Formand er glad for vejmillioner, men ville hellere have en station

Udvidelse af afkørsel 51 ved Skanderborg N vækker glæde, men løsningen på de trafikale udfordringer skal findes et andet sted, mener politiker.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Selvom byrådspolitiker i Skanderborg Kommune, Claus Leick (SF) er glad for millioner til udvidelse af afkørsel 51, så havde han gerne set, man også havde kigget på den offentlige transport med tog.

Der skal laves flere spor på både ramper og bro ved tilslutningsanlægget ved Stilling.

Et flertal i Folketinget vil afsætte 67,5 millioner kroner til et projekt, som skal fjerne lange bilkøer, tæt trafik og for mange farlige situationer. 

- Det er jeg selvfølgelig glad, siger Claus Leick, formand for Klima-, Miljø- og Planudvalget i Skanderborg Kommune for SF.  

Kommunen er allerede selv i gang med at udvide den tilstødende Randersvej, som kommer til at passe perfekt med den udvidelse, Vejdirektoratet nu planlægger.

Alligevel er det ikke kun glæde, som fylder hos udvalgsformanden.

- Det er sjovt, man kan bruge en masse politisk krudt på én ting, og så får man penge til noget andet, siger han og hentyder til ønsket om en togstation ved Stilling.

Afkørsel 51 ved Skandeborg N. / Foto: Google Maps Foto: Google Maps

I december 2023 udsatte Banedanmark igen opførelsen af den nye station i Stilling til perioden 2029 til 2031. Og Claus Leick kan være i tvivl om, hvornår de egentlig får lov at reetablere den gamle station fra 1979.

Samtænkning af trafikken er vejen frem

Claus Leick er godt klar over, at det nye anlægsprojekt ligger hos Vejdirektoratet og en ny station er Banedanmarks afdeling. Alligevel mener han, det hænger sammen.

- Man skal være glad, når man får en gave, men man kunne godt have ønsket sig, at man havde lavet en samtænkning af trafikken, siger udvalgsformanden og fortsætter.

- Jeg tror, togstationen vil kunne aflaste biltrafikken.

Han mener, det er tankevækkende, at man forsøger at løse trængsel på vejene med flere veje.

- Man bliver ved med at udvide motorvejen, men vi er nødt til også at gå en anden vej også, siger Claus Leick og hentyder til togstationen, som han mener vil få mange borgere i Stilling til at droppe bilen og tage toget.

Der er ikke sat dato på det nye vejprojekt ved afkørsel 51, men Vejdirektoratet forventer, det kan gennemføres på 3,5 til 4 år.

Projektbeskrivelse

  • Projektet omfatter en udvidelse af frakørselsrampen fra nord med et ekstra venstresvingsspor.

  • Randersvej udvides med et ekstra spor gennem rampekrydsene fra nordvest mod sydøst.

  • I det nordlige rampekryds sideforskydes højresvingssporet fra Randersvej mod motorvejen.

  • Trafiksikkerheden forbedres ved at etablere heller mellem modsatrettede trafikstrømme samt deleheller mellem ligeudkørende og venstresvingende i begge rampekryds.

  • Der etableres kantstensafgrænset cykelsti i begge sider før og efter motorvejsbroen for at øge trygheden og sikkerheden for bløde trafikanter.

  • Hen over motorvejsbroen etableres cykelbaner. Af hensyn til trafiksikkerheden nedskiltes hastigheden til 60 km/t på Randersvej.

  • Projektet kræver at der etableres en ny parallelbro ved siden af den eksisterende motorvejsbro.

Kilde: Notat fra Transportministeriet

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her