Elever med autisme bliver væk fra skole: Virksomhed giver dem gejsten tilbage
Hos virksomheden Actura i Egå har de succes med at have skoleelever med autisme i praktikforløb.
15-årige Alexander Mors Jakobsen har svært ved at sætte ord på hvorfor, men han har aldrig rigtig været glad for at gå i skole.
- Det er ikke rigtigt mig.
Han er langt fra det eneste barn med autisme, der har svært ved at finde sig til rette på skolebænken. Ifølge Autisme Ungdom går hvert tredje barn med autisme ikke skole.
For et par år siden begyndte det at blive endnu sværere for Alexander Mors Jakobsen at gå i skole, og derfor tog hans mor kontakt til virksomheden Actura i Egå, der har et forløb henvendt til unge med særlige behov, som går i syvende til niende klasse. Deltagerne har typisk en autismediagnose.
- Jeg synes, jeg lærer meget herude. Det er spændende, og jeg håber, at jeg kan arbejde med nogle af de her ting i fremtiden, siger Alexander Mors Jakobsen til TV2 ØSTJYLLAND.
Han tilbringer normalt én dag om ugen hos virksomheden, hvor han primært programmerer. Resten af tiden går han i skole på Malling Skole.
- Vi snakker meget om, at jeg kan få lov til at være her to gange om ugen. Jeg håber meget, at jeg kan komme til at være her mere og mere, siger han.
Gør skolegangen mere overskuelig
Ifølge Morten Olesen, der er Acturas ejer og direktør, er Alexander Mors Jakobsen et godt eksempel på, at unge med autisme kan komme til at trives bedre, hvis de får lov til at beskæftige sig med de ting, de egentlig interesserer sig for.
- Med det samme, der er noget, der interesserer dem og giver mening for dem, så bliver de typisk rigtig dygtige, siger direktøren til TV2 ØSTJYLLAND.
Han er ikke bleg for at indrømme, at den 15-årige skoleelev er bedre til at programmere end ham selv.
- Så er der nogle andre ledelsesmæssige ting, jeg er bedre ting, siger han med et smil.
Alexander Mors Jakobsen har været hos Actura, siden han gik i sjette klasse. Han arbejder blandt andet sammen med voksne, som også har en autismediagnose.
- Det betyder ikke, at han opgiver skolen, fordi han pludselig får lov til at smage på noget, der betyder noget for ham. Jeg tror, det betyder, at han bedre kan overskue at være i skole nogle dage, fordi han ved, han har en interesse for noget andet, som han også får lov til at dyrke, siger Morten Olesen.
Kommunen har forlænget aftale
At børn og unge med særlige behov såsom autisme ikke trives i skolen er et af de største problemer i vores samfund, mener Thomas Medom (SF), der er Børn og Unge Rådmand i Aarhus Kommune.
Han ser samarbejde med virksomheder som Actura som en af de måder, hvorpå udfordringen kan løses. Derfor har Aarhus Kommune lige indgået en mere langvarig aftale med blandt andre Actura, så flere unge kan få gavn af forløbet.
- Ved at samarbejde med virksomheder som Actura kan nogle af de unge få lov til at indgå i et fællesskab, blive anerkendt og faktisk få noget ny selvtillid og blive dygtige, siger Thomas Medom til TV2 ØSTJYLLAND.
Ifølge rådmanden handler det dog ikke kun om at samarbejde med virksomheder, hvis man skal have flere børn med autisme til at få gode skoleforløb.
- Det handler også om ressourcer. At vi faktisk har mulighederne for at have nogle rammer, have nogle forhold og strukturer omkring de unge, som passer til, at nogle af dem skal have noget ekstra tid og opmærksomhed, siger han.
Aarhus Kommune vil blandt andet fortsætte med at bruge penge på flere specialklasser.
- Vi har jo oprettet flere specialklasser de seneste mange år, og det kommer vi også til næste år og lige så langt, som jeg kan se ind i fremtiden, siger Thomas Medom.