Kommuner skal overtage ansvaret for blå busser

Hvis regeringens sundhedsreform bliver vedtaget, skal kommunerne overtage regionens opgaver inden for kollektiv trafik.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
De blå busser, der kører over kommunegrænserne, skal fremover finansieres og styres af kommunerne, hvis sundhedsreformen bliver gennemført.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) præsenterede i dag regeringens udspil til en ny sundhedsreform.

Men det er ikke kun sundhedsområdet, der bliver påvirket, hvis reformen bliver vedtaget. Også den kollektive, regionale trafik skal ændres.

I udspillet står blandt andet, at ”… kommunerne overtager regionernes ansvar for den regionale bustrafik, privatbanetrafikken og det fulde ejerskab for de regionale trafikselskaber.”

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) præsenterede i dag regeringens sundhedsreform flankeret af fem øvrige ministre. Foto: Philip Davali - Ritzau Scanpix

Det betyder, at de regionale busser, som kører på tværs af kommunegrænserne, fremover skal finansieres og styres af kommunerne.

Hvis det skal kunne lade sig gøre i Odder Kommune, mener formanden for teknik-, miljø- og klimaudvalget, at staten må levere en pose penge til kommunen.

- Så må der jo følge nogle penge med. Vi kan ikke stampe millionerne op. Det er jo kun et udspil, så vi må se, hvordan det lander. Jeg forventer, at der via KL har fingeren på pulsen og finder ud af hvordan det skal lande, siger Ole Lyngby Pedersen (V) til TV2 ØSTJYLLAND.

VIDEO: I Odder har de måske fundet løsningen på, at regionen sparer på de blå busser - en flexbus-ordning, hvor man ringer efter bussen. De vil nemlig ikke finde sig i, at dem i de tyndtbefolkede områder ikke kan komme hverken til eller fra. Indslaget er fra d. 8. januar 2019.

I Odder Kommune vedtog de for nylig at udvide flexbusordningen, fordi Region Midtjylland meldte en storstilet spareplan ud på de regionale busser. I alt 60 millioner kroner skal regionen spare, og det har skabt udfordringer kommunalt.

- Jeg har det ikke godt med at sparke til nogen, der måske får trukket tæppet væk under sig. Vi har fundet alternative løsninger på regionernes besparelser, og det kan godt undre mig, at regionerne ikke har fundet på sådan nogle løsninger, siger Ole Lyngby Pedersen.

Ole Lyngby Pedersen (V) er spændt på at høre, hvordan regeringen vil finansiere bustransporten fremover.

Bekymring i Norddjurs

Den kollektive trafik skal flyttes samtidig med, at regionsrådene ophører 1. januar 2021.” Det vil sige, at der inden da venter et politisk slagsmål om, hvor mange penge kommunerne skal have i støtte.

På Norddjurs afventer de i spænding hvilke kriterier, der skal afgøre størrelsen af støtten.

Det kan betyde, at busserne helt forsvinder.
Jan Petersen (S), borgmester, Norddjurs Kommune

- Når vi har en tyndt befolket kommune som vores, så er der ikke så mange passagerer. Og hvis det er et antallet af passagerer bliver afgørende for, hvor meget man får i støtte, så er det her noget skidt for vores kommune, siger borgmester i Norddjurs Kommune Jan Petersen (S) til TV2 ØSTJYLLAND.

Hvis ikke støtten er stor nok, kommer busserne i værste fald til at stoppe ved kommunegrænsen, lyder advarslen fra Jan Petersen.

- Det kan betyde, at busserne helt forsvinder. Jeg maler fanden lidt på vægen, men det er for at gøre opmærksom på problemet med, at det er et område med få folk. Det betyder, at det også er nogle dyre ruter, vi har i forhold til alle mulige andre steder. Og får vi så ekstra penge til at håndtere det? spørger Jan Petersen.

Aarhus: Det skal vi nok løse

I Aarhus Kommune er borgmester Jacob Bundsgaard (S) anderledes positiv over regeringens udspil i forhold til kollektiv trafik.

- Det tror jeg godt, man kan løse. Det vigtige er koordineringen på tværs af kommunegrænserne. Vi har en enormt stor pendlermasse ind og ud af Aarhus hver eneste dag, og det skal hænge sammen. Men det tror jeg nok, vi skal finde ud af, siger Jacob Bundsgaard til TV2 ØSTJYLLAND.

VIDEO: Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) tror godt, at man i Aarhus kan klare at administrere de regionale busser.

Vi har forsøgt at få en kommentar fra Midttrafik, der er ansvarlig for bustransporten i Region Midtjylland. De ønsker dog ikke at udtale sig, da reformen endnu ikke er vedtaget.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her