Mere feedback skal skubbe elevernes fokus væk fra karakterer
Fokus skal flyttes fra præstationskultur til læringskultur, mener skolen
Som TV 2 | ØSTJYLLAND kunne fortælle fredag, føler specielt de ældre elever i folkeskolen, at karakterræset i skolen stresser dem.
Det er et pres, de også har også oplevet blandt eleverne på Buskelundskolen i Silkeborg. Derfor vil de gerne prøve at flytte fokus væk fra karaktererne.
- Vi kunne godt tænke os at få flyttet fokus fra præstationskulturen til læringskulturen. Alle de karakterer, som eleverne får, bidrager meget til præstationskulturen, siger lærer på Buskelundsskolen i Silkeborg Mads Happel.
Kan tage med videre
Der skal på skolen være større fokus på, at eleverne får noget feedback på de ting, de laver, som de så kan tage med sig videre og lære af.
- Hvis de bare får en karakter for et stykke arbejde, en fremlæggelse eller en projektopgave, så kigger de på karaktererne og siger, jeg fik syv, nå videre i teksten. Hvorimod, hvis de får en konstruktiv feedback og en god feedforward, så kan de være opmærksomme på, hvad de fremadrettet skal arbejde på, siger Mads Happel.
Også hos eleverne bliver der taget godt imod den øgede fokus på feedback til elevernes opgaver, som kan supplere den karakter, de også får.
- Jeg synes, at den feedback, vi får, hvis vi for eksempel har lavet en aflevering eller lige efter en fremlæggelse, er rigtig god, fordi man får sat de her ting, som man kan fokusere på næste gang. Jeg synes, at feedbacken fungerer på en måde lige så godt som karaktereren, siger Anne Kofoed Hansen fra 9. klasse på Buskelundskolen i Silkeborg.
Det er dog ikke alle eleverne, som er lige gode til at tage den feedback til sig, som skolen forsøger at give dem på deres opgaver.
- De er rigtig fokuseret på den karakter, de får, og de går ikke, som jeg oplever det, ret meget op i hvad det er for en feedback og feedforward, de får sammen med karaktererne, siger Mads Happel.
Færre karakterer fremover
På Buskelundskolen vil man efter sommerferien prøve at eksperimentere med kun at give eleverne karakterer to gange om året.
Og det er en idé der vækker glæde hos eleverne, som dog alligevel ser positive ting ved den måde, skolen gør tingene på i øjeblikket.
- Jeg vil faktisk godt kunne lide det, der ville ikke være så stort et pres på at man skal have den gode karakter. Jeg vil også sige, at karaktererne er meget vores drivkraft og det er det, der motiverer os til at klare det godt, siger Theresea Palludan Jørgensen fra 9. klasse på Buskelundskolen.
Også hos Danske Skoleelever mener man at karakterer i sig selv er en god ting, i stedet skal man kigge på, hvordan karaktererne bliver givet.
- Lærerne kan jo i undervisningen sørge for at prøve at få afstigmatiseret karaktererne, så det ikke kun handler om, om der står 7, 4 eller 10 på din opgave, men at det faktisk handler om, at den feedback, man får, måske er noget man skal arbejde videre med, siger formand for Danske Skoleelever, Jens Vase.
I videoen øverst i artiklen kan du se mere om karaktergivningen på Buskelundskolen.