Populær ordning skrottes: Slut med elcykler

I 2025 er det slut med at låne en elcykel i Silkeborg, selvom det har fået borgerne til at cykle mere og droppe bilen.

350 silkeborgensere har i løbet af det seneste år lånt elcykler af kommunen, men nu det slut. Kreditering: Silkeborg Kommune
Udgivet

Selvom vejret er svingende og ofte dårligt i Danmark, så har flere og flere fået øjnene op for elcykler.

I Silkeborg har kommunen siden 2021 forsøgt at hjælpe borgerne over på cyklen ved at udlåne 14 el- og ladcykler, som en del af Klimaplan 2045.

Spørger man dem, som har lånt cyklerne, så har projektet fået flere ud på jernhesten. I et spørgeskema svarer 85 procent af brugerne, at de enten cyklede næsten hver dag eller hver dag, mens det kun var knap en tredjedel, som cyklede så ofte før lånet.

Men nu har et enigt Klima- og Miljøudvalg besluttet at skrotte ordningen fra udgangen af 2025.

- Jeg har været imod fra starten. Jeg mener ikke, det er en kommunal opgave, siger næstformanden i udvalget, Susanne Jacobsen (V).

Hun har selv en elcykel, og mener borgerne i stedet bør besøge den lokale cykelhandler.

Jeg vil hellere bruge pengene på cykelstier og trafiksikkerhed.
Susanne Jacobsen (V), næstformand, Klima- og Miljøudvalget, Silkeborg Kommune

Ordningen har i 2024 kostet kommunen 60.000 kroner, og brugerundersøgelsen viser, at 77 procent af brugerne i låneperioden har erstattet bilturen med cyklen.

Alligevel afviser hun, at konceptet kunne fortsætte i en anden form.

- Det skulle i så fald indgå i vores mobilitetsplan, men jeg vil hellere bruge pengene på cykelstier og trafiksikkerhed, uddyber hun.

Slidte cykler

- Det er med en lille smule tårer i øjnene, at vi afskaffer ordningen, siger Helle Præsius Busk (A), medlem af Klima- og Miljøudvalget.

Hun har også en elcykel og indrømmer, at hun nok heller ikke havde købt en, hvis hun ikke havde fået lov til at prøve den periodevis først.

Ordningen slutter, fordi cyklerne er nået en alder, hvor de begynder at koste flere og flere penge.
Helle Præsius Busk (A), medlem af Klima- og Miljøudvalget, Silkeborg Kommune

Alligevel mener hun, udvalgets beslutning var den rigtige.

- Ordningen slutter, fordi cyklerne er nået en alder, hvor de begynder at koste flere og flere penge og det politiske landskab i Silkeborg ser det som et privat anliggende, fortæller Helle Præsius Busk.

De kommende omkostninger vil hovedsageligt være til reparationer og vedligehold.

Ligesom sin kollega peger Helle Præsius Busk på cykelhandlerne, som et sted, hvor borgerne nu vil kunne gå hen for at leje en prøvecykel i stedet.

Låneordning af elcykler

  • Hver husstand kan låne enten en elcykel eller en elcykel med lad én gang i to uger.

  • Elcyklerne lånes ud i samarbejde med cykelhandlere i Silkeborg by, Them og Kjellerup. Der er elcykler med lad i Silkeborg by og Them.

  • I løbet af de seneste år har mere end 350 silkeborgensere benyttet sig af ordningen.

  • Ordningen er én af i alt 70 klimahandlinger i Klimaplan 2045, hvor Silkeborg Kommune arbejder målrettet for at blive CO2-neutral og modstandsdygtig overfor klimaforandringer.

    Kilde: Silkeborg Kommune

Brugerundersøgelsen viser videre, at 83 procent af brugerne bagefter overvejer at købe en elcykel, mens 7 procent allerede har.

Klima- og Miljøudvalget har besluttet, at de kommunale ladcykler overdrages til dagplejer og daginstitutioner, og de øvrige elcykler overdrages til Sundhed- og Omsorgsafdelingen.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her