For mange topkarakterer vækker bekymring
Hver sjette beståede karakter er et 12-tal. I undervisningsministeriet er man bekymret for, om det høje antal topkarakterer skyldes gavmildhed fra censorerne.
- Studerende skal bedømmes fair. Hvis de opfylder de kriterier, der skal til for at få et 12-tal, så skal de have det.
Sådan lyder det fra Berit Eika, der er prorektor på Aarhus Universitet.
Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V) siger nemlig i en pressemeddelelse, at der måske uddeles for mange topkarakterer.
- Jeg synes, vi her har nogle tal, der tyder på, at karaktergivningen ikke er fungerer helt, som den skal. Eksempelvis er andelen af 12-taller meget høj, siger han i en pressemeddelelse.
Men den høje mængde af 12-taller er ikke nødvendigvis udtryk for, at der skulle være noget galt med karaktersystemet.
- Jeg tror, de mange unge mennesker gerne vil gøre det godt, og jeg tror, de arbejder hårdere, siger Berit Eika til TV2 ØSTJYLLAND.
Ifølge Danmarks Statistik er der ingen tvivl om, at der kommer flere studenter ud af de gymnasiale uddannelser med ganske flotte gennemsnitskarakterer.
Antallet af studenter med et gennemsnit på mindst 12 er nemlig tidoblet siden 2008. Og de høje karakterer ses også på de videregående uddannelser.
Andelene af #studenter, der får mindst 10, 11 og 12 i #karaktergennemsnit, er hhv. fordoblet, tredoblet og tidoblet siden 2008. I 2017 fik 14,9 % mindst 10, 5,9 % mindst 11 og 0,6 % mindst 12. #dkpol #uddpol #karakterer #eksamen pic.twitter.com/E7WYC2kXv0
— Danmarks Statistik (@DSTdk) June 13, 2018
- Vi har den holdning, at det er vigtigt, at den bedømmelse, der bliver givet, er i overensstemmelse med præstationen. Mangler præstationen ingenting eller kun noget helt ubetydeligt, så får man 12. Mangler man lidt mere, får man 10 og så videre, siger Harald Mikkelsen, der er rektor ved VIA University College med base i Aarhus.
Uddannelses- og forskningsministeren siger dog i pressemeddelelsen, at de endnu har svært ved at sige præcist, hvad der forårsager det høje antal topkarakterer.
- Vi skal i dybden med evalueringen, så vi ved, om karakterskalaen lever op til målene for, hvad en moderne karakterskala skal kunne, og hvor vi præcist skal sætte ind, siger han.