Kommuner skal overtage ansvaret for blå busser

Hvis regeringens sundhedsreform bliver vedtaget, skal kommunerne overtage regionens opgaver inden for kollektiv trafik.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
De blå busser, der kører over kommunegrænserne, skal fremover finansieres og styres af kommunerne, hvis sundhedsreformen bliver gennemført.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) præsenterede i dag regeringens udspil til en ny sundhedsreform.

Men det er ikke kun sundhedsområdet, der bliver påvirket, hvis reformen bliver vedtaget. Også den kollektive, regionale trafik skal ændres.

I udspillet står blandt andet, at ”… kommunerne overtager regionernes ansvar for den regionale bustrafik, privatbanetrafikken og det fulde ejerskab for de regionale trafikselskaber.”

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) præsenterede i dag regeringens sundhedsreform flankeret af fem øvrige ministre. Foto: Philip Davali - Ritzau Scanpix

Det betyder, at de regionale busser, som kører på tværs af kommunegrænserne, fremover skal finansieres og styres af kommunerne.

Hvis det skal kunne lade sig gøre i Odder Kommune, mener formanden for teknik-, miljø- og klimaudvalget, at staten må levere en pose penge til kommunen.

- Så må der jo følge nogle penge med. Vi kan ikke stampe millionerne op. Det er jo kun et udspil, så vi må se, hvordan det lander. Jeg forventer, at der via KL har fingeren på pulsen og finder ud af hvordan det skal lande, siger Ole Lyngby Pedersen (V) til TV2 ØSTJYLLAND.

VIDEO: I Odder har de måske fundet løsningen på, at regionen sparer på de blå busser - en flexbus-ordning, hvor man ringer efter bussen. De vil nemlig ikke finde sig i, at dem i de tyndtbefolkede områder ikke kan komme hverken til eller fra. Indslaget er fra d. 8. januar 2019.

I Odder Kommune vedtog de for nylig at udvide flexbusordningen, fordi Region Midtjylland meldte en storstilet spareplan ud på de regionale busser. I alt 60 millioner kroner skal regionen spare, og det har skabt udfordringer kommunalt.

- Jeg har det ikke godt med at sparke til nogen, der måske får trukket tæppet væk under sig. Vi har fundet alternative løsninger på regionernes besparelser, og det kan godt undre mig, at regionerne ikke har fundet på sådan nogle løsninger, siger Ole Lyngby Pedersen.

Ole Lyngby Pedersen (V) er spændt på at høre, hvordan regeringen vil finansiere bustransporten fremover.

Bekymring i Norddjurs

Den kollektive trafik skal flyttes samtidig med, at regionsrådene ophører 1. januar 2021.” Det vil sige, at der inden da venter et politisk slagsmål om, hvor mange penge kommunerne skal have i støtte.

På Norddjurs afventer de i spænding hvilke kriterier, der skal afgøre størrelsen af støtten.

Det kan betyde, at busserne helt forsvinder.
Jan Petersen (S), borgmester, Norddjurs Kommune

- Når vi har en tyndt befolket kommune som vores, så er der ikke så mange passagerer. Og hvis det er et antallet af passagerer bliver afgørende for, hvor meget man får i støtte, så er det her noget skidt for vores kommune, siger borgmester i Norddjurs Kommune Jan Petersen (S) til TV2 ØSTJYLLAND.

Hvis ikke støtten er stor nok, kommer busserne i værste fald til at stoppe ved kommunegrænsen, lyder advarslen fra Jan Petersen.

- Det kan betyde, at busserne helt forsvinder. Jeg maler fanden lidt på vægen, men det er for at gøre opmærksom på problemet med, at det er et område med få folk. Det betyder, at det også er nogle dyre ruter, vi har i forhold til alle mulige andre steder. Og får vi så ekstra penge til at håndtere det? spørger Jan Petersen.

Aarhus: Det skal vi nok løse

I Aarhus Kommune er borgmester Jacob Bundsgaard (S) anderledes positiv over regeringens udspil i forhold til kollektiv trafik.

- Det tror jeg godt, man kan løse. Det vigtige er koordineringen på tværs af kommunegrænserne. Vi har en enormt stor pendlermasse ind og ud af Aarhus hver eneste dag, og det skal hænge sammen. Men det tror jeg nok, vi skal finde ud af, siger Jacob Bundsgaard til TV2 ØSTJYLLAND.

VIDEO: Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) tror godt, at man i Aarhus kan klare at administrere de regionale busser.

Vi har forsøgt at få en kommentar fra Midttrafik, der er ansvarlig for bustransporten i Region Midtjylland. De ønsker dog ikke at udtale sig, da reformen endnu ikke er vedtaget.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google