Aarhus Havn vil undersøge om landstrøm kan bruges til andet end krydstogtskibe
Begyndende med sæsonen 2023 er det netop blevet besluttet, at Aarhus Havn får landstrøm.
Aarhus Havn vil undersøge, om deres kommende anlæg til landstrøm kan bruges til andet end krydstogtskibe. Det fortæller direktør i Aarhus Havn Thomas Haber Borch til TV2 ØSTJYLLAND.
- Vi vil se på, hvordan vi kan udnytte anlægget til andre ting. Det er naturligt, at anlægget ikke står uden brug, når der ikke ligger krydstogtskibe i havnen. Så det er et fromt ønske at se, om det kan bruges til andet, siger Thomas Haber Borch.
Om det kommende landstrømsanlæg kan bruges til andet end krydstogtskibe, ved Aarhus Havn ikke endnu. Men ifølge Thomas Haber Borch er planen at undersøge, hvorvidt anlægget kan bruges andetsteds – både på land og vand.
Et bæredygtigt sigte
Begyndende med sæsonen 2023 er det netop blevet besluttet, at Aarhus Havn får landstrøm. Det betyder, at krydstogtskibe til den tid kan koble sig til et anlæg for at få strøm i stedet for at holde dieselmotoren i gang, når de ligger i havnen.
Investeringen i landstrøm indgår som en del af Aarhus Havns strategi for bæredygtighed. Derfor er håbet for Aarhus Havn, udover at mindske luftforureningen, at blive en attraktiv havn at lægge til for rederier med et bæredygtigt sigte.
- To tredjedele af vores kommende bookinger kan tage landstrøm. Det betyder, at vi kan tiltrække dem. Vi tror, der kommer mere fokus på at blive bæredygtig og på landstrøm, siger Thomas Haber Borch.
TV2 ØSTJYLLAND har tidligere beskrevet forureningen fra de store skibe, når de ligger til kaj.
Her forbliver deres motorer tændt, så skibet fortsat kan generere strøm til alt, hvad der måtte være af lys, køleskabe og airconditioning, som ikke bliver slukket, når krydstogtgæsterne går i land. En rapport konkluderede forrige år, at når det sker, forurener skibene lige så meget som fra udstødningen af tusindvis af biler.
Kommer ikke til at afvise
Udsigten til at Aarhus Havn har landstrøm til sæsonen 2023 er dog ikke ensbetydende med, at havnen kan afvise krydstogtskibe, som ikke bruger landstrøm.
Aarhus Havn har nemlig modtagerpligt, hvilket betyder, at havnen skal tage imod alle skibe, der overholder internationale krav.