Det største problem hos os er ugyldige billetter, så vi må afvise folk ved indgangen. Det er altid ubehageligt.
John Fogde, Northside

En ny kampagne kaldet #billetblind med Kulturministeriet i spidsen og med opbakning fra en lang række billetudbydere, spillesteder og interesseorganisationer skal lære os forbrugere at undgå fælderne.

Tiltaget hilses velkommen af den aarhusianske festival Northside.

- Det største problem hos os er ugyldige billetter, så vi må afvise folk ved indgangen. Det er altid ubehageligt, og jeg håber, at den her kampagne med guidelines til forbrugerne kan løse problemet, siger talsmand for Northside, John Fogde, til TV2 ØSTJYLLAND.

Kampagnen skal primært bidrage med oplysning og information til eksempelvis de østjyder, der kaster sig ud på billetmarkedet efter et adgangsbevis til begivenheder som Northside.

Vil skabe tryggere rammer

- Vi bruger meget tid på at svare på spørgsmål fra gæster om billetter. De er kommet i tvivl, om deres billetter nu også er ægte, eller de vil spørge os til råds i forhold til køb på nettet. Jeg håber, at vi nu kan skabe tryggere rammer for forbrugerne, siger John Fogde.

Og det er ikke kun Northside, der bakker op om kampagnen. Også Smukfest i Skanderborg er en del af holdet bag. Her oplever man fra tid til anden store problemer med billetsvindlere. For godt 14 dage siden advarede festivalen på Facebook mod en af de mere kreative af slagsen.

En svindler benyttede Smukfest som afsender på sin kontaktinformation og forsøgte på den måde at sælge falske billetter.

- Den her fremgangsmåde har desværre ramt flere personer. Man får det til at se ud som om, det kommer fra os, og Smukshoppen står som afsender. Men det er ikke os, for det foregår slet ikke på den måde. Billetter skal overdrages på det sikre system på vores hjemmeside, sagde talsmand for Smukfest, Poul Martin Bonde, i den forbindelse til TV2 ØSTJYLLAND.

VIDEO: På sidste års Smukfest dukkede Kronprins Frederik pludselig op på scenen med Nephew.

Aldrig betal med MobilePay

Talsmanden opfordrede dengang folk til at politianmelde det, hvis man bliver udsat for svindel med salg af billetter.

Man skal aldrig betale via MobilePay og tro, at det er Smukfest, der formidler overdragelsen af billetter, lød det.

Det ulovlige billetsalg og snyderiet med salg af billetter til overpris kan sammenlignes med de doping- og matchfixing-problematikker, vi oplever i sports-og idrætslivet.
Mette Bock (LA), kulturminister

Hvor mange personer, der er blevet ramt af den kreative svindler, havde festivalen ikke noget bud på. Men den udspekulerede metode er ny.

- Vi har ikke oplevet det på den her måde ved tidligere festivaler. Det er nok mest af alt et symptom på, at der bliver mere og mere avancerede måder at svindle på. Der er desværre mange, der bliver snydt hvert eneste år, sagde Poul Martin Bonde.

Ligesom doping og matchfixing

Med den nye kampagne ønsker kulturminister Mette Bock (LA) og 13 af landets billetudbydere, spillesteder, interesseorganisationer og Forbrugerrådet at bekæmpe denne eskalerende problematik.

- Det ulovlige billetsalg og snyderiet med salg af billetter til overpris kan sammenlignes med de doping- og matchfixing-problematikker, vi oplever i sports-og idrætslivet. Det nedbryder langsomt tilliden mellem branchen, publikum og udøverne. I sidste ende ødelægger ulovlighederne dét, vi alle sammen elsker - nemlig musikken og de fantastiske oplevelser, musikken giver os, siger hun i en pressemeddelelse.

Hos Northside håber talsmanden nu på at komme alle svindlerne og billethajerne til livs.

- Hvis der ikke er noget marked, så er der heller ingen billethajer, siger John Fogde til TV2 ØSTJYLLAND.

Du kan læse mere om kampagnen, som officielt skydes i gang i dag, her.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google