Sundhedsaftale sender den kollektive trafik til kommunerne

Regionerne står i dag i spidsen for den kollektive trafik, men blå blok vil give kommunerne den opgave.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
De blå busser, der kører over kommunegrænserne, skal fremover finansieres og styres af kommunerne, hvis sundhedsreformen bliver gennemført.

Det handler ikke kun om fremtidens sundhedsvæsen i den sundhedsaftale, som regeringen og Dansk Folkeparti tirsdag præsenterede.

Aftalen får også betydning for den kollektive trafik. Altså hvis blå blok efter et folketingsvalg fortsat har et flertal.

I dag er det regionerne, som har ansvaret for den kollektive trafik.

VIDEO: I Odder har de måske fundet løsningen på, at regionen sparer på de blå busser - en flexbus-ordning, hvor man ringer efter bussen. De vil nemlig ikke finde sig i, at dem i de tyndtbefolkede områder ikke kan komme hverken til eller fra. Indslaget er fra 8. januar 2019.

Men blå blok vil nedlægge regionerne, som vi kender dem i dag. Og derfor skal den kollektive trafik fremover drives af kommunerne.

- Regionerne er i dag ansvarlige for regional bus-, privatbane- og letbanetrafik. Med regionernes udtræden af kollektiv trafik ønsker regeringen at sikre en stærk kommunalt styret kollektiv trafik.

- De nuværende trafikselskaber videreføres med udgangspunkt i samme geografiske områder som i dag, står der i aftalen.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) præsenterede regeringens sundhedsreform tilbage i januar. / Foto: Philip Davali - Ritzau Scanpix

Der er blandt andet lagt op til at fastholde den struktur, der findes i dag. Det vil sige med fire trafikselskaber vest for Storebælt og ét øst for Storebælt.

Derudover forbliver Bornholms trafik et selvstændigt område. De eksisterende fire ø-kommuner skal fortsat varetage den kollektive trafik uden om trafikselskaber.

Trafikselskaberne bestemmer omfanget

Medlemmer til trafikselskabernes bestyrelser skal udpeges fra kommunalbestyrelserne.

Desuden kommer der en regelændring af valg til trafikselskabernes bestyrelser.

Den betyder, at kommunerne i København, Aarhus, Odense og Aalborg får to faste pladser i deres respektive trafikselskabers bestyrelse.

VIDEO: Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) tror godt, at man i Aarhus kan klare at administrere de regionale busser. Videoen er fra 16. januar 2019.

Det bliver trafikselskaberne, som fastlægger omfanget af den regionale trafik. Kommunerne bestiller og betaler for den lokale kollektive trafik.

Indtægter fra passagerer og direkte statslige tilskud til privatbanetrafik skal finansiere den kollektive trafik.

Regionernes fulde tilskud til regional trafik videreføres efter regionernes nedlæggelse.

Der skal være folketingsvalg senest 17. juni.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her