Bryggeri får kritik for ølstafet-reklame
Bryggeriet Mikkeller bliver af Alkoholreklamenævnet kritiseret for at bruge sport i sin markedsføring af øl i forbindelse med ølstafet.
Bryggeriet Mikkeller har overtrådt reglerne for markedsføring af alkohol, da de reklamerede for en ølstafet kaldet 'Beermile' i Aarhus.
- Det er ikke løbet, der er udfordringen, men det er markedsføringen, siger Marlene Winther Plas, der er formand for Alkoholreklamenævnet, til TV2 ØSTJYLLAND.
Der er nemlig ifølge nævnet som udgangspunkt ikke noget i vejen for, at alkohol forbindes med sport.
Men markedsføring af alkohol må ikke forbindes med aktiv sportsudførelse.
Problemer med slogans
Alkoholreklamenævnet har i denne sag vurderet, at der sker en direkte kobling mellem aktiv sportsudøvelse og indtag af alkohol, hvilket er at overtræde reglerne for markedsføring af alkohol.
Alkoholreklamenævnet har i deres afgørelse lagt vægt på, at der i markedsføringsmaterialet står, at "Beermile kombinerer løb og øl på den fede måde", og at "de grundlæggende elementer er: fire Mikkeller øl og fire omgange af 400 meter".
Ifølge Alkoholklagenævnet anvendte Mikkeller også et billede af en løber sammen med Mikkeller-øl, som en del af promoveringen.
Kan føre til sanktioner
Marlene Winther Plas fortæller også, at de forventer, at Mikkeller ændrer markedsføringen, og holder øje med, om det bliver ændret. Ellers kan det få konsekvenser.
- Hvis de ikke ændrer markedsføringen, vil vi rette henvendelse igen, siger hun.
Hun fortæller også, at alkoholreklamenævnet i givet fald vil lade sagen gå videre til Forbrugerombudsmanden, som kan vurdere, om det er et brud med markedsføringsloven, hvis Mikkeller ikke ændrer markedsføring.
Det vil muligvis kunne lede til sanktioner.
Retter ind
Hos Mikkeller tager man kritikken til sig. Det fortæller direktør Kenneth Madsen til TV2 ØSTJYLLAND.
- Vi tager selvfølgelig kritikken til os. Vi har ingen interesse i at promovere druk.
Du kan læse mere om den sag her.