Bryggeri får kritik for ølstafet-reklame

Bryggeriet Mikkeller bliver af Alkoholreklamenævnet kritiseret for at bruge sport i sin markedsføring af øl i forbindelse med ølstafet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Ifølge Alkoholreklamenævnet har Mikkeller overtrådt reglerne for markedsføring ved at koble sport og alkoholindtag. Foto: Mikkeller

Bryggeriet Mikkeller har overtrådt reglerne for markedsføring af alkohol, da de reklamerede for en ølstafet kaldet 'Beermile' i Aarhus.

- Det er ikke løbet, der er udfordringen, men det er markedsføringen, siger Marlene Winther Plas, der er formand for Alkoholreklamenævnet, til TV2 ØSTJYLLAND.

Hvis de ikke ændrer markedsføringen, vil vi rette henvendelse igen.
Marlene Winther Plas, formand, Alkoholreklamenævnet

Der er nemlig ifølge nævnet som udgangspunkt ikke noget i vejen for, at alkohol forbindes med sport. 

Men markedsføring af alkohol må ikke forbindes med aktiv sportsudførelse.

Problemer med slogans

Alkoholreklamenævnet har i denne sag vurderet, at der sker en direkte kobling mellem aktiv sportsudøvelse og indtag af alkohol, hvilket er at overtræde reglerne for markedsføring af alkohol.

Alkoholreklamenævnet har i deres afgørelse lagt vægt på, at der i markedsføringsmaterialet står, at "Beermile kombinerer løb og øl på den fede måde", og at "de grundlæggende elementer er: fire Mikkeller øl og fire omgange af 400 meter".

Ifølge Alkoholklagenævnet anvendte Mikkeller også et billede af en løber sammen med Mikkeller-øl, som en del af promoveringen.

Kan føre til sanktioner

Marlene Winther Plas fortæller også, at de forventer, at Mikkeller ændrer markedsføringen, og holder øje med, om det bliver ændret. Ellers kan det få konsekvenser.

- Hvis de ikke ændrer markedsføringen, vil vi rette henvendelse igen, siger hun.

Hun fortæller også, at alkoholreklamenævnet i givet fald vil lade sagen gå videre til Forbrugerombudsmanden, som kan vurdere, om det er et brud med markedsføringsloven, hvis Mikkeller ikke ændrer markedsføring. 

Det vil muligvis kunne lede til sanktioner. 

Retter ind

Hos Mikkeller tager man kritikken til sig. Det fortæller direktør Kenneth Madsen til TV2 ØSTJYLLAND.

- Vi tager selvfølgelig kritikken til os. Vi har ingen interesse i at promovere druk.

Du kan læse mere om den sag her.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google