Ikonisk diskoteksfærge ligger og ruster - nu skal skibes undersøges grundigt

Efter knap to årtier som diskotekstskib i Aarhus, og efter flere omveje, ligger den gamle færge M/F Broen nu i Halsskov på Vestsjælland og ruster. Det får nu lokale politikere til at kræve undersøgelser af tilstand og økonomi.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Skibsingeniør Ole K. Rasmussen er ikke så bekymret for rusten i færgen, men han er bekymret for prisen for at få det fikset. Foto: Lars Andersen, TV2 ØST
Af Ivan Nielsen
I samarbejde med TV 2 ØST

Mange østjyder med fødselsår i sidste årtusinde har nok minder fra M/S Broen, som fra 1992 til 2009 lå til kaj i Aarhus som diskoteksskib.

Siden da ligger færgen nu, efter en rundtur til flere andre danske havne inklusiv Grenaa, i Halsskov Færgehavn i Slagelse Kommune, og færgen har efterhånden set bedre dage.

Nu skal der gennemføres en tilbundsgående undersøgelse af forløbet omkring den gamle færge M/F Broen, der ligger i et nedlagt færgeleje i Halsskov Færgehavn. Der skal styr på økonomien og skibets tilstand.

Det sker efter, at TV2 ØST i flere indslag har kunnet fortælle, at driften og vedligeholdelsen af færgen kommer til at koste Slagelse Kommune et stort millionbeløb hvert eneste år.

Samtidig ser flere politikere med stigende bekymring på den 69 år gamle færges tilstand. Nu vil SF have en uvildig ekspert til at vurdere færgeprojektet. Sagen bliver sat på næste møde i økonomiudvalget.

- Jeg har bedt om, at vi får et punkt på det kommende Økonomiudvalgsmøde. Vi bliver nødt til at få eksperter udefra til at undersøge, hvor mange penge vi løbende skal bruge på færgen. Vi skal også have fastslået, hvad det vil koste skatteborgerne at få den tilbage i den stand, som vi er blevet lovet, fastslår SF's gruppeformand og medlem af Økonomiudvalget, Jørgen Grüner.

Nytårsaften 2009 blev sidste aften med M/S Broen som diskoteksskib i Aarhus Havn.

Godt og dårligt nyt

TV2 ØST har fået en skibsingeniør til at gå færgen igennem med kritiske øjne.

Den gode nyhed er, at den rustne og forfaldne færge kan reddes. Den dårlige nyhed er, at det bliver uhyre dyrt bare at stoppe forfaldet og nedbrydningen af den 69 år gamle færge. Sådan lyder den korte vurdering fra skibsingeniør Ole K. Rasmussen.

Han begynder sin inspektion på det tidligere bildæk. Det sker skidt ud.

- Hold da kæft. Det skal ordnes helt fra bunden af, sådan lyder hans første reaktion, da han fjerner isoleringen, som er trykket ind mod skibssiden.

M/F Broen i storhedstiden i Aarhus Havn.

Der gemmer sig rust og afskallet maling inde bag den nødtørftige isolering.

- Der er fugtigt inde bag isoleringen. Den burde fjernes helt, ellers bliver det værre og værre, siger Ole K. Rasmussen.

Ole K. Rasmussen er skibsingeniør fra Nyborg med erfaring fra blandt andet 36 år i A.P. Møller Gruppen på Lindøværftet. Og så kan man også sige, at han har et særligt kendskab til lige præcis færgen M/F Broen.

Glad for den ikke endte i Nyborg

Færgen lå i Nyborg i fra 2015 til 2018. Der var store planer for den - et museums-projekt til 60 millioner kroner - blandt andet med en tørdok til færgen i Nyborgs inderhavn.

- Jeg var med inde over for kommunen i begyndelsen. Jeg var med inde over alle detailtegningerne og kom med forslag til, hvad der skulle gøres, og hvad vi kunne gøre. Senere afbrød jeg samarbejdet, fordi der opstod uenighed om blandt andet økonomien i projektet, husker Ole K. Rasmussen.

Lokal modstand gjorde, at projektet stødte på grund. Og færgen blev slæbt væk fra havnen i Nyborg.

- Som skatteborger er jeg glad for, at den ikke endte i Nyborg, men som skibsingeniør ærgrer det mig, at den forfalder. Den ville have været flot at have liggende ude på Knudshoved, hvis kommunen havde været indstillet på at bruge alle de millioner, der skulle bruges hvert år på at holde den ved lige, siger Ole K. Rasmussen.

TV2 ØST har tidligere fortalt, at en af Danmarks førende færge- og skibseksperter, Hans Otto Kristensen, vurderer, at det kommer til at koste Slagelse Kommune dyrt at vedligeholde færgen og holde den varm, så den ikke ruster væk.

M/F Broens historie

”M/F Broen” blev bygget på Frederikshavn Værft i 1951 og indsat på ruten Nyborg-Korsør i 1952.For sin tid var det en topmoderne færge: En hurtig, isbrydende færge med plads til 70 biler, der – jævnfør navnet – blev set som den endegyldige løsning, ’den flydende bro’, på datidens store udfordringer med lange bilkøer i Nyborg og Korsør.

Den var danskbygget og -designet ned til mindste detalje. ”M/F Broen” sejlede på ruten Nyborg-Korsør frem til 1957, hvor bilfærgerne flyttede til Knudshoved-Halsskov.

”M/F Broen” flyttede med og sejlede der indtil 1966, hvor den blev indsat på Århus-Samsø-Kalundborg-overfarten. Her sejlede den indtil 1992, hvorefter den fik en ny funktion som diskoteksfærge – bl.a. i Aarhus Havn.

Kilde: www.grenaahavn.dk

Ole K. Rasmussen ser også med bekymring på økonomien i projektet. Regningen kan blive meget stor for kommunen, vurderer skibsingeniøren.

- Den skal smide op mod 10 millioner kroner bare for at få den lukket til, stoppe nedbrydningen og for at gøre den klar til, at man kan bruge den til noget efterfølgende. Og skal der fyldes udstillinger og aktiviteter ind, som kan gøre den attraktiv for offentligheden, bliver beløbet lang større. Det er jo ikke nok at servere en kop storebæltskaffe, lyder vurderingen fra skibsingeniøren, der understreger, at det er et hurtigt overslag.

En katastrofe

Rustrøde plamager viser, at vandet siver ned gennem dækkene. Helt nede på vogndækket står der også spande på den utætte færge.

- Det drypper ned. Det skal man have stoppet i en fart. Der sker jo korrosion, når alt er fugtigt. Det er en katastrofe. Hvis man lader den ligge sådan her, så forgår den. Jeg undrer mig over, at kommunen ikke beskytter den, når den nu ligger her. Jeg synes, det er forkert, at man ikke passer på den, mens man finder ud af, hvad man vil bruge færgen til, siger Ole K. Rasmussen.

Det kan blive rigtig dyrt at renovere den 69 år gamle færge, vurderer skibsingeniør Ole K. Rasmussen. Foto: Lars Andersen, TV2 ØST

Men rusten er ikke det største problem. Færgen er solidt bygget, og de røde plamager kan fjernes. Det er prisen for at vedligeholde og renovere færgen, der kan vise sig at være skræmmende, lyder det fra Ole K. Rasmussen på sin tur gennem færgen.

- Jeg er ikke så forskrækket over de rustangreb, der er på skibet. En omgang svirpning eller en fuld sandblæsning kan fjerne rusten, så du kan arbejde fladerne op igen. Men det kommer til at tage formentlig et år, og det er sagomelme dyrt, fastslår skibsingeniøren.

Det har allerede kostet Slagelse Kommune 17,4 millioner kroner at købe færgen og lægge den op i færgelejet i havnen i Halsskov. Det er blevet langt dyrere end ventet.

Efter en time lang inspektion af den gamle færge har skibsingeniør Ole K. Rasmussen et spareråd til politikerne i Slagelse:

- Det vil være meget omkostningsfuldt, hvis publikum skal ind i færgen. Få den lukket af. Få den i stedet lavet ordentligt udvendigt, sandblæst, tætnet og malet. Og så lad færgen stå som et klenodie for den tid, hvor færgerne sejlede her på Storebælt, siger han.

Det er den 19. april, at politikerne i Økonomiudvalget i Slagelse Kommune får en undersøgelse af M/F Broen på dagsordenen.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her