Ja - inklusion ER svært
72 procent af de børn, som har særlige behov i folkeskolerne i Randers i dag får ikke den støtte, de har behov for.
Det har lærere fra Randers Lærerforening for nyligt svaret i en undersøgelse.
Men i dag forsvarer skolelederne i kommunen strategien om at inkludere også de vanskelige børn i undervisningen. Også selvom det ifølge lærerne giver store vanskeligheder både lærerne og ikke mindst de øvrige børn i klassen.
- Hvis lærerne synes, at inklusion er svært, så har de ret. Inklusion ER svært, siger Peter Nellemann, formand for skolelederforeningen i Randers.
Og han fortsætter:
- Hvis man kikker på tallene, så har de børn, som bliver inkluderede i den almindelige klasse en langt større chance for at få et godt voksenliv, end hvis de forblev ekskluderede. Derfor er vi helt sikre på, at dette er vejen at gå.
Lærerne støtter da også ideen om inklusion. Men de mener, at midlerne ikke er fulgt med til følge strategien til dørs.
Se indslaget her ovenfor.